Uitgeverij Pica (20)
maandag verzonden
Perfectionisme gesprekskaarten
voor jongeren
2024 || Postcard book or pack || Tamara Luijer e.a. || Uitgeverij Pica
De tienerjaren zijn een periode van intense groei en ontwikkeling, zowel fysiek als emotioneel. Tijdens deze fase zijn jongeren vaak vatbaar voor onrealistisch hoge verwachtingen, die zij zelf of anderen aan hen kunnen stellen. Hierdoor bestaat de kans op het ontwikkelen van perfectionisme.
De Perfectionisme gesprekskaarten kunnen ingezet worden bij jongeren tussen de 10 en 18 jaar oud, waarbij sprake is van perfectionisme. De kaarten kunnen helpen hun gedachten, gevoelens en gedrag beter te ...
maandag verzonden
Voorkom lastig gedrag / Druk 3
Wat kun jij als leerkracht aan preventie doen?
2024 || Paperback || Anton Horeweg || Uitgeverij Pica
Geweldloos verzet / Druk 3
Een nieuwe kijk op gedragsproblemen
2024 || Paperback || Wil van Nus || Uitgeverij Pica
Perfectie en prestatiedruk
Inzicht en aanpak in het onderwijs
2024 || Paperback || Tamara Luijer || Uitgeverij Pica
maandag verzonden
Klassenmanagement in een kleutergroep
Het balanceren tussen structuur en uitdaging
2024 || Paperback || Yvonne Leenders e.a. || Uitgeverij Pica
Wie weleens op bezoek is geweest in een kleutergroep van een ervaren leerkracht die ‘het in de vingers heeft’, heeft waarschijnlijk genoten. De bezoeker kan zelfs de indruk krijgen dat het begeleiden van de activiteiten, met name tijdens een speelwerkles, niet veel om het lijf heeft. Maar het tegendeel is waar.
Een fijne sfeer, waarin alles soepel loopt én veel geleerd wordt, bereik je alleen als je klassenmanagement op orde is en je als leerkracht vooral goed kunt plannen en organiseren...
maandag verzonden
Werkboek Verbindend Gezag in het basisonderwijs
van (on)macht naar kracht
2024 || Spiral bound || Eefke Faasen e.a. || Uitgeverij Pica
Welke leerlingen denken later met een warm gevoel aan jou terug? En hoe komt dat? Grote kans dat het gaat om leerlingen met wie je een goede relatie had. Precies die relatie kan onder druk komen te staan als je te maken krijgt met zorgelijk of problematisch gedrag. Veel leerkrachten herkennen de zoektocht naar hoe ze grenzen kunnen stellen aan onacceptabel gedrag, zonder de relatie met de leerling te verliezen.
Verbindend Gezag® geeft een antwoord op dit complexe vraagstuk. Verbindend GezagÂ...
maandag verzonden
De Ringaanpak / Druk 4
Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas
2024 || Paperback || Barry Redeker || Uitgeverij Pica
Iedere (nieuwe) groep doorloopt de welbekende fases van groepsvorming. In de meeste gevallen ontstaan sympathieke, effectieve en veilige groepen, waarin leerlingen zich fijn voelen, samenwerken, fouten durven maken en initiatief tonen. Er zijn echter ook groepen waarin er reden en ruimte is voor negatief leiderschap. In deze groepen is vaker sprake van macht, intimidatie, uitsluiting, ruzie, onrust, roddelen en pesten. Potentiële positieve leiders krijgen geen voet aan de grond.
Vanuit de g...
maandag verzonden
Technisch lezen in een doorlopende lijn / Druk 6
Een praktisch handboek voor de basisschool
2024 || Paperback || Marita Eskes || Uitgeverij Pica
maandag verzonden
Opdat wij schrijven
Herinrichting van het schrijfonderwijs nu
2024 || Paperback || Renske Bouwer e.a. || Uitgeverij Pica
De schrijfcrisis in het Nederlandse onderwijs werd minder opgemerkt dan de leescrisis. Maar ook de resultaten van het Nederlandse schrijfonderwijs vallen al decennialang tegen. Schrijven krijgt in het basisonderwijs maar weinig aandacht, en in het voortgezet en hoger onderwijs wordt het hoofdzakelijk als technische taalvaardigheid onderwezen. Veel internationale ontwikkelingen in het schrijfonderwijs gingen in de 20e eeuw aan Nederland voorbij, en opleidingen voor professionele schrijvers kwa...
maandag verzonden
Zorg voor kleuters / Druk 5
bewust planmatig handelen binnen de kleuterklas
2024 || Paperback || Johan Eichhorn || Uitgeverij Pica
In iedere kleuterklas (groep 1 en 2) zitten kleuters die van de leerkracht een andere aanpak vragen dan het merendeel van de leerlingen. Het zijn kinderen bij wie bijvoorbeeld de sociaal-emotionele ontwikkeling, de ontwikkeling van speel- en werkgedrag en de cognitieve ontwikkeling niet spontaan verlopen. Het alleen volgen en stimuleren van deze leerlingen is vaak onvoldoende. In dit boek krijg je praktische handvatten aangereikt voor het aanbieden van deskundige hulp op een planmatige manier.
Onderwerpen die aan bod komen in het eerste deel zijn onder andere: aanleren van regels en goed voorbeeldgedrag, gedragsfunctieanalyse, gedragsverandering, belonen en gesprekken. In deel twee van het boek staan spelontwikkeling, werkhouding en leerbaarheid centraal. Tot slot is er aandacht voor de vaardigheden die van belang zijn bij de overgang naar groep 3. Theoretische achtergronden worden afgewisseld met veel sprekende praktijkvoorbeelden...