Zoekfilters
› Anneke Bax (4)
› Barend Last (4)
› Tamara van Schilt-Mol (4)
» Toon alle opties (22)
› Henk van Berkel (3)
› Ameike Janssen-Noordma... (2)
› Anja Overdiek (2)
› Bert Hoogveld (2)
› Carl Hendrick (2)
› Desirée Joosten-ten B... (2)
› Dominique Sluijsmans (2)
› Ellen Jansen (2)
› Fredrike Bannink (2)
› Janke Cohen-Schotanus (2)
› Jeroen van Merrienboer (2)
› Klaas Visser (2)
› Liesbeth Baartman (2)
› Marleen Kaijen (2)
› Masja Mesie (2)
› Oliver Caviglioli (2)
› René van Kralingen (2)
› Stefan Jongen (2)
› Tom Sherrington (2)
› Ton Kallenberg (2)
› Walter Geerts (2)
› Hogeschool Utrecht (9)
› Christelijke Hogeschoo... (2)
› Fontys Hogescholen (2)
› Hogeschool Rotterdam (2)
Voor de HBO-docent (100)
Een overzicht van literatuur dat relevant is voor docenten binnen het hoger onderwijs.
vandaag verzonden
Oplossingsgericht coachen van studenten
Verrassende en praktische tips voor effectieve gesprekken
2023 || Paperback || Cora Hagen e.a. || Solvitas
In de eerste tien hoofdstukken van het boek wordt de basis gelegd om het Oplossingsgericht coachen in de praktijk toe te passen.
Het is de perfecte kennismaking óf een fijne manier om kennis op te frissen en aan te scherpen.
De behandeling van casuïstiek in de tweede helft van het boek biedt vervolgens praktische tips voor tien coachsituaties die studentcoaches veelal als lastig ervaren.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de student die klaagt, sociaal wenselijke antwoorden geeft, gedoe heeft in...
vandaag verzonden
De APA-richtlijnen uitgelegd / 3e herziene editie
Een praktische handleiding voor bronvermelding in het hoger onderwijs
2021 || Paperback || Werkgroep APA || SURF
Voor bronvermelding worden op veel hogescholen en universiteiten de APA-richtlijnen toegepast. Omdat een Nederlandse handleiding ontbrak is in 2017 De APA-richtlijnen uitgelegd uitgebracht, een door de Werkgroep APA samengestelde handleiding gebaseerd op de Amerikaanse richtlijnen. Nadat in 2020 de 7e editie van de Publication manual of the American Psychological Association is verschenen, waarbij enkele richtlijnen zijn herzien, ontstond de noodzaak ook De APA-richtlijnen uitgelegd aan te pa...
vandaag verzonden
Liefde voor Leren / Druk 2
over diversiteit van leren en ontwikkelen in en van organisaties
2016 || Hardcover || Manon C.P. Ruijters || Vakmedianet || met inkijkexemplaar
Leren en ontwikkelen zijn processen die bij het leven horen en grotendeels van nature vorm krijgen. Elk mens leert daarbij op een eigen manier, en zo ook elk team en elke organisatie.
Alle veranderingen, dynamiek en complexiteit in organisaties en de ongekende hoeveelheid vraagstukken die professionals tegenkomen, zetten hier druk op. Het is van belang dat, wat we in aanvulling op dit natuurlijke leren doen, met zorg vormgeven. Dat betekent dat we niet voor iedereen en rondom elk vraagstuk h...
vandaag verzonden
Handelingsgericht werken: een handreiking voor het schoolteam / Druk 1
Samenwerken aan schoolsucces
2017 || Paperback || Noëlle Pameijer || Acco || met inkijkexemplaar
In deze volledig nieuwe en actuele versie van het 'gele' boek HGW een handreiking voor het schoolteam zijn de inhoud en uitgangspunten aanzienlijk veranderd. Zo staan doelgericht werken en systematisch evalueren nu op de eerste plaats en is er, naast de onderwijsbehoeften van leerlingen meer aandacht voor hun opvoedbehoeften. De leerling heeft een sterkere positie gekregen en samenwerking met ouders komt nadrukkelijker aan de orde. Door de succesvolle kind-gesprekken wordt de samenwerking met...
Van individueel naar inclusief onderwijs
Pleidooi voor minder labelen en meer aandacht voor de kracht van onderwijs
2023 || Hardcover || Bert Wienen || Instondo
Steeds meer kinderen krijgen vormen van jeugdhulp en steeds meer kinderen worden verwezen naar verschillende vormen van speciaal onderwijs. Bovendien blijkt uit allerlei studies dat kinderen de afgelopen jaren angstiger en depressiever zijn geworden. En dat terwijl de aandacht voor welbevinden, veerkracht, de nadruk op samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp flink is toegenomen. Net als het aantal zelfhulpboeken voor kinderen. Wat betekent dit als we toe willen naar meer inclusief onderwijs?
