Zoekfilters
› Hogeschool Rotterdam (12)
› Hogeschool Utrecht (11)
› Fontys Hogescholen (4)
» Toon alle opties (6)
Hogeschool Rotterdam (12)
morgen verzonden
De organisatie als hulpmiddel / Druk 6
2017 || Paperback || Klaas Schermer || Bohn Stafleu van Loghum
Dit boek geeft studenten een helder beeld van de structuur en werkwijze van organisaties in de zorg- en welzijnssector. Het is een nuttig hulpmiddel voor hbo-studenten die op stage gaan of hun eerste baan beginnen in deze sector: Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, Sociaal-Pedagogische Hulpverlening, Sociaal-Juridische Dienstverlening, Toegepaste Psychologie, Verpleegkunde, Management in de zorg, Fysiotherapie, Logopedie en andere vormen van hulp- of dienstverlening.Een greep uit de beha...
morgen verzonden
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding / Druk 6
Een praktijkgericht boek
2021 || Paperback || Jacob de Wilde e.a. || Coutinho || ook als eBook
In de adolescentie stellen jongeren vragen als ‘Wie ben ik?’, ‘Wat kan ik?’ en ‘Wat wil ik?’ Door de vele invloeden waar jongeren vandaag de dag mee te maken krijgen, zijn het vinden van de antwoorden op deze vragen en daarmee het actief vormgeven van een eigen identiteit van groot belang. Om adolescenten hierin te kunnen begeleiden, is het nodig dat professionals die met hen werken goed inzicht hebben in dit proces.
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding beschrijft de ont...
morgen verzonden
Korte lontjes !
99 tips voor het omgaan met jongeren in de klas
2016 || Paperback || Hans Kaldenbach || Prometheus || met inkijkexemplaar
Een kort lontje kan geen kritiek verdragen. Waarom zegt u dat? U moet u altijd mij hebben. Ze reageren vaak explosief als u ze aanraakt: Raak me niet aan, wat raak jij me aan!! Ze ontkennen dat ze iets gedaan hebben, ook als u het duidelijk hebt gezien. Na een brutale opmerking: Ik vind dat toch? Als ik het vind, mag ik het toch zeggen?
Hoe kunt u korte lontjes corrigeren zonder dat u in oeverloze 'discussies' terechtkomt? Wat doet u na een woedend raak me niet aan? Hoe kunt u na een diefstal...
morgen verzonden
Gedrag in organisaties / Druk 8
2022 || Paperback || Ella Wijsman e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Inspirerende inleiding in de organisatiepsychologie;
- veel aandacht voor nieuwe ontwikkelingen, zoals digitaal vergaderen;
- met veel nieuwe cases en uitgebreide (online) oefenmogelijkheden.
Gedrag in organisaties staat bekend als dé inleiding in de organisatiepsychologie. Op inspirerende wijze wordt het gedrag van mensen in organisaties beschreven en verklaard. Ook wordt helder aangegeven hoe deze kennis ingezet kan worden bij het leidinggeven in organisaties. In het boek is er veel aand...
morgen verzonden
Het didactische werkvormenboek / Druk 13
Variatie en differentiatie in de praktijk
2022 || Paperback || Piet Hoogeveen e.a. || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
Onderwijs wil leerlingen boeien, motiveren, kwalificeren en uitdagen, met andere woorden: een rijke leeromgeving voor allen bieden. Dit betekent ook verschillende activerende werkvormen kunnen toepassen en deze afstemmen op de doelen en onderwijsbehoeften van leerlingen. Het didactische werkvormenboek biedt de (toekomstige) docent een praktisch overzicht van bijna 250 onderbouwde werkvormen en suggesties om die effectief te gebruiken. Deze druk besteedt meer aandacht aan mogelijkheden om te d...
Een Meester in Leren / Druk 1
Van operant conditioneren tot metacognitie
2022 || Paperback || Basten Berg e.a. || Pumbo.nl B.V.
Het boek Een meester in leren is geschreven naar aanleiding van de behoefte van studenten van lerarenopleidingen aan een praktisch, leesbaar, en studeerbaar boek over leertheorieën en leerprocessen. Dit boek voorziet in die behoefte, doordat het in heldere taal geschreven is en vol staat met praktijkvoorbeelden van de wijze waarop leertheorieën in de dagelijkse onderwijspraktijk van het voorgezet onderwijs (algemeen voortgezet onderwijs en (v)mbo) toegepast kunnen worden.
Er worden aanknopi...
morgen verzonden
Reflecteren / Druk 2
Leren van je ervaringen als professional
2017 || Paperback || Marie-José Geenen || Coutinho || ook als eBook
Bij reflecteren staat 'leren van je ervaringen' centraal. Reflecteren helpt bij het ontwikkelen van beroepsvaardigheden. In breder verband kan reflectie bijdragen aan professionalisering van beroepen en beroepsgroepen omdat het kan leiden tot nieuwe kennis en inzichten. Dit boek leert studenten en professionals wat reflecteren inhoudt, waarom het belangrijk is en op welke manieren reflectie plaats kan vinden.
Reflecteren geeft basiskennis over reflecteren en legt hierbij verbanden met theoret...
morgen verzonden
De zes rollen van de leraar / Druk 1
Handboek voor effectief lesgeven
2018 || Paperback || Martie Slooter || Uitgeverij Pica || met inkijkexemplaar
Wat is een goede les? En wat doet een effectieve leraar?
In De zes rollen van de leraar beschrijft Martie Slooter wat leraren kunnen doen om leerlingen daadwerkelijk te laten leren. Ze beschrijft effectief lerarengedrag aan de hand van zes rollen:
* de gastheer;
* de presentator;
* de didacticus;
* de pedagoog;
* de afsluiter;
* de coach.
Dit boek is gebaseerd op de meest actuele, wetenschappelijke inzichten over hoe leerlingen tot leren komen. Slooter gaat niet alleen in op de basiskennis, -...
morgen verzonden
Praktijkonderzoek in de school / Druk 4
2020 || Paperback || Cyrilla van der Donk e.a. || Coutinho
Veel leraren en leraren-in-opleiding voeren praktijkonderzoek uit in hun eigen school en zoeken op systematische wijze naar antwoorden op vragen die hun onderwijspraktijk oproept. Dit leidt tot kennis over en inzicht in de dagelijkse onderwijspraktijk en tot oplossingen voor praktijkproblemen die zij in hun werk signaleren. Praktijkonderzoek is een professionele leerstrategie die beschouwd kan worden als een vorm van kwaliteitszorg die in de praktijk verankerd is. De methodiek kenmerkt zich d...
morgen verzonden
Handboek voor leraren / Druk 3
2020 || Paperback || Walter Geerts e.a. || Coutinho || ook als eBook
Een goede leraar doet ertoe. Er een worden is een mooie, maar soms lastige opgave. Je wordt immers geen leraar door domweg het ‘recept’ uit een boek te volgen. Toch zijn er wel handvatten die je kunnen helpen. In dit handboek vind je daarom de basis die je nodig hebt om een succesvolle leraar te worden. De theorie helpt om nieuwe inzichten in de praktijk in je vingers te krijgen, maar je moet bovenal een eigen identiteit als leraar ontwikkelen.
Handboek voor leraren sluit aan bij de gener...