Zoekfilters
Voor de HBO-docent (6)
Een overzicht van literatuur dat relevant is voor docenten binnen het hoger onderwijs.
morgen verzonden
Formatief handelen
Van instrument naar ontwerp
2022 || Paperback || René Kneyber e.a. || Phronese, Uitgeverij
Veel scholen en opleidingen zijn of willen aan de slag met formatief handelen. Of het nu is om leerlingen en studenten te motiveren, hun zelfsturing te vergroten of om een betere balans te vinden tussen onderwijs en toetsing. Docenten zoeken echter vooral naar concrete manieren om formatief handelen te organiseren in de dagelijkse onderwijspraktijk. Hoe kan formatief handelen bijdragen aan een succesvol leerproces voor de leerling of student, maar ook aan een succesvol instructieproces voor d...
morgen verzonden
Doorloopjes 2
Coachen op didactiek in 5 stappen
2022 || Paperback || Tom Sherrington e.a. || Phronese, Uitgeverij
Lucelle Deneer
Docent Teacher College Windesheim, ambassadeur Leraar 24 en De baan van het Leven
Doorloopjes is de inspiratie die ik graag tot mijn beschikking had gehad toen ik zelf aan de lerarenopleiding begon. Als lerarenopleider kan ik nu met Doorloopjes studenten actief laten nadenken over hun ontwikkelingsvraagstuk en hun handelen in de onderwijspraktijk. Bovendien nodigt het uit tot netwerklezen en het voeren van discussies over hoe zij zich tot de genoemde onderzoekers en auteurs ver...
morgen verzonden
Doorloopjes
Een visuele ontwerpgids voor leraren
2022 || Paperback || Tom Sherrington e.a. || Phronese, Uitgeverij
NAOMI SMITS:
Vijftig manieren om je onderwijs te verbeteren met inzichten uit de cognitieve wetenschap.: dit klinkt als muziek in de oren. In woord en beeld leggen Tom Sherrington en Oliver Caviglioli niet alleen het ‘waarom’ en ‘hoe’ uit, maar verrassen ze je ook met vijftig effectieve strategieën om je onderwijs te upgraden. De auteurs hebben deze zogeheten ‘doorloopjes’ lekker overzichtelijk en inhoudelijk verdeeld. Een feest om te lezen, een groter feest om deze doorloopjes i...
morgen verzonden
Het prachtige risico van onderwijs / Druk 14
2020 || Paperback || Gert Biesta || Phronese, Uitgeverij
‘Een intellectuele kanonskogel’– Simon Verwer, leraar filosofie en Frans.
‘Biesta breekt een lans voor de professionaliteit van leraren.’– Machiel Karels, Wij-leren.nl
‘Dit boek laat een kwaliteit van denken en redeneren zien die zeldzaam is in deze tijd.’ – Learning Space
In dit visionaire boek houdt pedagoog Gert Biesta een pleidooi voor wat het prachtige risico van onderwijs kan worden genoemd. Via de zeven thema’s van scheppen, communicatie, lesgeven, leren, emancipati...
morgen verzonden
De terugkeer van het lesgeven / Druk 4
2021 || Paperback || Gert Biesta || Phronese, Uitgeverij
In het hedendaagse onderwijs lijkt de rol van leraren geminimaliseerd te zijn. Ze moeten een ‘coach’ zijn of een ‘lerende onder lerenden’ en leerlingen moeten vooral ‘autonoom leerstof tot zich kunnen nemen’. Aan de hand van zijn invloedrijke drieslag kwalificatie, socialisatie en subjectificatie laat onderwijspedagoog Gert Biesta zien dat de rol van lesgeven, en daarmee die van de leraar, niet uitgespeeld is. Hij pleit hiermee niet voor een terugkeer van de traditionele leraar, i...
morgen verzonden
De kunst en kunde van het lesgeven
Baanbrekende literatuur over lesgeven en lerareneffectiviteit en de betekenis daarvan voor de praktijk
2023 || Paperback || Paul Kirschner e.a. || Phronese, Uitgeverij
Naar wat een uitmuntend leraar is en doet, is veel onderzoek gedaan. In dit boek bespreken de auteurs 30 baanbrekende onderzoeken naar hoe wij leren (cognitieve psychologie en onderwijswetenschappen) en lerareneffectiviteit.
Bij ieder onderzoek vatten ze samen wat het onderzoek betekent en welke lessen er geleerd kunnen worden voor de dagelijkse praktijk.
Aan bod komen:
• Hoe leraren zich doorontwikkelen na hun opleiding
• Hoe curriculum en didactiek opgebouwd kunnen worden
• Welke dida...