Zoekfilters
Studieboeken (14)
Intervisie bij werkproblemen / Druk 9
procesmatig en taakgericht problemen oplossen
2000 || Paperback || Jeroen Hendriksen || Boom
Intervisie is laagdrempelig, want het vraagt niet om deskundige begeleiders. Intervisie doet juist een beroep op ieders deskundigheid als deelnemer, beroepsbeoefenaar en adviseur. Samen de klus klaren, mits je bereid bent naar elkaar te luisteren, op elkaar in te gaan en het leiderschap wisselend op je te nemen. De intervisiegroep is in hoge mate zelfsturend en zelflerend. Als hulpmiddel bij intervisie introduceert de auteur, samen met enkele co-auteurs, een aantal voor intervisie bewerkte me...
Fonologische stoornissen
behandeling van kinderen volgens de Metaphon-therapie
2000 || Paperback || J. Howell e.a. || Pearson Benelux B.V. || met inkijkexemplaar
Metaphon is een in Edinburgh ontwikkelde onderzoeks- en behandelmethode voor kinderen met fonologische stoornissen. De ontwikkelaars werken sinds enige jaren met veel succes met deze methode. Vanuit taal- en leertheorieën beschrijven zij hoe metafonologische vaardigheden (het bewustworden van klankpatronen en het toepassen daarvan) tot ontwikkeling komen bij kinderen en hoe deze kunnen worden gestimuleerd wanneer deze ontwikkeling stagneert of slechts moeizaam op gang komt.
De therapie wordt ...
Wilhelmus en de anderen + CD / druk 1
Nederlandse liedjes 1500-1700
2000 || Paperback || M. Barend-van Haaften || Amsterdam University Press || met inkijkexemplaar
Serie Tekst in Context: Liederen over oorlog, handel, liefde en geloof; met muziek-cd.Wilhelmus en de anderen. Nederlandse liedjes 1500-1700 is bedoeld voor literatuuronderwijs en CKV-1 in de bovenbouw van HAVO en VWO. Het materiaal past in het studiehuis en is tevens geschikt voor groepsonderwijs. In 21 liedjes, door Camerata Trajectina opgenomen op CD, maakt de leerling kennis met de Nederlandse cultuur van de zestiende en zeventiende eeuw. Het rijk geïllustreerde boek heeft zes themahoofd...
Sportfilosofie
2014 || Paperback || J. Tamboer e.a. || Damon B.V., Uitgeverij || met inkijkexemplaar
De stormachtige ontwikkeling van de sport tot een breed maatschappelijk verschijnsel roept veel vragen en problemen op. Is sport een afspiegeling van de maatschappij, of juist niet? Waarom mag een sporter geen doping gebruiken en een musicus of politicus wèl? Is kooivechten een sport, en wat moeten we eigenlijk verstaan onder 'fair play'? Is beroepssport nog 'spel' te noemen, en vormt de aanleg van steeds maar nieuwe golfbanen geen aanslag op het milieu?
Dit boek gaat over de filosofische uit...
Basiscursus Fins / 2 + 2 CD's / druk 2
Luisteren en leren
2000 || Paperback || P. Schot-Saikku || Coutinho
Basiscursus Fins deel 2 is vooral op de vaardigheden luisteren en spreken toegespitst. Het vormt een uitstekende hulp bij het leren beheersen van de basisgrammatica en -woordenschat. Zo kan de uitspraak van het Fins aan de hand van de voorbeelden eenvoudig worden getoetst, terwijl het luisteren naar de gesproken lessen uit deel 1 de cursist helpt de woorden te onthouden.
Met behulp van een aantal dictees leert de cursist verder klanken en woorden te onderscheiden. Ook biedt dit oefenboek luis...
Taal in actie
Hoe mensen communiceren met taal
2000 || Paperback || H. Houtkoop e.a. || Coutinho
Taal in actie is een compleet en verhelderend overzicht van de verschillende benaderingen binnen het onderzoeksterrein van taal in gesprekken. In dit boek staat de vraag centraal hoe mensen taal gebruiken om te communiceren. De afgelopen decennia is binnen de filosofie, de sociologie, de antropologie, de psychologie en de taalwetenschap de vraag gesteld hoe mensen het voor elkaar krijgen dat ze elkaar begrijpen terwijl hun taalgebruik vaak zo onprecies lijkt.
In Taal in actie worden in acht h...
Dictoglos / druk 1
Samenwerkend leren in het tweede- en vreemde-taalonderwijs
2013 || Paperback || F. Kuiken e.a. || Coutinho
Dictoglos is een werkvorm voor het taalonderwijs, waarbij de interactie tussen taalleerders centraal staat en verschillende taalvaardigheden tegelijkertijd worden geoefend. Naar aanleiding van een luisteroefening maken cursisten, in overleg met elkaar, een grammaticaal en lexicaal correcte reconstructie van een tekst. De werkvorm is te gebruiken voor alle soorten taalonderwijs, ongeacht de doeltaal en de moedertaal, en is geschikt voor zowel hoger- als lageropgeleiden.
In Dictoglos gaan de au...
Het schrijven van beleidsadviezen
2000 || Paperback || R. Jans || Boom || met inkijkexemplaar
Organisaties ontwikkelen voortdurend beleid. Zij doen dat om problemen op te lossen, te verminderen of te voorkomen. Beleids adviezen spelen daarbij een belangrijke rol. Een goed beargumenteerd beleidsadvies biedt een beleidsmaker een gedegen basis om te komen tot een weloverwogen besluit. Het op papier zetten van zon advies is een stevige klus, die vraagt om een stap-voor-stap-benadering.
Dit boek biedt u handvatten waarmee u via een aantal stappen komt tot een goed eindresultaat. Zaken die...
Architectuur en gebruikswaarde
programmeren, ontwerpen en evalueren van gebouwen
2012 || Paperback || Theo van der Voordt e.a. || Thoth, Uitgeverij
Alleen een afgewogen integratie van gebruikswaarde, esthetiek, techniek en betaalbaarheid maakt bouwen tot Architectuur. In dit boek laten de auteurs zien wat functionele kwaliteit van gebouwen concreet inhoudt. Na een korte beschouwing over de functies van een gebouw en de relatie tussen functionele en architectonische kwaliteit, wordt in vogelvlucht een rondgang gemaakt door de architectuurgeschiedenis. Aangegeven wordt hoe in verschillende architectuurbenaderingen wordt omgegaan met de rel...
Zebra-reeks De Laatste Stelling van Fermat
de geschiedenis en de oplossing van het beroemdste probleem uit de wiskunde
2000 || Paperback || P. Lanser || Epsilon Uitgaven
Dit deel van de Zebra-reeks gaat over de beroemdste stelling uit de wiskunde: de Laatste Stelling van Fermat. In 1637 schreef de Franse wiskundige Pierre de Fermat in de marge van een Grieks wiskundeboek: "De vergelijking x^n + y^n = z^n, met x, y, z en n positieve gehele getallen, heeft geen oplossing als n>2. Ik heb hiervoor een waarlijk spectaculair bewijs, maar helaas is deze kantlijn te smal om het te bevatten". Honderden jaren hebben wiskundigen geprobeerd deze stelling te bewijzen. All...