Zoekfilters
Studieboeken (23)
Doe meer met data
Leerlingenpopulatie als sleutel voor beter onderwijs
2024 || Paperback || Vivian van Alem e.a. || Instondo
Iedere school verzamelt - al dan niet gedwongen - steeds meer informatie. Maar zijn alle verzamelde data ook echt relevant en toepasbaar? En helpen ze jullie om je onderwijs beter af te stemmen op de leerlingen?
Ook van jullie school wordt wettelijk een samenhangend curriculum verwacht dat past bij de leerlingenpopulatie. Maar hoe ziet die leerlingenpopulatie van jouw school er eigenlijk uit? Kom je verder dan wat kengetallen en een schoolweging? Dat is hard nodig, want een scherp beeld van j...
Laat/d de pedagogische basis met rust!
Opvoeden in tijden van versnelling
2025 || Paperback || B. Wienen || Instondo
Ouders, scholen, gemeenten, jeugdhulp, werkgevers
(sport)verenigingen en kerken, wie maakt zich nu niet
druk over het opvoeden van kinderen in deze tijd? Een
veel gehoorde oproep is om vooral samen te werken
aan een pedagogische basis. Maar wat als het wel
heel erg druk wordt in die pedagogische basis of als
iedereen daarin met andere dingen bezig is?
Ook de oproep om meer preventie zodat kinderen
zich meer gaan welbevinden is regelmatig te horen
in de media als oplossing voor het oplopende
j...
Omgaan met HOOGGEVOELIGHEID op school
2019 || Paperback || Suzanne van Assenbergh || Instondo
Er is veel te doen rond het thema hooggevoeligheid of hoogsensitiviteit. Dat is niet voor niets. Het komt namelijk vaker voor dan je denkt: een op de vijf mensen blijkt hooggevoelig. Als leerkracht krijg je hier dus geregeld mee te maken. Daarom is het nodig om meer over hooggevoeligheid te weten en vooral: weten hoe je ermee om kunt gaan. Wat betekent het voor je handelen in de klas? Met welke interventies of aanpassingen maak jij het verschil voor deze kinderen?
In deze publicatie laat de au...
OMGAAN MET SCHEIDING OP SCHOOL
|| Paperback || Pieter Stoop || Instondo
In een schoolklas zitten gemiddeld drie leerlingen die opgroeien in een stiefgezin, twee in een één-oudergezin en één kind groeit op met een zogenaamd co-ouderschap. Juist de leerkracht is voor kinderen die te maken hebben met het verlies van een veilige, stabiele thuissituatie dé steunfiguur die het wezenlijke verschil kan maken tussen het kwijtraken van de weg of het zicht houden op een nieuwe toekomst. School is voor deze kinderen de aangewezen plek om te worden (h)erkend in hun verdr...
De 10 principes van de intern begeleider
Een verdieping op De Toekomst van de Intern Begeleider
2022 || Hardcover || Luc F. Greven || Instondo
Scholen zoeken nog steeds naar de ideale positie van
de intern begeleider. Al 10 jaar lang en dat is een goede
gewoonte. Dat denken over de beste plek voor de IB’er
moet namelijk samen op gaan met het denken over de
ontwikkeling van de school. Doordat het onderwijs zich
blijft ontwikkelen, zal ook de intern begeleider blijven
meebewegen. Het is een mooi fenomeen: zonder dat er wet
of regelgeving aan te pas komt. Geen reuzenstappen, geen
kanteling, maar geleidelijk en aanhoudend.
Het zijn va...
Denk na en doe: werken met denkinstrumenten
2024 || Paperback || Jan de Bas e.a. || Instondo
Veel onderwijsprofessionals hebben een gebrek aan tijd. Andere zien soms door de bomen het bos niet meer. En kwaliteiten worden niet altijd voldoende benut. Denk na en doe: werken met denkinstrumenten bevat tools die je kunt inzetten in gesprekken met leerlingen en ouders, en tijdens vergaderingen met collega's. De denkinstrumenten bieden inzichten en concrete manieren om doelgericht om te gaan met zowel eenvoudige als complexe vraagstukken.
Deze tools - zoals bijvoorbeeld de hamer en de spi...
TIBtools Zet in op de ontwikkeling van cognitieve functies!
2020 || Paperback || Emiel van Doorn e.a. || Instondo
Cognitieve functies zijn de bouwstenen die leerlingen nodig hebben om te kunnen denken en handelen. Niet alleen op cognitief, maar ook op emotioneel en sociaal niveau. De kwantiteit en kwaliteit van hun cognitieve functies beïnvloedt in
sterke mate het functioneren van leerlingen, zowel op school als daarbuiten. Voorbeelden van cognitieve functies zijn: nauwkeurig zijn, gegevens verzamelen, relaties leggen, classificeren, plannen en veronderstellingen maken.
Leerlingen ontwikkelen de cogniti...
Werk doelgericht met niveauverschillen
2023 || Paperback || Marcel Peters e.a. || Instondo
Doelgericht werken is een term die steeds vaker voorkomt in de onderwijspraktijk. Basisscholen maken deze ontwikkeling door om zo goed mogelijk te kunnen omgaan met niveauverschillen. Omgaan met niveauverschillen wordt als één van de moeilijkste onderdelen van het vak beschouwd. In deze TIBtool worden vijf stappen voor het werken in de korte handelingsgerichte cyclus uitgelegd. IB’ers en leerkrachten vinden er praktische tips, formats, (praktijk)voorbeelden en handvatten om doelgericht te...
Benut het leerpotentieel van álle leerlingen
Over het effect van hoge verwachtingen in het onderwijs
2023 || Paperback || R Bouttaouane || Instondo
Te veel leerlingen blijven achter op school, doordat hun leerpotentieel niet (volledig) wordt benut. Deze verspilling van talent en intelligentie kunnen we tegengaan. Onderwijsdeskundigen zeggen het allang: leerlingen benutten hun leerpotentieel wanneer leraren en ouders hoge positieve verwachtingen van hen hebben. Daarnaast zorgt dit voor een positief effect op hun welbevinden, motivatie en op diversie gedragsaspecten.
Hoe ziet onderwijs dat gegeven wordt vanuit hoge verwachtingen eruit in d...
Maak van spel prioriteit
8 aanraders
2024 || Paperback || Mirella Raijmakers || Instondo
Spelende kinderen ontwikkelen zich vanuit zichzelf en in interactie met de omgeving. Dit is vanzelfsprekend en natuurlijk, want het hoort bij het jonge kind. Spel is daarom dé manier die onderwijsprofessionals enorme kansen biedt om ontwikkeling bij jonge kinderen te bevorderen. Om van spel een prioriteit te maken in het onderwijs aan het jonge kind, is kennis en ervaring nodig.
Deze TIBtool helpt jou en je onderbouwteam om stappen te zetten in het vergroten van die kennis door achtergrondi...