Zoekfilters
Uitgeverij Pica (20)
morgen verzonden
Voorkom lastig gedrag / Druk 3
Wat kun jij als leerkracht aan preventie doen?
2024 || Paperback || Anton Horeweg || Uitgeverij Pica
Geweldloos verzet / Druk 3
Een nieuwe kijk op gedragsproblemen
2024 || Paperback || Wil van Nus || Uitgeverij Pica
Perfectie en prestatiedruk
Inzicht en aanpak in het onderwijs
2024 || Paperback || Tamara Luijer || Uitgeverij Pica
morgen verzonden
Klassenmanagement in een kleutergroep
Het balanceren tussen structuur en uitdaging
2024 || Paperback || Yvonne Leenders e.a. || Uitgeverij Pica
Wie weleens op bezoek is geweest in een kleutergroep van een ervaren leerkracht die ‘het in de vingers heeft’, heeft waarschijnlijk genoten. De bezoeker kan zelfs de indruk krijgen dat het begeleiden van de activiteiten, met name tijdens een speelwerkles, niet veel om het lijf heeft. Maar het tegendeel is waar.
Een fijne sfeer, waarin alles soepel loopt én veel geleerd wordt, bereik je alleen als je klassenmanagement op orde is en je als leerkracht vooral goed kunt plannen en organiseren...
morgen verzonden
Wiebelen en friemelen voor mensen met een verstandelijke beperking /Druk 2
Over de invloed van zintuiglijke prikkelverwerking op (be)leven
2024 || Paperback || Monique Thoonsen e.a. || Uitgeverij Pica
Om je te ontwikkelen heb je prikkels nodig. Dat geldt ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Dit boek legt op een toegankelijke manier uit hoe dat precies werkt. Het geeft je een ‘bril’ waarmee je kunt kijken naar gedrag: die van de zintuiglijke prikkelverwerking.
Met die bril zie je scherp wat de invloed van zintuiglijke informatie op een cliënt of dierbare met een verstandelijke beperking is. Is hij onder- of overprikkeld, of voelt hij zich goed en is hij in staat om zijn ta...
morgen verzonden
De Ringaanpak / Druk 4
Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas
2024 || Paperback || Barry Redeker || Uitgeverij Pica
Iedere (nieuwe) groep doorloopt de welbekende fases van groepsvorming. In de meeste gevallen ontstaan sympathieke, effectieve en veilige groepen, waarin leerlingen zich fijn voelen, samenwerken, fouten durven maken en initiatief tonen. Er zijn echter ook groepen waarin er reden en ruimte is voor negatief leiderschap. In deze groepen is vaker sprake van macht, intimidatie, uitsluiting, ruzie, onrust, roddelen en pesten. Potentiële positieve leiders krijgen geen voet aan de grond.
Vanuit de g...
morgen verzonden
Technisch lezen in een doorlopende lijn / Druk 6
Een praktisch handboek voor de basisschool
2024 || Paperback || Marita Eskes || Uitgeverij Pica
morgen verzonden
Opdat wij schrijven
Herinrichting van het schrijfonderwijs nu
2024 || Paperback || Renske Bouwer e.a. || Uitgeverij Pica
De schrijfcrisis in het Nederlandse onderwijs werd minder opgemerkt dan de leescrisis. Maar ook de resultaten van het Nederlandse schrijfonderwijs vallen al decennialang tegen. Schrijven krijgt in het basisonderwijs maar weinig aandacht, en in het voortgezet en hoger onderwijs wordt het hoofdzakelijk als technische taalvaardigheid onderwezen. Veel internationale ontwikkelingen in het schrijfonderwijs gingen in de 20e eeuw aan Nederland voorbij, en opleidingen voor professionele schrijvers kwa...
morgen verzonden
Zicht op de les
Het meten en verbeteren van de leskwaliteit in het onderwijs
2024 || Paperback || Hannah Bijlsma || Uitgeverij Pica
Het leren van leerlingen is mede afhankelijk van de kwaliteit van de lessen die leraren geven. Door zicht te hebben op de les en de kwaliteit ervan te bepalen weet je wat een leraar goed doet en wat eventueel verbeterpunten zijn. Zo kan er gericht worden gewerkt aan verbetering van lessen, bij individuele leraren of in het schoolteam.
Dit is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want wat is een goede les? En hoe meet je de kwaliteit daarvan? Vaak wordt dit gedaan door het observeren van les...
morgen verzonden
Zorg voor kleuters / Druk 5
bewust planmatig handelen binnen de kleuterklas
2024 || Paperback || Johan Eichhorn || Uitgeverij Pica
In iedere kleuterklas (groep 1 en 2) zitten kleuters die van de leerkracht een andere aanpak vragen dan het merendeel van de leerlingen. Het zijn kinderen bij wie bijvoorbeeld de sociaal-emotionele ontwikkeling, de ontwikkeling van speel- en werkgedrag en de cognitieve ontwikkeling niet spontaan verlopen. Het alleen volgen en stimuleren van deze leerlingen is vaak onvoldoende. In dit boek krijg je praktische handvatten aangereikt voor het aanbieden van deskundige hulp op een planmatige manier.
Onderwerpen die aan bod komen in het eerste deel zijn onder andere: aanleren van regels en goed voorbeeldgedrag, gedragsfunctieanalyse, gedragsverandering, belonen en gesprekken. In deel twee van het boek staan spelontwikkeling, werkhouding en leerbaarheid centraal. Tot slot is er aandacht voor de vaardigheden die van belang zijn bij de overgang naar groep 3. Theoretische achtergronden worden afgewisseld met veel sprekende praktijkvoorbeelden...