Voor de HBO-docent (3)
Een overzicht van literatuur dat relevant is voor docenten binnen het hoger onderwijs.
morgen verzonden
Programmatisch toetsen: een verdieping
Inspiratie vanuit theorie en praktijk
2024 || Paperback || Liesbeth Baartman e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
In het middelbaar en hoger onderwijs wordt door opleidingen bewust nagedacht over de inrichting van toetsing binnen het curriculum. Opleidingen zijn actief op zoek naar een wijze van toetsing die aansluit bij hun visie op leren. Steeds vaker kiezen opleidingen daarbij voor het onderwijs- en toetsconcept programmatisch toetsen.
De laatste jaren is er, zowel vanuit onderzoek en praktijk, veel geleerd over programmatisch toetsen. In Programmatisch toetsen: een verdieping beschrijven de auteurs ...
morgen verzonden
Werken aan de kwaliteit van hoger onderwijs
2024 || Paperback || Klaas Visser e.a. || Boom
Hoe ontwikkel je een onderwijsprogramma dat gedragen wordt door onderwijsteams en waarin studenten zo efficiënt mogelijk leren? In ‘Werken aan de kwaliteit van hoger onderwijs’ staat de vraag centraal wie op welk niveau in de organisatie verantwoordelijk is voor onderwijskwaliteit en welke kaders daarbij belangrijk zijn. Integratie van het onderwijskundige model van constructive alignment met het organisatorische strategic alignment bevordert de kwaliteit.
Om samenhang en afstemming te c...
De klas de baas
Een handzaam boekje over leidinggeven aan leerlingen
2024 || Paperback || Menno de Vree || Boekscout
Rond leidinggeven en leiderschap heeft zich een cultus ontwikkeld, net als rond het begrip management, waardoor het lijkt alsof er meer mensen bezig zijn met het schrijven van boeken en geven van cursussen over dit onderwerp, dan mensen die daadwerkelijk leiding geven.
U heeft daar weinig aan, evenmin heeft u wat aan de kreten die zij bedachten.
Bent u een docent die werkelijk kan toveren met de leerlingen? Dan is dit boek niets voor u. Echter de docent die dit nog niet kan, de docent met ord...