Zoekfilters
Studieboeken (64)
Het Rijnland-boekje / Druk 13
wie het weet mag het zeggen
2020 || Paperback || Jaap Peters e.a. || Business Contact
Dat de oude manier van organiseren niet meer afdoende is, weten we inmiddels. De kritiek op dit Angelsaksische systeem haalt vrijwel dagelijks de voorpagina's. Jaap Peters en Mathieu Weggeman laten in 'Het Rijnlandboekje' zien dat er gelukkig al een meer menselijke manier van organiseren en besturen is, namelijk: Rijnlands.
Maar wat betekent dat precies, Rijnlands organiseren? De term heeft door de jaren heen een specifieke invulling gekregen. Peters en Weggeman leggen u kort, overzichtelijk ...
Zelfleiderschap en de One-Minute Manager
Vergroot uw effectiviteit met situationeel zelfleiderschap
2011 || Paperback || Ken Blanchard e.a. || Business Contact || met inkijkexemplaar
Wat is de grootste wens van managers? Dat hun medewerkers zelfstandig en verantwoordelijk opereren. Wat is de belangrijkste klacht van medewerkers? Dat hun baas te weinig reageert op hun specieke wensen.
Hier komen we op het terrein van empowerment, de specialisatie van bestsellerauteur Ken Blanchard.
Dit boek doet, in de traditie van het bekende De One-Minute Manager, kort en helder uit de doeken hoe u uw medewerkers echte verantwoordelijkheid en zelfstandigheid kunt geven. Iedere manager z...
Het grote lobbyboek / druk 5
de ongeschreven regels van het spel
2013 || Paperback || Erik van Venetië e.a. || Business Contact || met inkijkexemplaar
Lobbyen is iemand voor je karretje spannen om er zelf beter van te worden. Het is een alledaagse bezigheid, er is niets geheimzinnigs aan, en iedereen kan het. Sterker: velen doen het al zonder het te beseffen. Voor een nieuwe baan, een subsidie, om iets te verkopen, om regels van de overheid te veranderen.Lobbyen loont. Als je de kneepjes van het vak maar kent. Het bestuur van de voetbalclub, de directeur, de ambtenaar, de minister, hun secretaresse en de koningin: ze zijn allen te verleiden...
Slimmer leidinggeven / druk 1
met minder moeite betere resultaten
2014 || Paperback || Marcel van Wiggen || Business Contact || met inkijkexemplaar
Hoe krijg je medewerkers meer betrokken bij de resultaten? Waarom reageren ze soms anders dan je verwacht? Waarom draait het team de ene keer soepel en de andere keer juist stroef? Hoe stuur je effectief op het gewenste gedrag? In dit boek vind je antwoorden op al deze vragen en meer.
Dit is een handboek voor beginnende leidinggevenden én voor ervaren managers. Gebruikmakend van psychologie, praktijkvoorbeelden en eenvoudige tools helpt Marcel van Wiggen je als leidinggevende slimmer en effec...
Businessplan op 1 A4 / Druk 8
snel en effectief plannen met OGSM
2022 || Hardcover || Marc van Eck e.a. || Business Contact || met inkijkexemplaar
Iedereen heeft plannen, zowel zakelijk als privé. Maar doordat veel plannen gewoonweg niet goed of concreet genoeg zijn en/of te weinig draagvlak hebben, realiseren we onze plannen vaker niet dan wel. Met 'Businessplan op 1 A4' van Marc van Eck en Ellen Leenhouts leer je hoe je een (business)plan maakt dat wél werkt. De methodiek heet OGSM: Objective, Goals, Strategies, Measures. Het is een plan op 1 A4 (ja, je leest het goed: één A 4) dat leidt van visie naar actie. Het verbindt ambitieu...
Het Rijnland veranderboekje
het gebeurt als je het loslaat
2017 || Hardcover || Jaap Peters e.a. || Business Contact || met inkijkexemplaar
In 'Het Rijnlands veranderboekje' leggen veteranen Jaap Peters en Matthieu Weggeman op een puntige en heldere manier uit hoe veranderen beter kan. Want vrijwel alle theorie over verandermanagement gaat ervan uit dat het proces top-down moet worden ingevoerd. Dat het middel daarmee het doel dwarsboomt, is evident voor wie Rijnlands denkt: je moet juist ruimte geven aan de professionals op de werkvloer, die als eerste zien welke kant het op moet.
Bij Rijnlands veranderen vallen doel en middel s...
De disruptieparadox
In 5 stappen naar echte vernieuwing
2017 || Hardcover || Menno Lanting || Business Contact || met inkijkexemplaar
Menno Lanting wijst je in zijn nieuwe bestseller 'De disruptieparadox' de weg naar echte innovatie.
Als bedrijven ten onder gaan, is dat maar zelden een direct gevolg van disruptie, oftewel van een innovatie die de bestaande markt compleet verdringt. De oorzaak is eerder dat organisaties lang niet altijd meer in staat zijn om op een onderscheidende en winstgevende manier te anticiperen op de snel veranderende behoeften van consumenten. En hierin zit de grote paradox voor de gevestigde partije...
De onbevreesde organisatie
2023 || Paperback || Amy C. Edmondson || Business Contact || met inkijkexemplaar
Bedrijven investeren veel geld in het aantrekken van talentvolle mensen. Maar je hebt weinig aan briljante werknemers als zij zich niet durven uit te spreken. De continue stroom van nieuwe ideeën, gedurfde oplossingen en opbouwende kritiek die bedrijven nodig hebben om innovatief te zijn wordt afgeremd door het menselijk instinct om ‘erbij te willen horen’. Ook kan de cultuur van een organisatie intimiderend werken, terwijl het juist van groot belang is dat werknemers niet ontmoedigd maa...
Uit het transformatiemoeras
De 5 faalfactoren die organisaties in hun greep houden
2020 || Paperback || Menno Lanting || Business Contact || met inkijkexemplaar
Sinds het begin van de digitalisering bestudeert en begeleidt Menno Lanting organisaties in hun transformatie. Hij adviseert grote bedrijven en mkb-ondernemers, maar bijvoorbeeld ook overheidsinstanties en zorginstellingen. Daarnaast schrijft hij bestsellers over hoe organisaties zich succesvol kunnen aanpassen aan de toekomst.
In zijn nieuwste boek biedt hij de helpende hand aan organisaties die, ondanks hun inzet en investeringen, worstelen met de digitale transformatie, of die juist helema...
The Hard Thing about Hard Things
Ondernemen zonder enig houvast
2020 || Paperback || Ben Horowitz || Business Contact || met inkijkexemplaar
Zo vaak als mensen het hebben over hoe geweldig het is om een bedrijf te starten, zo zelden zijn ze eerlijk over hoe moeilijk het is er een te runnen. Zo niet Ben Horowitz, medeoprichter van Andreessen Horowitz en een van Silicon Valley’s meest gerespecteerde en ervaren ondernemers.
Horowitz analyseert de problemen waarmee leiders iedere dag geconfronteerd worden en deelt de inzichten die hij heeft verworven met het investeren in, toezicht houden op en opstarten, managen, kopen en verkopen ...