In dit boek houdt Bert Wienen een kritisch pleidooi tegen het benadrukken van de mentale kwetsbaarheid en het bevorderen van meer veerkracht als politieke oplossing daarvoor. Alle nadruk ligt momenteel op ‘dat wat het kind (nodig) heeft’. Waardoor de belangrijke vraag: ‘Wat kunnen wij als context doen?’ te weinig wordt gesteld. De slinger lijkt te zijn doorgeslagen naar de focus op het individuele kind. Wat moeten we doen om de focus weer te leggen op de kracht van gewoon heel goed onderwijs en dus het belang van de leraar? Want daar ligt de sleutel voor beter en meer inclusief onderwij...
morgen verzonden
Blended learning
De toekomst is digitaal
2020 || Paperback || Tobe Baeyens || Politeia
Er zijn oneindig veel vragen waarop we het antwoord niet weten. Maar één ding weten we wel: de toekomst is digitaal. Computers en smartphones maken nieuwe innovatieve werkvormen mogelijk, waardoor technologie tegenwoordig ook op een succesvolle manier in het onderwijs kan ingezet worden.
In dit boek wordt stap voor stap uitgelegd hoe je aan de slag kan gaan met blended learning door online doelstellingen, opdrachten en activiteiten op elkaar af te stemmen. Er wordt besproken hoe digitaal le...
morgen verzonden
Doceren in het hoger onderwijs
Een introductie
2015 || Paperback || Henk van Berkel e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Geschikt voor alle hbo- en wo-docenten;
- realistische en unieke kijk op de onderwijspraktijk;
- gebaseerd op interviews met startende docenten.
Doceren in het hoger onderwijs laat beginnende docenten zien wat zij kunnen verwachten van de onderwijspraktijk. Helder geschreven en zeer praktijkgericht.
Docenten die starten met hun loopbaan in het hoger onderwijs, hebben vaak slechts een vaag idee van wat ze allemaal te wachten staat. Dat ze zich gaan bezighouden met lesgeven en eventueel met h...
morgen verzonden
Programmatisch toetsen: een verdieping
Inspiratie vanuit theorie en praktijk
2024 || Paperback || Liesbeth Baartman e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
In het middelbaar en hoger onderwijs wordt door opleidingen bewust nagedacht over de inrichting van toetsing binnen het curriculum. Opleidingen zijn actief op zoek naar een wijze van toetsing die aansluit bij hun visie op leren. Steeds vaker kiezen opleidingen daarbij voor het onderwijs- en toetsconcept programmatisch toetsen.
De laatste jaren is er, zowel vanuit onderzoek en praktijk, veel geleerd over programmatisch toetsen. In Programmatisch toetsen: een verdieping beschrijven de auteurs ...
morgen verzonden
Motivatie en het puberbrein / Druk 9
Hoe zorg je voor gemotiveerde pubers, enthousiaste leerlingen en gedreven studenten
2023 || Paperback || Huub Nelis e.a. || Kosmos Uitgevers
'Motivatie binnenstebuiten' van Huub Nelis en Yvonne van Sark is het vervolg van het succesvolle 'Puberbrein binnenstebuiten'. In dit praktische boek vind je antwoorden op de vraag ‘Hoe raken jongeren gemotiveerd om iets te willen bereiken?' Belangrijk is in ieder geval dat jongeren perspectief ervaren, het gevoel hebben ergens naar op weg te zijn. Zeker in tijden van crisis – zoals de corona pandemie, maar ook een echtscheiding of een sterfgeval – komt juist dit onder druk te staan. Di...
morgen verzonden
Sociale ongelijkheid en onderwijsbeleid
Portret Jos van Kemenade
2021 || Paperback || Adriaan in 't Groen || Eburon || met inkijkexemplaar
"Sociale ongelijkheid en onderwijsbeleid" is een biografische schets van sociaaldemocraat,‑politicus en onderwijssocioloog Jos van Kemenade (1937-2020). Centraal staat zijn werk voor het onderwijs. Basis voor deze schets vormen een serie gesprekken met Van Kemenade, een paar maanden voor zijn dood. De‑belangrijkste thema’s van deze gesprekken waren sociale ongelijkheid, vrijheid van onderwijs, leraarschap en het onderwijsbestel. Van‑Kemenade bleef nadenken over manieren om het onderwi...