Zoekfilters
› Anton Horeweg (8)
› Jet Isarin (6)
› Walter Geerts (6)
» Toon alle opties (81)
› Elke Struyf (4)
› Eva Naaijkens (4)
› Martin Bootsma (4)
› René Kneyber (4)
› René van Kralingen (4)
› Aafke Bouwman (3)
› Anke Visser (3)
› Jan Vanhoof (3)
› Michel van Ast (3)
› Monique Thoonsen (3)
› Myriam Lieskamp (3)
› Pieternel Dijkstra (3)
› Simon Ettekoven (3)
› Sui Lin Goei (3)
› Willem de Jong (3)
› Adinda de Vreede (2)
› Anneke Smits (2)
› Annemieke Schoemaker (2)
› Anouke Bakx (2)
› Bea Ros (2)
› Bob Bates (2)
› Carmen Lamp (2)
› Corry Wolters (2)
› David Mitchell (2)
› Dirk van der Wulp (2)
› Dominique Sluijsmans (2)
› Dortie Mijs (2)
› Ellen Nuijten (2)
› Els Schrover (2)
› Erna van Koeven (2)
› Esther van der Knaap (2)
› Femke Bosmans (2)
› Fred Korthagen (2)
› Geert Kelchtermans (2)
› Geert Speltincx (2)
› Gilberte Verbeeck (2)
› Hannah Bijlsma (2)
› Inge Verstraete (2)
› Jeroen Onstenk (2)
› Johan Dehandschutter (2)
› Joke Kamstra (2)
› Karin Diemel (2)
› Karin Nijman (2)
› Kitty van Dijck (2)
› Kristel Vanhoyweghen (2)
› Lia Hesemans (2)
› Liz Bunte (2)
› Luc De Man (2)
› Maike Douglas-Westland (2)
› Marcel Schmeier (2)
› Marieke van Geel (2)
› Marije van Oostendorp (2)
› Marion Kemeling (2)
› Marion van der Meulen (2)
› Marisca Milikowski (2)
› Marita Eskes (2)
› Mariëtte Lusse (2)
› Marjolein Naaktgeboren (2)
› Martie Slooter (2)
› Martijn Willemse (2)
› Meta Kruger (2)
› Monica de Wit (2)
› Oliver Caviglioli (2)
› Patricia van Slobbe (2)
› Peter de Vries (2)
› Reijer Jan van 't Hul (2)
› Ron Oostdam (2)
› Sonja Prins (2)
› Stijn Vanhoof (2)
› Suzan Lutke (2)
› Suzanne van Norden (2)
› Tamara Luijer (2)
› Tijl Koenderink (2)
› Tim Surma (2)
› Tom Sherrington (2)
› Ton Kallenberg (2)
› Trynke Keuning (2)
› Valentina Devid (2)
› Vincent Donche (2)
› Wil van Nus (2)
› Pedagogisch onderwijs (15)
› Voor de HBO-docent (11)
› Lerarenopleiding (5)
» Toon alle opties (4)
› Uitgeverij Pica (123)
› Boom (37)
› Coutinho (29)
» Toon alle opties (26)
› Noordhoff (12)
› pica onderwijsmanageme... (12)
› Acco (9)
› CPS Uitgeverij (8)
› Politeia (8)
› Pelckmans (6)
› Phronese, Uitgeverij (6)
› Lannoo (5)
› Ten Brink Uitgevers (5)
› Acco Uitgeverij (3)
› Acco uitgeverij (3)
› Amsterdam University P... (3)
› Eburon (3)
› Lannoo Campus (3)
› Pearson Benelux B.V. (3)
› SAGE (3)
› Telos Uitgevers (3)
› ACCO Uitgeverij b.v. (2)
› Business Contact (2)
› EDG Thuiswinkel (Uitge... (2)
› Maklu, Uitgever (2)
› Multilibris, Uitgeveri... (2)
› Novilo (2)
› Owl Press (2)
› Wolters Kluwer Nederla... (2)
› Hogeschool Rotterdam (19)
› Hogeschool Utrecht (18)
› Christelijke Hogeschoo... (7)
» Toon alle opties (9)
› PABO (21)
› KOP-opleiding (8)
› Engels (6)
» Toon alle opties (36)
› Leraar Scheikunde (6)
› Wiskunde (6)
› Ad Pedagogisch Educati... (5)
› Leraar Natuurkunde (5)
› Leraar Techniek (5)
› Aardrijkskunde (4)
› Leraar Biologie (4)
› Leraar Duits (4)
› Leraar Engels (4)
› Leraar Frans (4)
› Leraar Gezondheidszorg... (4)
› Leraar Nederlandse Geb... (4)
› Leraar Spaans (4)
