Zoekfilters
Voor de HBO-docent (12)
Een overzicht van literatuur dat relevant is voor docenten binnen het hoger onderwijs.
morgen verzonden
Persoonsgericht en waarderend trainen
7V’s voor inspiratie en houvast
2022 || Paperback || Wiepke de Heij || Boom
Een boek boordevol praktische tools en theoretische verdieping voor trainers die hun vakmanschap willen vergroten.
Door de toenemende diversiteit en voortdurende veranderingen in onze maatschappij en organisaties, wordt er steeds meer maatwerk van trainers gevraagd. Dit boek geeft je met behulp van de 7V’s theoretische én praktische handvatten waarmee je je eigen professionaliteit als trainer kunt versterken. Alle aspecten van het trainersvak komen daarbij aan bod, zoals je eigen professio...
morgen verzonden
Formatief handelen
Van instrument naar ontwerp
2022 || Paperback || René Kneyber e.a. || Phronese, Uitgeverij
Veel scholen en opleidingen zijn of willen aan de slag met formatief handelen. Of het nu is om leerlingen en studenten te motiveren, hun zelfsturing te vergroten of om een betere balans te vinden tussen onderwijs en toetsing. Docenten zoeken echter vooral naar concrete manieren om formatief handelen te organiseren in de dagelijkse onderwijspraktijk. Hoe kan formatief handelen bijdragen aan een succesvol leerproces voor de leerling of student, maar ook aan een succesvol instructieproces voor d...
morgen verzonden
Doorloopjes 2
Coachen op didactiek in 5 stappen
2022 || Paperback || Tom Sherrington e.a. || Phronese, Uitgeverij
Lucelle Deneer
Docent Teacher College Windesheim, ambassadeur Leraar 24 en De baan van het Leven
Doorloopjes is de inspiratie die ik graag tot mijn beschikking had gehad toen ik zelf aan de lerarenopleiding begon. Als lerarenopleider kan ik nu met Doorloopjes studenten actief laten nadenken over hun ontwikkelingsvraagstuk en hun handelen in de onderwijspraktijk. Bovendien nodigt het uit tot netwerklezen en het voeren van discussies over hoe zij zich tot de genoemde onderzoekers en auteurs ver...
morgen verzonden
Begeleid Leren voor studenten met psychische problemen / Druk 1
Praktijkboek voor onderwijs- en zorgprofessionals
2022 || Paperback || Lies Korevaar e.a. || Coutinho || ook als eBook
Steeds meer studenten kampen met psychische problemen en ervaren hierdoor belemmeringen bij het volgen van een reguliere opleiding. Een aantal van deze jongeren breken hun studie zelfs voortijdig af en hebben hierdoor minder kans op een (goede) baan. De nieuwe uitgave Begeleid Leren voor studenten met psychische problemen geeft inzicht in veelvoorkomende psychische problemen bij studenten. Het boek biedt daarnaast praktische en toepasbare handvatten om deze jongeren binnen het mbo, hbo en wo ...
morgen verzonden
Zelfregulerend leren
Hoe? Zo!
2022 || Paperback || Jeltsen Peeters || Lannoo
Zelfregulerend leren is heel actueel. Het aanleren van zelfregulerende vaardigheden is namelijk één van de meest onderbouwde én doeltreffende interventies die je in je klas kan doorvoeren. En toch ... Door een wildgroei aan definities - met elk hun eigen methodieken en doelgroepen - zie je door de bomen het bos niet meer. Wat is zelfregulerend leren nu? En wat is je rol als leraar dan? Dit boek neemt je op toegankelijke wijze mee doorheen de schat aan kennis die bestaat over zelfregulerend...
morgen verzonden
10 denkkaders voor schoolleiders om leren zichtbaar te maken
Hoe je overtuigingen het schoolsucces positief kunnen beïnvloeden
2022 || Hardcover || Marita Weener || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Hoe leraren denken over leren en over hun eigen rol hierin.
Denkkaders – je innerlijke overtuigingen – zijn bepalend voor je rol als schoolleider. Hoe je
denkt over de impact van de door jou gekozen leiderschapspraktijken heeft namelijk meer
e¬ ect op de prestaties van leerlingen dan die leiderschapspraktijken zelf.
Meer dan vijfentwintig jaar onderzoek naar Visible Learning leert ons dat schoolleiders
een belangrijke rol spelen bij het selecteren, implementeren en evalueren van effectieve
interventie...
morgen verzonden
Vijftig jaar College van Beroep voor het hoger onderwijs
Geschiedenis van het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs 1970-2022
2022 || Paperback || Willem Beijk || Boom uitgevers Den Haag
In dit boek neemt de auteur de lezer mee in de ontstaansgeschiedenis van de rechtspositie en rechtsbescherming van de student in het hoger onderwijs. Wie gaat daarover en waartoe kan dat leiden. Hij begint bij het ontstaan van de Europese universiteiten, concentreert zich vervolgens op de Noordelijke Nederlanden, te beginnen bij de Universiteit Leiden, en volgt daarna de wetsontwikkelingen tot heden. De nadruk ligt op de periode na 1966: de gevolgen van de invoering van de Wet op de Universit...
morgen verzonden
Blended learning in de praktijk
Modellen, strategieën, voorbeelden en andere handvatten
2022 || Paperback || Barend Last || Boom || met inkijkexemplaar
Bij blended learning streef je naar een optimale leerervaring, zowel on- als offline. Daarbij is samenhang tussen leeruitkomsten, activiteiten en toetsing cruciaal. Er is hiervoor echter geen ‘one-size-fits-all’ benadering, de aanpak verschilt per docent en hangt af van de doelgroep en context. In potentie kan blended learning de onderwijspraktijk veranderen, resulterend in activerend, authentiek, flexibel en studentgericht onderwijs.
Dit boek is een vervolg op het succesvolle ‘Blended ...
morgen verzonden
Standenonderwijs
Hoe afkomst nog steeds onze schoolloopbaan bepaalt
2022 || Paperback || Frans Leijnse || Eburon || met inkijkexemplaar
Standenonderwijs is een biografische schets van radicaal sociaaldemocraat, politicus en socioloog Frans Leijnse (Rotterdam, 1947). De auteur schildert zijn achtergrond als arbeiderskind uit Rotterdam-Zuid en klimmer op de maatschappelijke ladder. Hij schetst hoe die achtergrond een voortdurende druk betekent tot aanpassing, maar ook een bron kan zijn van inzicht. Dat inzicht richt zich onder andere op het standskarakter van het Nederlands onderwijs en de rol die onderwijs vervult bij het in s...
morgen verzonden
Onderwijsonderzoek
2022 || Paperback || Gert Biesta || Boom || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Er bestaat veel literatuur over de methoden en technieken van onderwijsonderzoek. Maar deze ‘orthodoxe’ inleidingen hebben vaak weinig aandacht voor meer fundamentele vragen. In dit boek staan deze vragen juist wel centraal. Wat is onderwijs eigenlijk? Wat wordt ermee beoogd en welke rol kan onderzoek spelen in het realiseren van goed onderwijs? Daarmee biedt dit boek zicht op de bredere sociale en politieke context van onderwijsonderzoek.
Gert Biesta bespreekt in Onderwijsonderzoek een a...