Zoekfilters
Studieboeken (13)
Geweldloos verzet / Druk 3
Een nieuwe kijk op gedragsproblemen
2024 || Paperback || Wil van Nus || Uitgeverij Pica
SEL / Druk 6
sociaal-emotioneel leren als basis
2024 || Paperback || Kees van Overveld || Uitgeverij Pica
Het is belangrijk dat scholen zich nadrukkelijker gaan richten op sociaal-emotioneel leren (SEL). Want door SEL leer je omgaan met jezelf en de ander. Leerlingen die hun eigen emoties begrijpen en zich kunnen inleven in de ander, zullen bijvoorbeeld minder snel geneigd zijn anderen te kwetsen of pijn te doen. Wanneer leerlingen leren conflicten op te lossen en op hun eigen gedrag te reflecteren, kunnen zij beter relaties onderhouden.
Hierdoor werkt SEL preventief: het draagt bij aan het creë...
Lessen in gedrag
Instructie, modelen, oefenen, beheersen en behouden
2024 || Paperback || Sui Lin Goei e.a. || Uitgeverij Pica
morgen verzonden
Voorkom lastig gedrag / Druk 3
Wat kun jij als leerkracht aan preventie doen?
2024 || Paperback || Anton Horeweg || Uitgeverij Pica
morgen verzonden
Wiebelen en friemelen voor mensen met een verstandelijke beperking /Druk 2
Over de invloed van zintuiglijke prikkelverwerking op (be)leven
2024 || Paperback || Monique Thoonsen e.a. || Uitgeverij Pica
Om je te ontwikkelen heb je prikkels nodig. Dat geldt ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Dit boek legt op een toegankelijke manier uit hoe dat precies werkt. Het geeft je een ‘bril’ waarmee je kunt kijken naar gedrag: die van de zintuiglijke prikkelverwerking.
Met die bril zie je scherp wat de invloed van zintuiglijke informatie op een cliënt of dierbare met een verstandelijke beperking is. Is hij onder- of overprikkeld, of voelt hij zich goed en is hij in staat om zijn ta...
morgen verzonden
De Ringaanpak / Druk 4
Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas
2024 || Paperback || Barry Redeker || Uitgeverij Pica
Iedere (nieuwe) groep doorloopt de welbekende fases van groepsvorming. In de meeste gevallen ontstaan sympathieke, effectieve en veilige groepen, waarin leerlingen zich fijn voelen, samenwerken, fouten durven maken en initiatief tonen. Er zijn echter ook groepen waarin er reden en ruimte is voor negatief leiderschap. In deze groepen is vaker sprake van macht, intimidatie, uitsluiting, ruzie, onrust, roddelen en pesten. Potentiële positieve leiders krijgen geen voet aan de grond.
Vanuit de g...
morgen verzonden
Technisch lezen in een doorlopende lijn / Druk 6
Een praktisch handboek voor de basisschool
2024 || Paperback || Marita Eskes || Uitgeverij Pica
morgen verzonden
Zicht op de les
Het meten en verbeteren van de leskwaliteit in het onderwijs
2024 || Paperback || Hannah Bijlsma || Uitgeverij Pica
Het leren van leerlingen is mede afhankelijk van de kwaliteit van de lessen die leraren geven. Door zicht te hebben op de les en de kwaliteit ervan te bepalen weet je wat een leraar goed doet en wat eventueel verbeterpunten zijn. Zo kan er gericht worden gewerkt aan verbetering van lessen, bij individuele leraren of in het schoolteam.
Dit is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want wat is een goede les? En hoe meet je de kwaliteit daarvan? Vaak wordt dit gedaan door het observeren van les...
morgen verzonden
Effectief leesonderwijs in de praktijk
Praktische leidraad voor de basisschool
2024 || Paperback || Heleen Buhrs || Uitgeverij Pica
Praktisch aan de slag in je klas!
In Effectief leesonderwijs in de praktijk neemt Heleen Buhrs je mee in hoe je goede lessen begrijpend lezen kunt neerzetten. Deze lessen staan niet op zichzelf, maar worden geïntegreerd in het thematisch onderwijs, waarin kennisopbouw centraal staat. In dit boek gaat Buhrs in op de volgende vier elementen:
Werken aan het opbouwen van kennis
Werken met rijke teksten
Leerlingen de tekst actief laten verwerken door erover te praten en te lezen
Monitoren en eval...
morgen verzonden
Handboek professionele schoolcultuur / Druk 6
Focus op koers en gedrag
2024 || Paperback || Henk Galenkamp e.a. || Uitgeverij Pica
Dit handboek gaat over de cultuur van onderwijsorganisaties. Cultuur is grotendeels onbewust, maar zeer nadrukkelijk in de school aanwezig. Ingesleten gewoonten, oud zeer, aannames; dit kan allemaal leiden tot onprofessioneel gedrag van volwassenen in en rond de school.
Uitgangspunt is dat alle gedrag is aangeleerd, en dus kan ook nieuw, professioneel gedrag worden aangeleerd. Professioneel gedrag leidt tot het behalen van de doelen van de school en tot welbevinden, van jezelf en van de ander.
Een professionele schoolcultuur begint bij een heldere koers...