Zoekfilters
Maak je eigen onderwijsboek (39)
morgen verzonden
Cijferzoeker
200 rekenpuzzels met oplostips!
2021 || Paperback || Danny Demeersseman || Maak je eigen onderwijsboek || met inkijkexemplaar
De regels zijn simpel, maar de oplossing vinden is een uitdaging. Omcirkel de cijfers die je nodig hebt om de totalen te vormen die links en boven het rooster staan. Kleur de vakken van de cijfers die overbodig zijn.
Cijferzoeker is een ideale rekenpuzzel voor het basisonderwijs om het optellen en het logisch denken te oefenen, maar de moeilijke puzzels zijn ook voor volwassenen behoorlijk pittig.
Om je op weg te helpen, starten we met een uitgebreide bespreking van oplossingstechnieken. D...
morgen verzonden
Leesbeest Mees 1.0
Wisselrijtjes lezen in verhaalvorm
2022 || Paperback || Danny Demeersseman || Maak je eigen onderwijsboek
Leesbeest Mees 1.0 is een nieuw concept binnen het leesonderwijs waarbij wisselrijtjes in verhaalvorm worden aangeboden. Deze leesvorm bevordert betrokkenheid, leesplezier en verdiept het begripsniveau. De woordenschat kent hierdoor een snellere uitbreiding.
Samenlezen is een combinatie van voorlezen door een ervaren lezer en zelf lezen door een beginnende lezer. Deze laatste leest enkel de woordjes uit de wisselrijtjes. De ervaren lezer leest de overige woorden van het verhaal. Zo lees je om...
morgen verzonden
Pixeltastisch
Handleiding en kopieerbladen
2021 || Paperback || Auke-Willem Kampen || Maak je eigen onderwijsboek || met inkijkexemplaar
Pixels zijn overal in onze digitale wereld. Of het nu op een tablet of op een smartphone is of op de televisie, we zien overal pixels. Maar we zijn ons tegenwoordig niet meer bewust van die pixels. Ze zijn zo klein dat we ze met het blote oog niet meer kunnen zien.
In Pixeltastisch leggen we de kinderen uit hoe die eerste games werden ontworpen. Ook is er veel ruimte voor de creatieve uitspattingen van de kinderen zelf, als ze gaan proberen karakters en items voor een pixel-game te ontwerpen.
...
morgen verzonden
Maaltafels oefenen
500 Factorism rekenpuzzels
2023 || Paperback || Danny Demeersseman || Maak je eigen onderwijsboek
FACTORISM zijn rekenpuzzels waarbij gewerkt wordt met een tafelkaart. De factoren zijn verdwenen en er staan een aantal producten om je op weg te helpen. Je dient de juiste plaats van de factoren te vinden. Je oefent hierbij de maaltafels en de deeltafels, maar er komt ook logisch denken aan te pas.
Online kan je puzzelen op www.sugurupuzzles.com en www.oefeningen.eu
Je kan daar aan de slag met meer dan 100 puzzelvarianten als sudoku, binaire, zeeslag, battleships, star battle, kakuro, tentje...
morgen verzonden
De cirkel van zorg voor leerkrachten
2015 || Paperback || Eleonoor van Gerven || Maak je eigen onderwijsboek || met inkijkexemplaar
Knapzakjes zijn kleine handzame praktijkgidsen over onderwijs aan begaafde leerlingen. Twee boekjes zijn gewijd aan de Cirkel van Zorg en het verkennen en herkennen van educatieve behoeften van begaafde leerlingen: een voor leerkrachten en een voor intern begeleiders.
Passend onderwijs bieden lukt alleen als je zicht hebt op de educatieve behoeften van de leerling. Als je inzicht hebt in wat de leerling weet en kan, kun je bepalen wat de leerling nog te leren heeft, welke leermiddelen en opd...
morgen verzonden
Op zoek naar letters
de andere spelling- en grammaticadidactiek
2022 || Paperback || Dolf Janson || Maak je eigen onderwijsboek
De spelling van het Nederlands is gebaseerd op de uitspraak, en dus op de klanken van die taal. Dit maakt het noodzakelijk dat de spellingdidactiek dit als uitgangspunt neemt en dus laat oefenen vanuit de klanken en niet vanuit de letters. Dit boek beschrijft hoe dat kan en welke categorieën kinderen zich achtereenvolgens op die manier eigen moeten maken.
Spellingonderwijs heeft als perspectief de toepassing van die spelling in eigen teksten. Dat is de reden om te leren spellen, niet het kun...
morgen verzonden
Ronny & Connie
Computational Thinking met kleuters
|| Paperback || Auke-Willem Kampen || Maak je eigen onderwijsboek
Leerkrachten zijn niet opgeleid tot programmeurs en hebben in het algemeen niet de kennis in huis om programmeren aan kinderen te leren.
Toch behoort programmeren een plekje te krijgen binnen de school. Veel geld wordt daarom geïnvesteerd in robotjes, dure software of prijzige, digitale methodes.
Dit boekje gaat uit van een andere benadering van het woordje ‘programmeren’ en we zien dat het begrip waar het eigenlijk om gaat, ‘Computational Thinking’ is.
Als je er vanuit de doelen n...
morgen verzonden
Werken in een kleuterwereld
Reflecteren op je handelen als kleuterleerkracht
2019 || Paperback || Bianca Antonissen || Maak je eigen onderwijsboek || met inkijkexemplaar
De kleuterwereld is een bijzondere wereld, het onderwijs is er wezenlijk anders dan in een groep 3 tot en met 8. Op haar website en in nieuwsbrieven schrijft Juf Bianca regelmatig over het bijzondere van kleuters. Een groot deel van deze artikelen is gebruikt als basis voor dit boek en de verhalen zijn aangevuld met praktijkvoorbeelden, achtergronden en tips. Er worden verschillende thema’s besproken:
• Wat kunnen kleuters al?
• Kleuters en gedrag
• Hoe jonge kinderen leren
• Slimme...
morgen verzonden
De lessen van Day a Week School
Over het onderwijs aan cognitief getalenteerde kinderen
2020 || Paperback || Jaap Verouden e.a. || Maak je eigen onderwijsboek || met inkijkexemplaar
Dit inspiratie- en doeboek is geschreven ter ere van het tienjarig bestaan van het onderwijsconcept Day a Week School (DWS). Eén dag per week krijgen leerlingen op bijna tweehonderd DWS-scholen les van speciaal opgeleide leerkrachten. In kleine groepen met leerlingen die allemaal extra uitdaging nodig hebben ligt het accent niet op hun leerprestaties, maar veel meer op het proces van leren, denken, samenwerken en het vergroten van het zelfbewustzijn en zelfvertrouwen. Bij DWS gaat het niet o...
morgen verzonden
Informeel leren: De schoolleider aan zet!
2022 || Paperback || Christian Van den Brekel || Maak je eigen onderwijsboek || met inkijkexemplaar
Voor de professionalisering van schoolleiders is de koppeling met de praktijk van het leidinggeven een belangrijke voorwaarde: werken aan vernieuwing of verbetering in de school en bewust reflecteren op ervaringen in het werk zijn bij uitstek manieren van informeel leren die tegemoetkomen aan de behoefte van schoolleiders. Theorie is nodig om zaken inzichtelijk te krijgen en te kunnen begrijpen, maar een belangrijk leereffect zit in de internalisatie van opgedane ervaringen gekoppeld aan (zel...