Zoekfilters
Voor de HBO-docent (10)
Een overzicht van literatuur dat relevant is voor docenten binnen het hoger onderwijs.
morgen verzonden
Een academiejaar in rechtsregels
Praktisch onderwijsrecht voor docenten uit het hoger onderwijs
2020 || Paperback || Karen Weis || Politeia
Docenten uit het hoger onderwijs zijn in hun dagelijkse lespraktijk gebonden aan praktische rechtsregels waar zij vaak nauwelijks weet van hebben. Het opstellen van ECTS-fiches, het begeleiden van studenten, het afnemen en verbeteren van schriftelijke en mondelinge examens, het evalueren van stages, het omgaan met examenfraude, het delibereren van studenten, het zijn maar enkele van de vele taken die beheerst worden door het onderwijsrecht. Het boek ‘Een academiejaar in rechtsregels. Prakti...
morgen verzonden
Effectiever studeren met leerstrategieën voor het hoger onderwijs
Leerstrategieën voor het hoger onderwijs
2019 || Paperback || Pieternel Dijkstra || Boom
In het hoger onderwijs wordt veel van studenten gevraagd. Mede door de beperkte studietijd en de vele eisen die aan studenten worden gesteld ligt de focus vaak op presteren in plaats van leren. Er moeten tenslotte examens, studiepunten en een diploma worden gehaald, en het resultaat is leidend.
Het focussen op de prestatie heeft een aantal nadelen. Een voldoende prestatie betekent niet per se dat de student de stof ook werkelijk begrijpt of beheerst. De stof kan weinig betekenis hebben en d...
morgen verzonden
Formatief evalueren in de praktijk / Druk 2 (Heruitgave)
2019 || Hardcover || Dylan Wiliam e.a. || Bazalt Educatieve Uitgaven || met inkijkexemplaar
Formatief evalueren heeft drie belangrijke kenmerken:
- Je weet wat je je leerlingen wilt laten leren, en leerlingen weten dat ook.
- Je peilt voortdurend wat een leerling al weet en begrijpt.
- Je gebruikt die feiten om de leerling verder te helpen in zijn leerproces.
Dylan Wiliam is een autoriteit op het gebied van formatief evalueren. Met mede-auteur Siobhán Leahy licht hij in dit boek vijf kernstrategieën voor formatief evalueren toe. De strategieën zijn uitgewerkt in 24 praktische ...
morgen verzonden
Vitamines voor groei
ontwikkeling voeden vanuit de zelf-determinatie theorie
2019 || Paperback || Maarten Vansteenkiste e.a. || Acco || met inkijkexemplaar
De ontwikkeling van kinderen en jongeren staat in onze snel evoluerende maatschappij onder druk. Het is voor kinderen niet vanzelfsprekend om een stevig verankerd intern kompas op te bouwen dat hun persoonlijke interesses en overtuigingen weerspiegelt. Ook ouders worden op de proef gesteld om hun kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling.
In dit boek betogen de auteurs, op basis van de Zelf-Determinatie Theorie, dat de psychologische behoeftes aan autonomie, competentie en verbondenheid d...
morgen verzonden
Studiesucces door onderwijskwaliteit
2020 || Paperback || Janke Cohen-Schotanus e.a. || Boom
Studiesucces door onderwijskwaliteit laat zien dat opleidingen een hoog rendement kunnen behalen juist door te voldoen aan kwaliteitsstandaarden. Door een zorgvuldige onderwijsconstructie is het haalbaar twee vliegen in één klap te slaan. In dit boek wordt beschreven hoe de kwaliteitsstandaarden van NVAO kunnen worden vertaald naar bewezen praktische en succesvolle aanpassingen.
Het eerste studiejaar krijgt bijzondere aandacht omdat studiesucces in het eerste jaar een positieve uitwerking b...
morgen verzonden
Grip
Het geheim van slim werken
2019 || Paperback || Rick Pastoor || Uitgeverij NZ || met inkijkexemplaar
Het is best gek dat we nooit écht hebben leren werken. Hoe houden we ons staande in deze tijd van voortdurende bereikbaarheid? Hoe bewaren we overzicht, met die uitpuilende mailbox, overvolle agenda en eindeloze takenlijst? En nog veel belangrijker: hoe zorgen we ervoor dat we eindelijk toekomen aan de plannen die we wel hebben maar niet uitvoeren? Sommige mensen lijken altijd grip op de zaak te hebben. Een van hen is Blendle-man Rick Pastoor. In dit boek deelt hij zijn razendslimme werkmeth...
morgen verzonden
Gevormd of vervormd?
Een pleidooi voor ander onderwijs
2019 || Paperback || Jan Bransen || ISVW Uitgevers || met inkijkexemplaar
Het onderwijs vormt niet: het vervormt. Dat komt doordat het uitgaat van verkeerde aannames. Neem de aanname dat je eerst jarenlang moet leren voor je kunt meedoen aan het maatschappelijk leven, of de aanname dat kennisverwerving het best in kleine brokjes gebeurt, waarbij je voortdurend toetst. Dit alles leidt tot een cultuur waarin alles meetbaar moet zijn en waarin diploma's je gevoel van eigenwaarde kunnen maken of breken. Dit zijn ideeën die meer kwaad doen dan goed.
Het onderwijs kan z...
morgen verzonden
Hey teacher find your inner designer
2019 || Hardcover || Manon Mostert-van der Sar || Boom
Our world has changed a great deal since we first (or last) designed education. The current educational setting – a bunch of students in a classroom, at a set time and place, with one teacher sharing their knowledge as an omniscient authority – is still very much the same as it was a century ago.
In the Netherlands, the educational landscape provides, at least in theory, a great deal of freedom for schools to transform the contemporary learning environment as well as our vision of learnin...
Leven met intensiteit
2019 || Paperback || Susan Daniels e.a. || Novilo
Wat als iemand ‘te veel’ is voor zijn of haar omgeving of zichzelf? Te slim, te beweeglijk, te emotioneel, zich te veel laat meeslepen door wat hij ziet of hoort, en/of een overactieve verbeelding heeft? Dat kan belastend zijn en tot frustraties of zelfs (psycho)neuroses leiden.
De hoofdstukken in dit boek laten aan de hand van de theorie van positieve desintegratie van Kazimierz Dabrowski zien dat dit uitingen van een bijzondere aanleg en begaafdheid kunnen zijn. De auteurs leren ouders,...
Designing Effective Feedback Processes in Higher Education
A Learning-Focused Approach
2019 || Paperback || Naomi Winstone e.a. || Taylor & Francis
Feedback is one of the most powerful influences on student achievement, yet it is difficult to implement productively within the constraints of a mass higher education system. Designing Effective Feedback Processes in Higher Education: A Learning-Focused Approach addresses the challenges of developing effective feedback processes in higher education, combining theory and practice to equip and empower educators. It places less emphasis on what teachers do in terms of providing commentary, and ...