Zoekfilters
Studieboeken (22)
vandaag verzonden
Ondersteuning van mensen met ernstige meervoudige beperkingen / Druk 2
Handvatten voor een kwaliteitsvol leven
2020 || Paperback || Bea Maes e.a. || Acco
Kinderen en volwassenen met ernstige meervoudige beperkingen stellen ons voor bijzondere uitdagingen. Het tegemoetkomen aan hun complexe zorgvragen en ondersteuningsnoden is vaak een zoektocht, met vallen en opstaan. Dit boek wil ouders, familie en (toekomstige) professionele hulpverleners houvast bieden in die zoektocht.
In het eerste deel staan verschillende auteurs stil bij de visie en de uitgangspunten van de ondersteuning. Ze trachten een antwoord te geven op onder meer de volgende vrag...
morgen verzonden
Vol potentieel
Krachtig lesgeven in diversiteit
2022 || Paperback || Wendelien Vantieghem e.a. || Acco
Een klas vandaag is een diverse klas, en die diversiteit is breed: afkomst, taal, etniciteit, gender, beperking, ... Kwaliteitsvol onderwijs is een recht voor alle leerlingen. Als leerkracht doe je al heel wat inspanningen om daaraan tegemoet te komen. Toch voelen leerkrachten zich vaak niet voldoende voorbereid en weten ze niet altijd hoe om te gaan met de aanwezige diversiteit.
Hoe creëer je als leerkracht een inclusieve leeromgeving? Is inclusie een kwestie van attitude? Wat kan je doen o...
morgen verzonden
Het belang van spelen
suggesties om spel te bevorderen bij kinderen van 2 tot 13 jaar
2017 || Paperback || G.M. van der Aalsvoort || Acco
Voor het leren en de ontwikkeling van kinderen is altijd veel aandacht. Vaak gaat het daarbij vooral om vakken op school. Dat kinderen naast leren op school ook graag spelen, en wat eigenlijk het belang is van spelen, daar gaat dit boek over.
De auteurs gaan in op hoe spelen bijdraagt aan alle ontwikkelingsdomeinen en
geven daarnaast achtergrondinformatie om inzichtelijk te maken hoe spelen
eruit ziet. De auteurs vestigen tevens de aandacht op de omgeving waarin spelen
plaatsvindt.
De rol van de p...
morgen verzonden
Spraaktaal. Gids voor jongeren met een taalstoornis
gids voor jongeren met een spraakstoornis
2013 || Paperback || Jet Isarin || Acco || met inkijkexemplaar
Jongeren met een taalstoornis (ESM, ontwikkelingsdysfasie) hebben veel moeite met taal en dus met communicatie. Hun handicap is onzichtbaar en onbekend. Hun handicap maakt hen onzeker en zwijgzaam. Toch hebben jongeren met een taalstoornis veel te vertellen. Als ze de kans krijgen. Spraaktaal biedt die kans.
Spraaktaal is een gids met toegankelijke informatie over het wat, hoe en waarom van taalstoornissen. Spraaktaal is een werkboek dat jongeren en degenen die bij hen betrokken zijn handvatt...
morgen verzonden
Geregeld! Methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkige spellingproblemen. Achtergronden, opbouw en werkwijze
methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkigespellingproblemen. Achtergronden, opbouw en werkwijze
2009 || Paperback || Acco
In de spelling van onze taal komt een aantal typen fouten relatief vaak voor. Daarbinnen is een top 3 aan te wijzen. Het gaat dan om fouten tegen de regel van de verdubbeling na een korte klinker (piten), tegen de regel van de verenkeling in een open lettergreep (verlaaten) of tegen de regel voor het schrijven van -d/-t (hij reedt). Hulp bij hardnekkige spellingproblemen (soms in combinatie met ernstige leesproblemen) is voor veel leerlingen en studenten geen overdreven luxe en maakt ook een ...
morgen verzonden
Onderwijs en Jeugdhulp
Kleur bekennen in samenwerken
2020 || Paperback || Anja Verwoerdt || Acco
Dit boek gaat over interprofessioneel samenwerken tussen professionals uit twee verschillende domeinen:
onderwijs en jeugdhulp. Ze krijgen steeds meer met elkaar te maken, maar weten niet altijd hoe ze
optimaal kunnen samenwerken, bijvoorbeeld door samen doelgericht plannen te maken voor leerlingen
die jeugdhulp krijgen.
De volgende vragen staan in dit boek centraal: wanneer en waarom werkt interprofessioneel
samen-werken? Wat zijn hierbij de succes- en de belemmerende factoren?
Onderbouwd me...
morgen verzonden
Mijn leerling hoort slecht
een gids voor evidence based onderwijs
2014 || Paperback || Harry Knoors e.a. || Acco
In dit boek beschrijven Knoors en Marschark hoe slecht- horende en dove leerlingen leren en welke condities dat leren bevorderen. Voortbouwend op alle beschikbare evidentie uit wetenschappelijk onderzoek over pedagogische en psychologische factoren die het leren van slechthorende en dove leerlingen beïnvloeden, benadrukken Knoors en Marschark keer op keer dat het lesgeven aan deze leerlingen niet identiek is aan het onderwijzen van horende leerlingen.
In dit boek verkennen zij in afzonderlij...
morgen verzonden
Het succes van tweetalig opvoeden. Gids voor ouders en opvoeders
gids voor ouders en opvoeders
2012 || Paperback || Elisabeth van der Linden e.a. || Acco
Dit boek is bedoeld voor ouders en opvoeders die te maken hebben met tweetalige opvoeding. Tweetaligheid komt steeds vaker voor doordat mensen naar andere landen vertrekken om daar te gaan wonen en werken.
Dit boek wil ouders en opvoeders helpen om de vraag te beantwoorden of het al dan niet een goed idee is om hun kinderen tweetalig op te voeden. Enkele hoofdstukken geven inzicht in de taalontwikkeling van eentalige en tweetalige kinderen. Voorts gaan de auteurs in op de vraag hoe ouders e...
morgen verzonden
Handelingsgericht werken in het voortgezet onderwijs
Incl. toegang e-lexicon HGW
2021 || Paperback || Noelle Pameijer e.a. || Acco || met inkijkexemplaar
Handelingsgericht werken (HGW) beoogt de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en staat volop in de belangstelling. Het maakt passend onderwijs en doeltreffende leerlingbegeleiding concreet. HGW is doel- en opbrengstgericht en onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal: Wat hebben zij nodig om de onderwijsdoelen te behalen? Leraren bieden passend onderwijs en leveren daarmee een cruciale bijdrage aan de toekomst van leerlingen. Maar wat hebben zij hiervoor nodig: Wat zijn hun onders...
morgen verzonden
Gedragsproblemen in scholen
het denken en handelen van leraren intuitie, theorie en reflectie
2016 || Paperback || Kees van der Wolf e.a. || Acco
Dit boek gaat over gedragsproblemen in scholen. De onderwijsleersituatie staat centraal, vooral het denken en handelen van leraren. Het gaat om hun visie, houding, overtuigingen en gevoelens ten opzichte van gedragsproblemen en hun strategieën. Wat doen ze om gedragsproblemen te voorkomen, te beperken of op te lossen? Het boek integreert eigen onderzoek naar praktijkkennis van leraren met wetenschappelijke literatuur.
Het boek is ook belangrijk voor interne begeleiders, zorgcoordinatoren, amb...