Zoekfilters
› Hogeschool Utrecht (23)
› Hogeschool Rotterdam (12)
› Fontys Hogescholen (5)
» Toon alle opties (8)
› Onderwijskunde (5)
› Management algemeen (3)
› Mens en maatschappij a... (3)
» Toon alle opties (2)
Studieboeken (24)
De organisatie als hulpmiddel / Druk 6
2017 || Paperback || Klaas Schermer || Bohn Stafleu van Loghum
Dit boek geeft studenten een helder beeld van de structuur en werkwijze van organisaties in de zorg- en welzijnssector. Het is een nuttig hulpmiddel voor hbo-studenten die op stage gaan of hun eerste baan beginnen in deze sector: Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, Sociaal-Pedagogische Hulpverlening, Sociaal-Juridische Dienstverlening, Toegepaste Psychologie, Verpleegkunde, Management in de zorg, Fysiotherapie, Logopedie en andere vormen van hulp- of dienstverlening.Een greep uit de beha...
Begeleiden van groepen / Druk 3
groepsdynamica in praktijk
2015 || Paperback || Jan Remmerswaal || Bohn Stafleu van Loghum
Begeleiden van groepen. Groepsdynamica in praktijk is volledig herzien en geactualiseerd. Deze klassieker op het gebied van groepsdynamica is een handzame en complete encyclopedie. Na een algemene inleiding over begeleiding van groepsprocessen komen in alfabetische volgorde 41 thema’s aan bod, zoals besluitvorming, communicatie, feedback, groepsontwikkeling, interventies, leiderschap en teambuilding. Nieuw zijn de thema’s online groepswerk, groepsprocessen in de schoolklas, professioneel ...
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding / Druk 6
Een praktijkgericht boek
2021 || Paperback || Jacob de Wilde e.a. || Coutinho || ook als eBook
In de adolescentie stellen jongeren vragen als ‘Wie ben ik?’, ‘Wat kan ik?’ en ‘Wat wil ik?’ Door de vele invloeden waar jongeren vandaag de dag mee te maken krijgen, zijn het vinden van de antwoorden op deze vragen en daarmee het actief vormgeven van een eigen identiteit van groot belang. Om adolescenten hierin te kunnen begeleiden, is het nodig dat professionals die met hen werken goed inzicht hebben in dit proces.
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding beschrijft de ont...
Korte lontjes !
99 tips voor het omgaan met jongeren in de klas
2016 || Paperback || Hans Kaldenbach || Prometheus || met inkijkexemplaar
Een kort lontje kan geen kritiek verdragen. Waarom zegt u dat? U moet u altijd mij hebben. Ze reageren vaak explosief als u ze aanraakt: Raak me niet aan, wat raak jij me aan!! Ze ontkennen dat ze iets gedaan hebben, ook als u het duidelijk hebt gezien. Na een brutale opmerking: Ik vind dat toch? Als ik het vind, mag ik het toch zeggen?
Hoe kunt u korte lontjes corrigeren zonder dat u in oeverloze 'discussies' terechtkomt? Wat doet u na een woedend raak me niet aan? Hoe kunt u na een diefstal...
Ontwikkel je mindset
Progressiegericht aan het werk
2016 || Paperback || Gwenda Schlundt Bodien || Van Duuren Media || met inkijkexemplaar
Mensen boeken graag betekenisvolle progressie. Als ze vooruitkomen met iets wat ze interessant en belangrijk vinden, dan floreren ze. Dan raken ze niet uitgeput, ook al werken ze nog zo hard. Dan voelen ze zich energiek, ook al is dat wat ze doen nog zo moeilijk. Maar daarvoor is wel de juiste mindset nodig. Want de manier waarop u tegen dingen aankijkt, bepaalt uiteindelijk hoe succesvol u bent. In dit boek laat Gwenda Schlundt Bodien zien hoe u uw mindset kunt ontwikkelen. Zodat u betekenis...
Rijker coachen
Verdieping door inzet van je eigen persoon
2019 || Paperback || Jan Remmerswaal || Boom || met inkijkexemplaar
Een schatkist ter verdieping en verrijking van je coaching.
Coaching gaat altijd over ontwikkeling. Maar meestal wil dit zeggen: ontwikkeling van de cliënt. Het bijzondere aan dit boek is dat het vooral gaat over je eigen ontwikkeling als coach. Als coach beschik je over een dubbel instrumentarium: enerzijds methoden en technieken, anderzijds je eigen persoon. Dat laatste is je belangrijkste instrument, want je eigen
inzet bepaalt of de gebruikte methoden en technieken effectief zullen zijn...
De leercoach: De zesde rol van de leraar / Druk 2 (Heruitgave)
De zesde rol van de leraar
2022 || Paperback || Ariena Verbaan e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Wat is zelfregulerend leren en zelfregulatie nu eigenlijk? Waarom is het belangrijk? En hoe begeleid je je leerlingen actief bij het ontwikkelen van hun executieve functies, het aanleren van leerstrategieën en zelfregulerende vaardigheden op weg naar eigenaarschap van hun leerproces? Hierom draait deze uitgave ‘De leercoach’.
Begeleiden naar zelfregulerend leren is één van de meest onderbouwde en doeltreffende interventies die een leraar kan inzetten om jongeren te leren zelfstandig hu...
Docentenreeks Aan de slag !
inspirerende opdrachten maken voor BEROEPSOPLEIDINGEN
2008 || Hardcover || M. Ploegman e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Aan de slag! is een uitgebreide handreiking voor het maken van goede opdrachten voor beroepsopleidingen. De opdrachten sluiten aan bij het leerlijnenmodel. De volgende leerlijnen komen aan bod: de stageleerlijn, de integrale leerlijn, de conceptuele leerlijn, de vaardighedenleerlijn en de studieloopbaanbegeleiding (regieleerlijn).De auteurs verhelderen wat het maken van opdrachten precies inhoudt en hoe docenten met hun opdrachten kunnen aansluiten op de dagelijkse praktijk. Ook is er aandach...
Feedback in de klas / Druk 1
Laat je aanpak echt renderen
2022 || Paperback || Stijn Vanhoof e.a. || Lannoo || met inkijkexemplaar
Iedereen is het eens over de waarde van feedback in de klas. Tegelijk is een vaak gehoorde verzuchting van leerkrachten dat er weinig met hun feedback wordt gedaan. Goedbedoelde en goed geformuleerde feedback waar bovendien veel tijd aan is besteed.Maar hoe doe je het dan wel?
Dit boek biedt een helder kader voor leraren die efficiënt hun feedbackpraktijk willen verbeteren en die in een goede relatie de lat hoog willen leggen bij de leerlingen.
Zo werken rollenspellen echt / Druk 4
2023 || Paperback || Karin de Galan || Uitgeverij Thema || met inkijkexemplaar
Práten over situaties is nog veilig, maar met een rollenspel moeten deelnemers uit hun comfortzone komen en echt aan de bak. Als het goed is, voelt zo'n rollenspel net zo spannend als de praktijk. En dan zie je deelnemers ter plekke groeien en iedereen leren: de deelnemer, de tegenspeler, de groep.
Maar rollenspellen gaan soms ook met horten en stoten. Het woord alleen roept vaak al weerstand op: bij deelnemers die niet houden van 'spelen'. En bij trainers die worstelen met glazige observant...