Zoekfilters
› Hogeschool Rotterdam (18)
› Hogeschool Utrecht (16)
› Fontys Hogescholen (12)
» Toon alle opties (8)
› Taalonderwijskunde (4)
› Geschiedenis algemeen (3)
› Onderwijs en opvoeding (3)
» Toon alle opties (3)
Studieboeken (28)
morgen verzonden
MeMo - Handboek 1 VWO
|| Paperback || Schrover || Malmberg
Memo, de vertrouwde geschiedenismethode voor de onderbouw. De basisopzet van het handboek met een inleiding, een leertekst en bronnen is gehandhaafd. Uitgangspunt blijft dat elke paragraaf stof biedt voor een goedgevulde lesuur.
morgen verzonden
Jeugdliteratuur en didactiek
Handboek voor vo en mbo
2019 || Paperback || Iris Kamp e.a. || Coutinho || ook als eBook
Hoe krijg je als docent Nederlands je leerlingen zover dat ze met plezier gaan lezen? Bijzondere verhalen van eigenzinnige schrijvers, rijke teksten, humoristische gedichten en mooie romans kunnen de persoonlijke en sociale vorming van jongeren stimuleren. Jeugdliteratuur en didactiek laat zien hoe veelzijdig jeugdliteratuuronderwijs kan zijn en wat de kracht ervan is, zowel in het voortgezet onderwijs als het mbo.
Dit handboek gaat over het belang van lezen en leesbevordering. Het maakt stud...
morgen verzonden
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding / Druk 6
Een praktijkgericht boek
2021 || Paperback || Jacob de Wilde e.a. || Coutinho || ook als eBook
In de adolescentie stellen jongeren vragen als ‘Wie ben ik?’, ‘Wat kan ik?’ en ‘Wat wil ik?’ Door de vele invloeden waar jongeren vandaag de dag mee te maken krijgen, zijn het vinden van de antwoorden op deze vragen en daarmee het actief vormgeven van een eigen identiteit van groot belang. Om adolescenten hierin te kunnen begeleiden, is het nodig dat professionals die met hen werken goed inzicht hebben in dit proces.
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding beschrijft de ont...
morgen verzonden
Historisch denken / Druk 3
Basisboek voor de vakdocent
2020 || Paperback || Dick van Straaten e.a. || Koninklijke Van Gorcum
Het vak geschiedenis bestudeert een werkelijkheid die niet meer bestaat. Wie beelden van die werkelijkheid ontwerpt, houdt rekening met de verschillen tussen heden en verleden en doet recht aan hetgeen mensen vroeger normaal en waardevol vonden. Uit dit ‘historisch besef’ vloeien denk- en redeneerwijzen voort die in Historisch Denken, basisboek voor de vakdocent op overzichtelijke en heldere wijze worden besproken. Omdat deze denk- en redeneerwijzen in het voortgezet onderwijs deel uitmak...
morgen verzonden
Praktische cursus zinsontleding / Druk 7
2011 || Paperback || M. Klein e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Praktische cursus zinsontleding bewijst dat grammatica geen struikelblok hoeft te zijn. Op een overzichtelijke en complete manier biedt het boekje de student inzicht in de fundamentele theorie van de taal- en redekundige ontleding. De presentatie van de stof is eenvoudig gehouden; er wordt weinig tot geen voorkennis verondersteld. De oefeningen hebben een oplopende moeilijkheidsgraad. Alle antwoorden bij de oefeningen zijn achter in het boek opgenomen. Elk hoofdstuk eindigt met twee toetsen.
morgen verzonden
MeMo - Handboek 1 VMBO-T/HAVO
|| Paperback || Schrover || Malmberg
Memo, de vertrouwde geschiedenismethode voor de onderbouw. De basisopzet van het handboek met een inleiding, een leertekst en bronnen is gehandhaafd. Uitgangspunt blijft dat elke paragraaf stof biedt voor een goedgevulde lesuur.
morgen verzonden
Taalbewust beroepsonderwijs / Druk 2
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
2017 || Paperback || Tiba Bolle e.a. || Coutinho || ook als eBook
Een grote uitdaging in het (v)mbo is omgaan met verschillen in tempo, taalniveau, leerstijl, interesse en kennis van de leerlingen. Dit vraagt om aanpassing van werkvormen en lesstof aan de kenmerken van de leerlingen. In Taalbewust beroepsonderwijs worden vijf vuistregels voor taalbewust lesgeven geïntroduceerd. Door deze regels toe te passen, worden de lessen en leersituaties betekenisvol en leerzaam.
Wie taalbewust lesgeeft, weet de leerlingen te activeren en het onderwijs voor de leerli...
morgen verzonden
De APA-richtlijnen uitgelegd / 3e herziene editie
Een praktische handleiding voor bronvermelding in het hoger onderwijs
2021 || Paperback || Werkgroep APA || SURF
Voor bronvermelding worden op veel hogescholen en universiteiten de APA-richtlijnen toegepast. Omdat een Nederlandse handleiding ontbrak is in 2017 De APA-richtlijnen uitgelegd uitgebracht, een door de Werkgroep APA samengestelde handleiding gebaseerd op de Amerikaanse richtlijnen. Nadat in 2020 de 7e editie van de Publication manual of the American Psychological Association is verschenen, waarbij enkele richtlijnen zijn herzien, ontstond de noodzaak ook De APA-richtlijnen uitgelegd aan te pa...
morgen verzonden
Oriëntatie op geschiedenis / Druk 5
Basisboek voor de vakdocent
2020 || Paperback || Marcel van Riessen e.a. || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
Het geschiedenisonderwijs werkt in Nederland, van basisschool tot en met centraal examen, met tien tijdvakken. De kern van de leerstof ligt vast in een aantal ‘kenmerkende aspecten’ per tijdvak, bijvoorbeeld absolutisme in de tijd van regenten en vorsten (17e eeuw) en industrialisatie in de tijd van burgers en stoommachines (19e eeuw). In totaal komen negenenveertig kenmerkende aspecten aan de orde. Samen vormen zij de basiskennis waarmee leerlingen zich in de historische tijd moeten kunn...
morgen verzonden
De zes rollen van de leraar / Druk 1
Handboek voor effectief lesgeven
2018 || Paperback || Martie Slooter || Uitgeverij Pica || met inkijkexemplaar
Wat is een goede les? En wat doet een effectieve leraar?
In De zes rollen van de leraar beschrijft Martie Slooter wat leraren kunnen doen om leerlingen daadwerkelijk te laten leren. Ze beschrijft effectief lerarengedrag aan de hand van zes rollen:
* de gastheer;
* de presentator;
* de didacticus;
* de pedagoog;
* de afsluiter;
* de coach.
Dit boek is gebaseerd op de meest actuele, wetenschappelijke inzichten over hoe leerlingen tot leren komen. Slooter gaat niet alleen in op de basiskennis, -...