› Leraar Wiskunde (4)
› Logopedie (4)
› Natuurkunde (4)
› Nederlands (4)
› Theologie (4)
› Algemene Economie (3)
› Biologie (3)
› Duits (3)
› GL Bachelor DTO (3)
› Geschiedenis (3)
› Leraar Aardrijkskunde (3)
› Leraar Geschiedenis (3)
› Leraar Nederlands (3)
› Leraar Omgangskunde (3)
› Algemene- en Bedrijfse... (2)
› Bedrijfseconomie (2)
› Educatief Professional... (2)
› Frans (2)
› Integrale Veiligheidsk... (2)
› Leraar Basisonderwijs (2)
› Level Up (2)
› Maatschappijleer (2)
Studieboeken (340)
Mentor voor het voortgezet onderwijs / Druk 2
gids voor een aanpak met visie
2008 || Paperback || M. Groothuis e.a. || Boom
Mentoren in het voortgezet onderwijs vragen zich vaak af hoe ze het beste invulling kunnen geven aan hun taak als leerlingbegeleider. Vanuit een duidelijke en expliciete visie op onderwijs en leerlingbegeleiding geven de auteurs handvatten voor de praktijk.
Door de herkenbare praktijksituaties en de verwijzingen naar relevante literatuur en websites is dit boek een must voor elke (beginnende) mentor. Niet alleen (aanstaande) mentoren in het voortgezet onderwijs, maar ook docenten-in-opleiding,...
Wijze Lessen
12 bouwstenen voor effectieve didactiek
2019 || Paperback || Tim Surma e.a. || Ten Brink Uitgevers || met inkijkexemplaar
Welke bouwstenen voor effectieve lessen kunnen docenten in het VO gebruiken en hoe pas je ze toe in de dagelijkse lespraktijk?
Dagelijks geven duizenden leraren het beste voor zichzelf in de klas. Hoewel het takenpakket van de leraar heel divers is, blijft het geven van een goede les de kern van het vak. Zes auteurs uit Nederland en Belgie met ruime ervaring in onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek presenteren in dit boek de meest recente wetenschappelijke inzichten op het vak van leren en ...
Handboek gedrag op school - Complete set
2021 || Paperback || Anton Horeweg || Uitgeverij Pica
EEN UNIEK EN ONMISBAAR NASLAGWERK VOOR LEERKRACHTEN
In deze uitgebreide en zeer gedegen onderbouwde gedragsreeks gaat Horeweg in op alle mogelijke vormen en oorzaken van storend gedrag in de klas, en wat de leerkracht eraan kan doen om dit gedrag te voorkomen of te verhelpen.
Verandering moet in de meeste gevallen niet komen vanuit het kind, maar vanuit de leerkracht: die leert de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van het kind herkennen en onderkennen en met die wetenschap aan de slag te gaan...
Groepsplan Gedrag
Planmatig werken aan passend onderwijs
2021 || Paperback || Kees van Overveld || Uitgeverij Pica
Groepsplan Gedrag is een praktisch boek voor leraren en begeleiders in het primair onderwijs, die gedragsproblemen in de klas willen voorkomen en aanpakken.
In het onderwijs is veel behoefte aan goed onderbouwde theorie in combinatie met praktische tips. Ondertussen blijft het onderwijs voortdurend in beweging, verschijnen er nieuwe onderzoekspublicaties over gedrag van kinderen in de groep, en blijven de evaluatierapporten vanuit de overheid over passend onderwijs elkaar opvolgen.
In deze ni...
