Zoekfilters
Studieboeken (15)
vandaag verzonden
De leercoach: De zesde rol van de leraar / Druk 2 (Heruitgave)
De zesde rol van de leraar
2022 || Paperback || Ariena Verbaan e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Wat is zelfregulerend leren en zelfregulatie nu eigenlijk? Waarom is het belangrijk? En hoe begeleid je je leerlingen actief bij het ontwikkelen van hun executieve functies, het aanleren van leerstrategieën en zelfregulerende vaardigheden op weg naar eigenaarschap van hun leerproces? Hierom draait deze uitgave ‘De leercoach’.
Begeleiden naar zelfregulerend leren is één van de meest onderbouwde en doeltreffende interventies die een leraar kan inzetten om jongeren te leren zelfstandig hu...
Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0
|| Paperback || Peter de Vries || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Onderzoek laat zien dat leerlingen zich beter ontwikkelen en betere resultaten halen als hun ouders betrokken zijn bij school. Ouderbetrokkenheid is dus een belangrijk thema. Het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 helpt scholen en leraren om de samenwerking met ouders vorm te geven op een manier die bij de school past. Het beschrijft de rol van ouders op school en geeft uitleg over hun gedrag. Ook bevat het veel voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk en praktische tips over uiteenlopend...
Coachen op de zes rollen van de leraar (Heruitgave)
2022 || Paperback || Guido van den Brink || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Dit boek gaat over effectief leraargedrag en coaching. Beide zijn aan te leren. Dit boek helpt leraren en coaches om de essentie van hun werk zichtbaar te maken in de coachrelatie. Effectief leraargedrag is beschreven in de rollen van de leraar: gastheer, presentator, didacticus, pedagoog, afsluiter en coach. De coach van de leraar krijgt vragen en praktische invalshoeken aangereikt om de leraar te helpen reflecteren. Omdat gedrag wortelt in overtuigingen, wordt ook besproken hoe je kunt coac...
Toetspakket voor groep 1, 2 en 3
Beginnende geletterdheid
2018 || Loose-leaf || Cor Aarnoutse e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Dit Toetspakket Beginnende geletterdheid heeft tot doel om een bijdrage te leveren aan de preventie van leesproblemen in de groepen 1 tot en met 3 van de basisschool. Het stelt de leerkrachten van deze groepen in staat om bij kinderen vroegtijdig stagnaties op te sporen en te verhelpen. Het pakket bevat tien toetsen om kinderen die zwak zijn op het gebied van woordenschat, fonologisch bewustzijn, letterkennis en benoemsnelheid vroegtijdig te signaleren en te helpen. Het accent ligt hierbij op...
Lesson study als effectieve vorm van teamleren
2016 || Paperback || Henk Logtenberg e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Herziene editie met nieuwe praktijkervaringen en voorwoord van Makoto Yoshida, de grondlegger van Lesson StudyWerkdruk verminderen en professonaliseren met teamlerenLesson Study is een specifieke vorm van teamleren die over de hele wereld zijn waarde heeft bewezen. Ook in Nederland ontdekken steeds meer scholen de methode en de meerwaarde van Lesson Study. Een belangrijk aspect van Lesson Study is de inzetbaarheid bij de individuele professionalisering van de leerkracht. Het gehele team leert...
De zes rollen van de leraar in de praktijk
De basis op orde voor ontwerpen en geven van effectief, eigentijds onderwijs
2022 || Paperback || Bert Moonen e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
De kern van het werk van de leraar is het ontwerpen van onderwijs. De uitvoering van dat onderwijs is te vatten in zes rollen: Gastheer, Presentator, Didacticus, Pedagoog, Afsluiter en Leercoach. Inzicht in deze rollen en reflecteren op hoe je deze beheerst, biedt leraren handvatten om de basis op orde te bréngen en/of te hóuden. Het bewust beheersen van deze basis van effectief leraargedrag is voorwaardelijk voor verdere professionele groei. Met dit boek ondersteunt CPS leraren om die basi...
Werkmap Fonemisch bewustzijn (Heruitgave)
Aan de slag met klanken en letters in groep 1 en 2
2019 || Loose-leaf || Mariët Förrer e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Met deze werkmap kunnen leerkrachten gestructureerd en didactisch verantwoord werken aan het fonemisch bewustzijn van kinderen in groep 1 en 2.
De Werkmap Fonemisch bewustzijn vormt een vrijwel complete leerlijn voor het taalonderwijs in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Niet voor elk (sub)domein is informatie en materiaal in deze werkmap opgenomen, maar met aanvullende activiteiten - die in de praktijk elke kleuterleerkracht aanbiedt - voldoet u geheel aan een beredeneerd taalaanbod.
Va...
Differentiëren is te leren! (Heruitgave)
Omgaan met verschillen in het vo en mbo
2024 || Paperback || Meike Berben e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Lang is gedacht dat differentiëren in de les in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs niet nodig is. Leerlingen gaan na de basisschool immers al naar diverse schooltypes. Maar veel docenten weten inmiddels beter: er zijn wel degelijk verschillen tussen leerlingen in één klas, bijvoorbeeld in beheersingsniveau, motivatie, interesse of leervoorkeur. Hoe stemt u af op die verschillen en hoe haalt u het maximale uit de leerlingen? Dit praktische boek geeft handvatten, voo...
Activerende werkvormen (Heruitgave)
Naar meer variatie en motivatie in de les
2024 || Paperback || Meike Berben e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
De meeste docenten en scholen erkennen dat het activeren en motiveren van leerlingen belangrijk en tegelijkertijd uitdagend is. Het activeren van leerlingen kan namelijk bijdragen aan een hoger leerrendement. Uit leerlingenquêtes en reacties van docenten en schoolleiders blijkt echter vaak dat het activeren en motiveren nog niet genoeg lukt: leerlingen ervaren het onderwijs als saai en weinig uitdagend.
Om docenten inspiratie te bieden, hebben we dit boek samengesteld. We bieden achtergronde...
Lezen...denken...begrijpen!
handboek begrijpend lezen in het basisonderwijs
2020 || Paperback || Mariet Forrer e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Lezen en begrijpen wat je leest zijn onmisbare vaardigheden om mee te kunnen doen in de maatschappij. Daarom is het belangrijk dat kinderen goede en zelfstandige lezers worden. Zelfstandige lezers zijn in staat verschillende soorten teksten te lezen en te begrijpen.
Maar hoe maak je van lezende kinderen begrijpende lezers? Welke vaardigheden vraagt dit van de leerkracht? Hoe zorg je voor een goede opbouw van de les begrijpend lezen? En hoe krijg je zicht op de leesontwikkeling van uw leerlin...