Zoekfilters
› Hogeschool Rotterdam (4)
› Hogeschool Utrecht (3)
› Fontys Hogescholen (2)
» Toon alle opties (2)
Studieboeken (19)
vandaag verzonden
Close reading in het bo
werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs
2018 || Paperback || Diane Lapp || Uitgeverij Pica || met inkijkexemplaar
Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Maar we weten ook dat ze het een moeilijk vak vinden. Ook leerkrachten vinden het lastig om een effectieve en boeiende les begrijpend lezen te geven.
In het Nederlandse onderwijs staan vooral de strategieën centraal. Nieuwe inzichten laten zien dat begrijpend luisteren en lezen anders aangepakt kunnen worden, door gebruik te maken van prentenboeken en teksten die complex en tóch interessant zijn voor kinderen. Close Reading g...
vandaag verzonden
De zes rollen van de leraar / Druk 1
Handboek voor effectief lesgeven
2018 || Paperback || Martie Slooter || Uitgeverij Pica || met inkijkexemplaar
Wat is een goede les? En wat doet een effectieve leraar?
In De zes rollen van de leraar beschrijft Martie Slooter wat leraren kunnen doen om leerlingen daadwerkelijk te laten leren. Ze beschrijft effectief lerarengedrag aan de hand van zes rollen:
* de gastheer;
* de presentator;
* de didacticus;
* de pedagoog;
* de afsluiter;
* de coach.
Dit boek is gebaseerd op de meest actuele, wetenschappelijke inzichten over hoe leerlingen tot leren komen. Slooter gaat niet alleen in op de basiskennis, -...
vandaag verzonden
Aan de slag met schrijfonderwijs
Over het belang van leren schrijven met de hand
2019 || Paperback || Anneloes Overvelde e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Wie schrijft, die leert! Wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beter en het helpt je bij het lezen, rekenen en spellen. Onderzoek wijst uit dat jonge kinderen die schrijven hun brein ontwikkelen en betere schoolresultaten halen.
Meer kinderen met schrijfproblemen
In het digitale tijdperk lijkt het vanzelfsprekend dat schrijven met de hand overbodig is. Netjes op de lijntjes en leesbaar schrijven lijkt verspilling van tijd en energie. Er wordt dan ook minder geschreven met als ge...
morgen verzonden
Beginnende communicatie / Druk 1
therapieprogramma voor communicatieve functies in de prevebale en vroegverbale fase
2018 || Paperback || L. van den Dungen e.a. || Pearson Benelux B.V. || met inkijkexemplaar
Goede communicatie tussen ouders en hun kinderen is heel belangrijk voor de taalontwikkeling van een kind. Bij een normale ontwikkeling is leren communiceren een proces dat natuurlijk verloopt. Bij een uitblijvende of afwijkende communicatieve ontwikkeling moeten ouders en kind op weg worden geholpen. Met Beginnende communicatie kunnen communicatieve functies op speelse en flexibele wijze worden aangeleerd. Het is een therapieprogramma waarmee therapeuten en ouders of begeleiders gezamenlijk ...
morgen verzonden
Zorg voor onszelf? / Druk 7
eigen kracht van jeugdigen, opvoeders en omgeving, grenzen en mogelijkheden voor beleid en praktijk
2018 || Paperback || Heleen Jumelet || SWP
Aan het begin van deze eeuw lijken de eigen kracht van jeugdigen en ouders en de kracht van hun omgeving zowel uitgangspunt als doel van het jeugdbeleid en de praktijk.Welke theoretische en ide
morgen verzonden
Schoolcultureel management
Handboek voor een levensecht en kleurrijk schoolbeleid
2018 || Paperback || Paul Mahieu e.a. || Acco uitgeverij || met inkijkexemplaar
Dit boek is de neerslag van de professionele ervaring van twee personen die de voorbije dertig jaar op hun eigen manier bezig waren met (aspecten van) schoolorganisatie en de ontwikkeling ervan. Beide auteurs werkten op het domein van de relatie tussen maatschappelijke ontwikkelingen en schoolbeleid: Paul Mahieu als onderzoeker-hoogleraar en Karina Verhoeven als coach en trainer van schoolleiders en –teams. Het raakvlak tussen de ervaringen van hun beiden vormt het thema van dit boek: schoo...
morgen verzonden
Onderzoeksmatig leidinggeven
handreikingen voor schoolleiders om een onderzoekende cultuur te creëren
2018 || Paperback || Meta Kruger || Acco
Onderzoeksmatig werken en leidinggeven zijn sterk
gerelateerd aan wat de toekomst van het onderwijs verlangt.
Schoolleiders en bestuurders vragen zich af hoe zij het
onderzoekend werken van leraren en leerlingen kunnen
bevorderen. De kenniskring 'Leiderschap in het Onderwijs' is
samen met schoolleiders in het primair- en voortgezet
onderwijs op zoek gegaan naar geschikte interventies voor het
creëren van een onderzoekende cultuur. Daarover wordt
verslag gedaan in dit boek.
Er worden handreik...
morgen verzonden
Perfectionistische leerlingen
Prestatiedruk signaleren en verminderen
2018 || Paperback || Ard Nieuwenbroek || Boom || met inkijkexemplaar
Hardwerkende leerlingen die altijd het beste uit zichzelf willen halen en moeite hebben te ontspannen. Leerlingen die zo bang zijn om fouten te maken dat ze blokkeren tijdens een toets. Leerlingen die alles om zich heen vergeten wanneer ze driftig aantekeningen maken tijdens de les. Of leerlingen die hun spreekbeurt wel héél vaak thuis oefenen ...
Herkenbaar? Dan heb je waarschijnlijk te maken met perfectionistische leerlingen.
Perfectie
Op school wordt perfectie vaak – onbedoeld – g...
morgen verzonden
Actief executief
Toolbox voor het remediëren van executieve functies voor jongeren in het voorgezet onderwijs
2018 || Paperback || Maureen Kramer-Tinnemeier || Novilo
Actief Executief
Toolbox voor het remediëren van executieve functies voor jongeren in het voortgezet onderwijs
Dit boek is een absolute aanrader voor iedere (onderwijs) professional die jongeren eff ectief wil helpen hun prestaties te verbeteren. Maureen Kramer-Tinnemeier heeft in de loop der jaren een uitgebreide toolbox ontwikkeld van spellen die via directe exposure jongeren confronteren met hun eigen verbeterpunten bij het functioneren op school en thuis. De inzet van deze spellen, gekop...
morgen verzonden
Samenleren op een superdiverse school
2018 || Paperback || Ria Goedhart || SWP || met inkijkexemplaar
De diversiteit in onze samenleving neemt toe. We spreken daarom over superdiversiteit. Deze toename van diversiteit tekent zich ook af op de scholen. Van de leraar vraagt superdiversiteit geen andere competenties, maar het doet wel een groter beroep op de interpersoonlijke, de pedagogische, de vakinhoudelijke, de didactische en de organisatorische competenties. Samenleren op een superdiverse school is geschreven om leraren, gedragsspecialisten, intern begeleiders en directieleden te ondersteu...