Zoekfilters
› Hogeschool Inholland (6)
› Haagse Hogeschool (HHS... (5)
› Hogeschool Utrecht (5)
» Toon alle opties (5)
Studieboeken (30)
Woordenstroom
Werkvormen voor woordenschat
2018 || Paperback || Lotte Minnema || Coutinho
Woorden leren gaat niet vanzelf. Een nieuw woord moet ongeveer zeven keer voorbijkomen voordat een cursist het goed kan onthouden. Herhaling van nieuwe woorden is dus essentieel, maar schiet er tijdens de les vaak bij in.
Woordenstroom bevat veertig gevarieerde werkvormen om woorden op een actieve en speelse manier terug te laten komen in de taalles. De werkvormen kunnen gebruikt worden door iedere taaldocent, ongeacht in welke taal, op welk taalniveau, in welk leerjaar en met behulp van welk...
De wereld in met aardrijkskunde - Vakinhoud / Druk 1
Vakinhoud
2020 || Paperback || Anouk Adang e.a. || Coutinho || ook als eBook
Van leerkrachten in het basisonderwijs wordt verwacht dat zij leerlingen helpen om zich te ontwikkelen tot zelfstandige en kritische wereldburgers. Een vak als aardrijkskunde kan daarbij ondersteuning bieden. Met behulp van de uitgave De wereld in met aardrijkskunde kunnen (toekomstige) leerkrachten hun leerlingen geografisch besef bijbrengen, waardoor zij de wereld om hen heen beter leren kennen.
Het boek biedt handvatten voor het ontwerpen en geven van goede en boeiende aardrijkskundelessen...
Basisboek Alfa NT2
Theorie, praktijk en tips
2021 || Paperback || Annemarie Nuwenhoud || Coutinho
Alfa-onderwijs is een vak apart binnen het NT2-onderwijs. Als alfadocent geef je les aan cursisten die niet of nauwelijks naar school zijn geweest en die vaak gewend zijn om vanuit de praktijk te leren. Ze leren niet alleen een nieuwe taal, maar ook lezen en schrijven in de nieuwe taal. Basisboek Alfa-NT2 helpt je om deze cursisten optimaal te begeleiden bij deze leerprocessen.
Basisboek Alfa NT2 gaat uit van de visie dat goed alfa-onderwijs aansluit op verschillende leerbehoeftes en achterg...
Actief met taal in de zaakvakken
Didactische werkvormen voor het basisonderwijs
2016 || Paperback || Anja Valk || Coutinho || ook als eBook
Er is een grote groep leerlingen die het lastig vindt om de zaakvaklessen te volgen omdat de taal die je als leerkracht gebruikt én die in de zaakvakmethodes staat, te moeilijk is. Voor deze leerlingen vormt taal een barrière om zich de inhoud van de zaakvakken eigen te maken. Daarom werken leerkrachten op veel basisscholen aan taalontwikkelend vakonderwijs
In Actief met taal in de zaakvakken wordt de vertaalslag gemaakt van theorie naar de praktische toepassing. Het boek staat boordevol be...
Inzicht in burgerschapsvorming / Druk 1
Kennis en didactiek voor het basisonderwijs
2023 || Paperback || Jan de Bas e.a. || Coutinho
Sinds 2021 zijn scholen en groepsleerkrachten wettelijk verplicht om in de klas aandacht te besteden aan burgerschapsvorming, zodat kinderen opgroeien tot burgers die respect hebben voor de democratie, oog hebben voor de medemens en voor zichzelf opkomen. Inzicht in burgerschapsvorming helpt basisscholen en (toekomstige) leerkrachten om op bewuste en verantwoorde manier invulling te geven aan onderwijs in burgerschapsvorming.
Het theoretische deel van het boek behandelt de drie overkoepelende...
Handboek doeltaaldidactiek
Doeltaal-leertaal in het taalleerproces
2024 || Paperback || Sebastiaan Dönszelmann || Coutinho
Het klinkt zo vanzelfsprekend: de doeltaal gebruiken om leerlingen een vreemde taal effectiever te laten leren. Alleen: werkt het wel zo? Wordt er wel automatisch meer geleerd wanneer de docent de doeltaal inzet? Ja en nee. Het gaat namelijk niet om de kwantiteit van het doeltaalgebruik, maar om de kwaliteit: wanneer de docent de doeltaal bewust en didactisch verantwoord aanwendt, ontstaat er veel leerpotentieel. Handboek doeltaaldidactiek biedt docenten een naslagwerk dat de kern van de twee...
Actief met taal / Druk 2
Didactische werkvormen voor het talenonderwijs
2015 || Paperback || Dieuwke Coole e.a. || Coutinho || ook als eBook
Taalmethodes bieden vaak kant-en-klare lessen waarmee docenten efficiënt en verantwoord aan de leerdoelen kunnen werken. Maar daarnaast blijven docenten behoefte hebben aan werkvormen die ze in kunnen zetten om te reageren op wat er in de klas gebeurt. Hoe laat je die woordenlijst nog een keer de revue passeren? Hoe kun je een ingeslapen klas voor het resterende half uur weer oppeppen? Hoe zet je leerlingen of cursisten wat actiever aan het werk met die leesopdracht?
In Actief met taal bied...
Differentiëren in het talenonderwijs / Druk 1
Kleine ingrepen, grote effecten
2016 || Paperback || Johan Keijzer e.a. || Coutinho || ook als eBook
Hoe zorg je dat zoveel mogelijk leerlingen en cursisten, die in vele opzichten van elkaar verschillen, gemotiveerd met de doeltaal aan de slag gaan? Taalleerders kunnen er veel baat bij hebben om op eigen niveau, manier en tempo te werken. Ook het ministerie en de inspectie willen aandacht voor het bevorderen van differentiatie in de lessen. Veel docenten willen daar gehoor aan geven en er is vraag naar concrete voorbeelden.
Differentiëren in het talenonderwijs is een praktisch inspiratie...
Creatief met taal
40 lessen met tips voor rijke teksten en meertaligheid
2024 || Paperback || Annemarie van den Brink e.a. || Coutinho
Het taalonderwijs is volop in beweging. Er komt meer ruimte voor communicatie, creatief schrijven, meertaligheid en kinder- en jeugdliteratuur. Daarbij verschuift het accent van technisch en begrijpend lezen naar betekenisvol lezen met beleving en rijke teksten als bron. De nieuwe uitgave Creatief met taal sluit volledig aan op deze ontwikkeling. Met dit praktische boek kunnen leerlingen en (aankomende) leraren in het basisonderwijs ervaren hoe leuk en leerzaam taal is. Het boek bestaat uit 4...
Goochelen met informatievaardigheden / Druk 1
Een didactische aanpak
2010 || Paperback || Peter den Hollander || Coutinho || ook als eBook
In onze kennisintensieve samenleving neemt het aanbod van informatie voortdurend toe. Het is essentieel dat leerlingen de vaardigheden leren om die veelheid aan informatie te hanteren. Ze moeten de benodigde informatie kunnen opsporen, beoordelen en effectief en zorgvuldig gebruiken. Het onderwijs heeft de taak deze informatievaardigheden aan te leren.In Goochelen met informatievaardigheden leren (aankomende) leerkrachten en leraren in het primair en secundair onderwijs hoe zij hun leerlingen...