Zoekfilters
Studieboeken (21)
Wijze Lessen
12 bouwstenen voor effectieve didactiek
2019 || Paperback || Tim Surma e.a. || Ten Brink Uitgevers || met inkijkexemplaar
Welke bouwstenen voor effectieve lessen kunnen docenten in het VO gebruiken en hoe pas je ze toe in de dagelijkse lespraktijk?
Dagelijks geven duizenden leraren het beste voor zichzelf in de klas. Hoewel het takenpakket van de leraar heel divers is, blijft het geven van een goede les de kern van het vak. Zes auteurs uit Nederland en Belgie met ruime ervaring in onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek presenteren in dit boek de meest recente wetenschappelijke inzichten op het vak van leren en ...
Handboek RTTI
met theoretische beschouwing
2019 || Hardcover || Marinka Drost e.a. || Uitgeverijplus BV || met inkijkexemplaar
Dit Handboek RTTI met theoretische beschouwing biedt docenten en schoolleiders instrumenten om vanuit formatieve evaluatie het leerpotentieel van iedere leerling optimaal te benutten. Voor een effectief leerproces is het van belang in één metataal over leren te spreken en de te behalen cognitieve beheersingsniveaus (aan) te kunnen duiden. Met RTTI worden de verschillende cognitieve beheersingsniveaus overzichtelijk ingedeeld. Er wordt beschreven hoe je in de praktijk hiermee aantoon baar on...
School en thuis
Succesfactoren voor het samenbrengen van twee leefwerelden
2019 || Paperback || Mariëtte Lusse || Uitgeverij Pica || met inkijkexemplaar
Leerlingen gedijen erbij als de leefwerelden van thuis, school en buurt elkaar overlappen. Het is echter niet makkelijk om de verschillende leefwerelden op elkaar af te stemmen, zeker niet in de stedelijke context waar de verschillen tussen leraren en ouders groot kunnen zijn.
Het belang van het verbinden van deze leefwerelden en de invloed van sociaaleconomische achtergrond, armoede en migratie hierop worden in dit boek goed onderbouwd. Daarnaast biedt het praktische handvatten om met ouders...
Learning Theories / 8th edition
An Educational Perspective
2019 || Paperback || Dale Schunk || Pearson
A comprehensive look at the key theoretical principles, concepts, and research findings about learning, with special attention paid to how these concepts and principles can be applied in today’s classrooms. This widely used and respected resource introduces readers to the key theoretical principles, concepts, and research findings about learning and helps them see how to apply that theory and research as educators. Learning Theories begins with a discussion of the relationship between learn...
Leven met intensiteit
2019 || Paperback || Susan Daniels e.a. || Novilo
Wat als iemand ‘te veel’ is voor zijn of haar omgeving of zichzelf? Te slim, te beweeglijk, te emotioneel, zich te veel laat meeslepen door wat hij ziet of hoort, en/of een overactieve verbeelding heeft? Dat kan belastend zijn en tot frustraties of zelfs (psycho)neuroses leiden.
De hoofdstukken in dit boek laten aan de hand van de theorie van positieve desintegratie van Kazimierz Dabrowski zien dat dit uitingen van een bijzondere aanleg en begaafdheid kunnen zijn. De auteurs leren ouders,...
Als de muziek er al is
Een nieuw fundament voor muziekonderwijs
2019 || Paperback || Suzan Lutke || Coutinho || ook als eBook
De wereld verandert. De manier waarop jonge mensen in aanraking komen met muziek verandert. Muziek is overal en altijd beschikbaar, via geluid en beeld. Niettemin is de manier waarop we jonge mensen muziekles geven de afgelopen 200 jaar bijna niet veranderd. En deze traditionele didactiek, gebaseerd op het overdragen van ambachtelijke artistieke vaardigheden, begint te kraken in een tijd waarin jonge mensen veel meer keuzes hebben dan in het verleden.
Wat gebeurt er als we er niet meer vanuit ...
Effectiever studeren met leerstrategieën voor het hoger onderwijs
Leerstrategieën voor het hoger onderwijs
2019 || Paperback || Pieternel Dijkstra || Boom
In het hoger onderwijs wordt veel van studenten gevraagd. Mede door de beperkte studietijd en de vele eisen die aan studenten worden gesteld ligt de focus vaak op presteren in plaats van leren. Er moeten tenslotte examens, studiepunten en een diploma worden gehaald, en het resultaat is leidend.
Het focussen op de prestatie heeft een aantal nadelen. Een voldoende prestatie betekent niet per se dat de student de stof ook werkelijk begrijpt of beheerst. De stof kan weinig betekenis hebben en d...
Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep
Hoe begeleid je uitdagende klassen in het primair onderwijs?
2019 || Paperback || Kees van Overveld || Uitgeverij Pica
Klein probleemgedrag: voorkomen en aanpakken!
De meeste leerkrachten zijn tevreden met hun groep. Het is er gezellig, er hangt een goede sfeer, er wordt goed gewerkt.
Er zijn ook leerkrachten die ’s ochtends met buikpijn de klas in stappen. De onzekerheid is groot over wat er vandaag weer zal gebeuren. Dát er iets zal gebeuren, is wel zeker …
Zal Jordy hardop door de klas boeren en brutale antwoorden geven? Of is het weer het groepje van Yvonne en Zamira dat tijdens mijn uitleg oogcont...
Wiebelen en friemelen werkboek
Aan het werk met je zintuigen
2019 || Paperback || Monique Thoonsen || Uitgeverij Pica || met inkijkexemplaar
Voor het kind
Geluiden, geuren en kleuren… de hele dag heb je prikkels om je heen. Misschien vind je dat prima. Maar het kan ook zijn dat je juist veel méér prikkels wilt; of minder, omdat je er vaak last van hebt.
Misschien ben je wel onderprikkeld of overprikkeld. In dit werkboek ga je leren over zintuigen en prikkels. Als jij ontdekt wat je nodig hebt – veel en sterke zintuigprikkels of weinig en zwakke zintuigprikkels – én weet hoe je daar zelf voor kunt zorgen, voel je je veel ...
Vertrouwen, verbinden en vakmanschap in het onderwijs / Druk 2
Strategisch hr-beleid voor een professionele leergemeenschap
2019 || Paperback || Myriam Lieskamp || Uitgeverij Pica || met inkijkexemplaar
De maatschappij is fors aan het veranderen en dat heeft een groot effect op het onderwijs. Om te kunnen anticiperen op alle veranderingen, lijkt het ontwikkelen naar een professionele leergemeenschap voor het onderwijs een zeer kansrijke aanpak. Onderwijsmensen bepalen dan samen hoe hun leerlingen het beste kunnen leren (een Rijnlandse benadering van onderwijs) en focussen op het zo goed mogelijk inrichten van het leerproces. Dat vraagt hoogwaardig vakmanschap van leraren, schoolleiders en an...