Voor de HBO-docent (6)
Een overzicht van literatuur dat relevant is voor docenten binnen het hoger onderwijs.
morgen verzonden
Programmatisch toetsen: een verdieping
Inspiratie vanuit theorie en praktijk
2024 || Paperback || Liesbeth Baartman e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
In het middelbaar en hoger onderwijs wordt door opleidingen bewust nagedacht over de inrichting van toetsing binnen het curriculum. Opleidingen zijn actief op zoek naar een wijze van toetsing die aansluit bij hun visie op leren. Steeds vaker kiezen opleidingen daarbij voor het onderwijs- en toetsconcept programmatisch toetsen.
De laatste jaren is er, zowel vanuit onderzoek en praktijk, veel geleerd over programmatisch toetsen. In Programmatisch toetsen: een verdieping beschrijven de auteurs ...
morgen verzonden
Thanks for the Feedback
The Science and Art of Receiving Feedback Well
2024 || Paperback || Douglas Stone e.a. || Penguin
We get feedback every day of our lives, from friends and family, colleagues, customers, and bosses, teachers, doctors, and strangers. We know that feedback is essential for professional development and healthy relationships - but we dread it and even dismiss it. This book teaches you how to take criticism productively.
morgen verzonden
Werken aan de kwaliteit van hoger onderwijs
2024 || Paperback || Klaas Visser e.a. || Boom
Hoe ontwikkel je een onderwijsprogramma dat gedragen wordt door onderwijsteams en waarin studenten zo efficiënt mogelijk leren? In ‘Werken aan de kwaliteit van hoger onderwijs’ staat de vraag centraal wie op welk niveau in de organisatie verantwoordelijk is voor onderwijskwaliteit en welke kaders daarbij belangrijk zijn. Integratie van het onderwijskundige model van constructive alignment met het organisatorische strategic alignment bevordert de kwaliteit.
Om samenhang en afstemming te c...
morgen verzonden
De grote vragen over onderwijsinnovatie
Op zoek naar meer verandergoesting
2024 || Paperback || Remco Coppoolse e.a. || Boom
Onderwijs is voortdurend in verandering. Veranderen – verbeteren en vernieuwen – zijn zowel bewuste ontwikkelkeuzes als onderdeel van de dagelijkse realiteit. Veranderkracht is cruciaal voor onderwijsorganisaties om mee te bewegen en richting te geven aan veranderingen die tot duurzame oplossingen en verbeteringen leiden.
In het boek ‘De grote vragen over onderwijsinnovatie’ zijn inzichten samengebracht die zijn gebruikt en ontwikkeld door het Lectoraat Organiseren van Verandering in ...
Niet beschikbaar
WHW Pocket 2024 - Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek
Toelichting, Analyse en Commentaar | Wettekst, Noten, Trefwoorden
2024 || Paperback || P.C. Kwikkers || TriasNet Consultants
Dit lees- en leerboek en naslagwerk met achtergronden van beleid, bestuur en recht, meeneem-WHW, is al 21 jaar de door bestuurders, juristen, politici, beleidmakers, docenten, onderzoekers en studenten meest gebruikte editie. Hoger onderwijs en wetenschap zijn zeer dynamisch en er wordt voortdurend aan beleid en regels gesleuteld.
De WHW is veel omvattend, soms weerbarstig, en eist veel kennis en inzicht. Deze pocket wil bijdragen aan de legaliteit en legitimiteit van besluiten, beleid en reg...
De klas de baas
Een handzaam boekje over leidinggeven aan leerlingen
2024 || Paperback || Menno de Vree || Boekscout
Rond leidinggeven en leiderschap heeft zich een cultus ontwikkeld, net als rond het begrip management, waardoor het lijkt alsof er meer mensen bezig zijn met het schrijven van boeken en geven van cursussen over dit onderwerp, dan mensen die daadwerkelijk leiding geven.
U heeft daar weinig aan, evenmin heeft u wat aan de kreten die zij bedachten.
Bent u een docent die werkelijk kan toveren met de leerlingen? Dan is dit boek niets voor u. Echter de docent die dit nog niet kan, de docent met ord...