Zoekfilters
Studieboeken (16)
Handboek leren leren voor het voortgezet onderwijs / Druk 3
5 krachtige leerprincipes vertaald naar de praktijk
2016 || Paperback || Inge Verstraete e.a. || Uitgeverij Pica
Het Handboek leren leren bevat actuele theorieën, praktische inspiratiebladen en direct inzetbare formats die door alle leraren in alle vakgebieden kunnen worden gebruikt. De auteurs onderstrepen het belang van vijf krachtige leerprincipes die ze uitvoerig behandelen, te weten:
• Zelfregulatie
• Metacognitie
• Leerstrategieën
• Leermeesters
• Rijke leeromgeving
De praktische handvatten in dit boek kunnen leraren helpen om leerlingen optimaal te laten leren. Hiermee kan tevens het ...
Wijzer in Onderwijsbehoeften
effectieve gesprekken met leerlingen in het basisonderwijs
2016 || Postcard book or pack || Nicole Gabriël e.a. || Uitgeverij Pica
Deze Wijzer is bedoeld voor leerkrachten die de onderwijsbehoeften van leerlingen samen met hen willen ontdekken om daar hun aanpak op af te stemmen.
Door het gebruik van deze Wijzer kun je op een gestructureerde en effectieve manier, op een handelingsgerichte en oplossingsgerichte wijze in gesprek gaan met individuele leerlingen. De gewenste situatie (een klein en kort doel) wordt als uitgangspunt genomen. Door het stellen van kindvragen wordt gezocht naar oplossingen richting het einddoel. ...
Lesson study als effectieve vorm van teamleren
2016 || Paperback || Henk Logtenberg e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Herziene editie met nieuwe praktijkervaringen en voorwoord van Makoto Yoshida, de grondlegger van Lesson StudyWerkdruk verminderen en professonaliseren met teamlerenLesson Study is een specifieke vorm van teamleren die over de hele wereld zijn waarde heeft bewezen. Ook in Nederland ontdekken steeds meer scholen de methode en de meerwaarde van Lesson Study. Een belangrijk aspect van Lesson Study is de inzetbaarheid bij de individuele professionalisering van de leerkracht. Het gehele team leert...
Vertrouwen in je klas
emotionele veiligheid op de basisschool met TA
2016 || Paperback || Theo van der Heijden e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
Een vertrouwensrelatie tussen kinderen en leerkrachten is de basis voor een veilig leerklimaat. Dit is het uitgangspunt van het boek Vertrouwen in je klas.
Centraal staan de psychologische processen die spelen in de interacties tussen leerkracht en kind, tussen leerkracht en ouders, tussen kinderen onderling en tussen leerkrachten onderling. Als leerkrachten meer zicht hebben op deze processen en bereid zijn hier bij zichzelf naar te kijken, kan het vertrouwen in zichzelf, het vertrouwen in d...
Beelddenker in het voortgezet onderwijs
2016 || Paperback || Tineke Verdoes || SWP || met inkijkexemplaar
In Beelddenker in het voortgezet onderwijs, geeft Tineke Verdoes pubers in de onderbouw van het voortgezet onderwijs inzicht in hun beelddenkende puberbrein. Ze gaat in op sterke en zwakke kanten van een beelddenker, informatie- en prikkelverwerking bij het leren en hoe je weet of je een beelddenker bent. Het boek staat vol informatie afgewisseld met herkenbare, uit het puberleven gegrepen voorbeelden. En natuurlijk tal van praktische oplossingen voor plannen en tijd maken voor je huiswerk, ...
Organiseren en innoveren in het hoger onderwijs
Management en beleid door het middenmanagement
2016 || Paperback || Ton Kallenberg || Boom
Organiseren en innoveren in het hoger onderwijs biedt het middenmanagement binnen het hoger onderwijs, waaronder ook beleidsmedewerkers en medewerkers uit verschillende (onderwijsgerelateerde) afdelingen, op heldere wijze inzicht in de belangrijke processen van onderwijsorganisatie en -innovatie. Het biedt kaders, tools en praktische adviezen op het terrein van management en beleid en verschaft tevens achtergronden en verklaringen vanuit de onderwijs- en organisatiewetenschappen door gebruik ...
Geen goed gehoor; wat nu ? / Druk 6
2016 || Paperback || M. Rodenburg || Bohn Stafleu van Loghum
Slechthorendheid en doofheid zijn ernstige handicaps. In Nederland hebben ongeveer 1,3 miljoen mensen geen goed gehoor en de helft van hen ondervindt daarvan werkelijk hinder. De situatie in België is vergelijkbaar. Geen goed gehoor, wat nu? biedt informatie over de psychologische, pedagogische en maatschappelijke gevolgen van een slecht gehoor voor het dagelijks leven. U krijgt antwoord op belangrijke vragen, als:- wat betekent het om slechthorend of doof te zijn of te worden?- welke conseq...
Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context
Van startbekwaam naar stadsbekwaam
2016 || Paperback || Ruben Fukkink e.a. || Coutinho || ook als eBook
In de onderwijswereld komt er steeds meer aandacht voor urban education, oftewel onderwijs en opvoeding in een stedelijke context. Werken in de stad vraagt om specifieke onderwijs- en opvoedingsvaardigheden. Leraren en pedagogen in opleiding moeten niet alleen startbekwaam, maar ook stadsbekwaam worden opgeleid.
Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context komt tegemoet aan deze vraag. Het boek vertaalt inleidende en verdiepende theorie naar praktijkgerichte situaties in een Nederlandse c...
Tics en dwang in de klas
tics en strategieën bij de hand
2016 || Loose-leaf || Laura Beljaars e.a. || Uitgeverij Pica
Tics en dwang worden niet altijd opgemerkt in de klas. Toch kunnen ze veel invloed hebben op het functioneren en de leerprestaties van kinderen. De Hulpwaaier Tics en dwang in de klas is een handig hulpmiddel voor leraren in het basisonderwijs en de eerste klassen van het voortgezet onderwijs. In praktisch ingedeelde secties vind je direct toepasbare kennis en tips. Aan bod komen onderwerpen als: storend gedrag in de klas, triggers verwijderen, extra moeilijke dagen, contact met ouders en geb...
Leren en veranderen / Druk 4
Emotie, gedrag en denken
2016 || Paperback || Sanneke Bolhuis || Coutinho || ook als eBook
Veel professionals houden zich bezig met het beïnvloeden van anderen. Dan is het belangrijk om te begrijpen hoe mensen leren en daarmee betekenis geven aan zichzelf en de wereld om hen heen. Leren en veranderen maakt duidelijk dat menselijk gedrag en denken emotioneel zijn geworteld en gekleurd door de sociale omgeving. Afhankelijk van die omgeving - cultuur, sociaaleconomische klasse, generatie en sekse - hebben we allemaal onze eigen 'vanzelfsprekendheden' aangeleerd. Dat referentiekader i...