Close reading in het bo
werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs
2018 || Paperback || Diane Lapp || Uitgeverij Pica || met inkijkexemplaar
Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Maar we weten ook dat ze het een moeilijk vak vinden. Ook leerkrachten vinden het lastig om een effectieve en boeiende les begrijpend lezen te geven.
In het Nederlandse onderwijs staan vooral de strategieën centraal. Nieuwe inzichten laten zien dat begrijpend luisteren en lezen anders aangepakt kunnen worden, door gebruik te maken van prentenboeken en teksten die complex en tóch interessant zijn voor kinderen. Close Reading g...
Spelen serieus nemen
Rijke spelsituaties creëren in groep 1 t/m 8
2023 || Paperback || Louise Berkhout || Boom
Met Spelen serieus nemen willen we laten zien dat spelen in groep 1 t/m 8 een waardevolle plaats in het curriculum kan innemen en niet beperkt hoeft te zijn tot de jongste groepen of het speelkwartier. Het boek heeft als doel kennis over spelen naar voren te brengen en op te roepen tot een speelse houding bij de leerkracht. Bij elk hoofdstuk zijn aandachtspunten geformuleerd.
Spelen is van belang voor de fysieke, emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling. Als het om jonge kinderen gaat, ...
Even (on)zakelijk - Liber Amicorum dr. Hans Arts
2024 || Hardcover || Redactie: Prof.dr. A.H.H. Bollen-Vandenboorn en Dr. J.J.A.M. Korving || Maastricht University Press || met inkijkexemplaar
Dit boek is een eerbetoon ter gelegenheid van het pensioen van dr. Arts, medeoprichter van de capaciteitsgroep Belastingrecht aan de Universiteit Maastricht. Na zijn promotie in 1997 op het gebied van vennootschapsbelasting werd hij een kritisch expert, vooral op het terrein van de onzakelijke lening.
Zijn bijdragen aan het onderwijs, waaronder goed gestructureerde blokboeken en instructies, werden zeer gewaardeerd. Hij speelde een belangrijke rol bij programmawijzigingen en was actief in com...
Regie in de klas
2022 || Paperback || Tom Bennett || Phronese, Uitgeverij
Goed gedrag is het begin van goed leren. Alle leerlingen verdienen klaslokalen waar het rustig en veilig is, en iedereen waardig met elkaar omgaat. Het is een van de belang- rijkste taken van de leraar om zo’n ruimte te creëren.
Maar dit gaat niet vanzelf. Het is niet voldoende om te zeggen dat leerlingen zich moeten gedragen, goed gedrag zal weloverwogen en met veel inspanning moeten worden aangeleerd.
Regie in de klas is een praktische gids die leraren hierbij helpt. Praktisch, wetenscha...
Handboek leren leren voor het voortgezet onderwijs / Druk 3
5 krachtige leerprincipes vertaald naar de praktijk
2016 || Paperback || Inge Verstraete e.a. || Uitgeverij Pica
Het Handboek leren leren bevat actuele theorieën, praktische inspiratiebladen en direct inzetbare formats die door alle leraren in alle vakgebieden kunnen worden gebruikt. De auteurs onderstrepen het belang van vijf krachtige leerprincipes die ze uitvoerig behandelen, te weten:
• Zelfregulatie
• Metacognitie
• Leerstrategieën
• Leermeesters
• Rijke leeromgeving
De praktische handvatten in dit boek kunnen leraren helpen om leerlingen optimaal te laten leren. Hiermee kan tevens het ...
Handboek RTTI
met theoretische beschouwing
2019 || Hardcover || Marinka Drost e.a. || Uitgeverijplus BV || met inkijkexemplaar
Dit Handboek RTTI met theoretische beschouwing biedt docenten en schoolleiders instrumenten om vanuit formatieve evaluatie het leerpotentieel van iedere leerling optimaal te benutten. Voor een effectief leerproces is het van belang in één metataal over leren te spreken en de te behalen cognitieve beheersingsniveaus (aan) te kunnen duiden. Met RTTI worden de verschillende cognitieve beheersingsniveaus overzichtelijk ingedeeld. Er wordt beschreven hoe je in de praktijk hiermee aantoon baar on...