Resultaten (11)
morgen verzonden
Een passend aanbod bij autisme
een handreiking voor het voortgezet onderwijs
2016 || Paperback || Ellen Luteijn e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Sinds de invoering van de Wet Passend onderwijs zien we in het reguliere onderwijs steeds meer leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS). Dit vraagt veel aanpassingen van de school, de klas en de docent. Een passend aanbod bij autisme helpt docenten en zorgcoördinatoren deze leerlingen succesvol in het voortgezet onderwijs op te vangen. Met dit boek breng je de individuele ondersteuningsbehoefte en de benodigde aanpassingen in kaart.
Aan bod komen de vier belangrijkste gebieden waarop ...
morgen verzonden
Ho, tot hier en niet verder...! 3de editie
training in psychosociale weerbaarheid voor kinderen, ouders en opvoeders
2016 || Paperback || Jooske Kool || Acco
De methode "Ho, tot hier en niet verder...!" is een integratieve en ontwikkelingsgerichte benadering om blokkades in de ontwikkeling van kinderen te voorkomen of tijdig te helpen oplossen.
* Zó dat kinderen leren op zichzelf te vertrouwen, stevig in hun schoenen staan en hun eigen problemen (leren) oplossen!
* Zó dat zij zich geborgen, gezien en gewaardeerd voelen door hun ouders en belangrijke anderen.
* Zó dat ouders, opvoeders én kinderen blij zijn met, en trots kunnen zijn op zichz...
morgen verzonden
Ho, tot hier en niet verder…! (Heruitgave)
training in psychosociale weerbaarheid voor kinderen op basis van spel en beweging
2016 || Paperback || Jooske Kool || Acco
Kinderen leren voor zichzelf te zorgen, in relatie tot de ander, met respect voor zichzelf en de ander. Het ontwikkelen van psychosociale weerbaarheid is een sociaal gebeuren. Of een kind weerbaar is, wordt zichtbaar in de interactie met zichzelf en zijn sociale omgeving. Door niet alleen aandacht te schenken aan het kind, maar ook aan de ouders, andere opvoeders en de omgeving, kan het kind nieuw aangeleerd gedrag gaan toepassen in het dagelijkse leven. De psychosociale weerbaarheidscursus '...
morgen verzonden
Samen lesgeven
co-teaching in de praktijk
2016 || Paperback || Dian Fluijt e.a. || Pelckmans
Co-teaching is brandend actueel na de invoering van de Wet op Passend Onderwijs in Nederland en het M-decreet in Vlaanderen. 'Meer handen in de klas' is een effectieve strategie om beter om te gaan met de steeds toenemende diversiteit in de klas en een meer inclusieve leeromgeving
te creëren.
Centraal in dit boek staan 12 unieke portretten van krachtige co-teaching teams. Het zijn goede praktijkvoorbeelden van teams uit het basis-/lager onderwijs en het voortgezet/secundair onderwijs. Zowel ...
morgen verzonden
Kompas Licht Verstandelijke beperking
definitie, aspecten en ondersteuning
2016 || Paperback || Yvette de Beer || SWP || met inkijkexemplaar
Meer dan de cognitieve capaciteiten, zijn het sociaal aanpassingsvermogen en de ondersteuningsbehoefte van mensen bepalend voor de mogelijkheden en beperkingen die zij ervaren in het dagelijks leven. Wanneer een combinatie van beperkingen op deze gebieden leidt tot problemen bij het functioneren, spreekt men over een licht verstandelijke beperking.
Kompas Licht Verstandelijke Beperking geeft inzicht in wat het betekent om een licht verstandelijke beperking te hebben en wat de oorzaak is van h...
morgen verzonden
Emotionele ontwikkeling in verbinding
coachingsmethodiek voor begeleiders van cliënten met probleemgedrag
2017 || Paperback || Filip Morisse e.a. || Garant
Het boek Emotionele ontwikkeling in verbinding handelt over begeleiders in relatie met een bijzonder uitdagende doelgroep, met name personen met een verstandelijke beperking en geestelijke gezondheidsproblemen. Binnen deze complexe ondersteuningscontext ervaren zowel de begeleider als de cliënt een dagelijkse druk op de relatie. Gevoelens van onmacht, vertwijfeling, angst, frustratie en kwaadheid kunnen soms geruisloos evolueren naar grote vermoeidheid, stress en burn-out.Hoe kunnen begeleid...
morgen verzonden
Zie je me wel ?
Motiveren van begaafde leerlingen in het VWO
2016 || Paperback || S.C. Van Marmeren || Acco
De leerling die de hooggespannen verwachtingen maar niet waarmaakt is in het onderwijs een bekend fenomeen. Begaafde leerlingen hebben vaak een extra duwtje nodig. Zodra aandacht wordt besteed aan hun bijzondere talenten, autonomie en creativiteit, kunnen zij zich ontwikkelen tot gelukkige leerlingen.
In dit boek worden drie projecten beschreven: het verbredingsproject, het POP-project (Persoonlijk Ontwikkelings Plan) en het TOP-project (Toekomstgericht Ontwikkelings Plan). Doel van het verbre...
morgen verzonden
ToM-basistraining-Werkboek
2016 || Paperback || Mirjam van Campen-Hoekstra || Maklu, Uitgever
Wat leuk dat je meedoet met de ToM-basistraining!
Tijdens de training ga je natuurlijk eerst kennismaken met je trainers en je groepsgenoten. Misschien ken je ze al wel. Maar ken je ze ook goed? Weet je wat ze denken of voelen?
Tijdens de training ga je leren:
-om met elkaar samen te werken,
-om naar elkaar te luisteren,
-wat emoties zijn en hoe je die kunt herkennen bij jezelf, maar vooral ook bij anderen.
-beter te begrijpen dat andere mensen ook denken, voelen of iets willen en dat dit lan...
morgen verzonden
Werken met ... - Werken met jezelf - Over je belangrijkste instrument in de zorg
over je belangrijkste instrument in de zorg
2016 || Paperback || Bianca Vugts-de Groot || Boom
Het derde boek in de serie 'Werken met ...', boeken over de zorg voor mensen met een (ernstige) verstandelijke beperking. Na de focus op de cliënt in deel 1 en 2 ligt in dit boek de nadruk op de zorgverlener.
In de residentiële zorg gaat het veel over cliënten, methodieken en theorieën. En dat is ook logisch. Maar hierdoor is de focus in het werk wel erg naar buiten gericht. Dat is gek als je bedenkt dat de professional zelf zijn belangrijkste instrument is. Kwaliteit van zorg heeft alles...
morgen verzonden
Wie beslist
ondersteunen van wilsbekwaamheid in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking
2016 || Paperback || Loes den Dulk || Conferent uitgeverij
Wie beslist?
Ondersteunen van wilsbekwaamheid in de zorg
voor mensen met een verstandelijke beperking
Wie beslist? De cliënt, de begeleider of zijn vertegenwoordiger?
Of beslis je samen? En hoe bepaal je dat?
En wie bepaalt dat? Hoe ondersteun je cliënten die zelf kiezen en hoe neem je een beslissing voor de cliënt.
Deze vragen komen aan de orde in dit boek. Het centrale thema is wilsbekwaamheid.
Want als de cliënt een beslissing begrijpt, mag hij zelf beslissen. Aan de begeleider de taa...