Zoekfilters
Studieboeken (17)
Zorg voor onszelf? / Druk 7
eigen kracht van jeugdigen, opvoeders en omgeving, grenzen en mogelijkheden voor beleid en praktijk
2018 || Paperback || Heleen Jumelet || SWP
Aan het begin van deze eeuw lijken de eigen kracht van jeugdigen en ouders en de kracht van hun omgeving zowel uitgangspunt als doel van het jeugdbeleid en de praktijk.Welke theoretische en ide
Samenleren op een superdiverse school
2018 || Paperback || Ria Goedhart || SWP || met inkijkexemplaar
De diversiteit in onze samenleving neemt toe. We spreken daarom over superdiversiteit. Deze toename van diversiteit tekent zich ook af op de scholen. Van de leraar vraagt superdiversiteit geen andere competenties, maar het doet wel een groter beroep op de interpersoonlijke, de pedagogische, de vakinhoudelijke, de didactische en de organisatorische competenties. Samenleren op een superdiverse school is geschreven om leraren, gedragsspecialisten, intern begeleiders en directieleden te ondersteu...
De achterkant van het onderwijs
2021 || Paperback || Marjon Velsink e.a. || SWP
Wanneer een kind thuis komt te zitten van school, start voor het kind en zijn ouders soms een jarenlange zoektocht naar oorzaak en oplossing. Er is vaak hulp op de weg die afgelegd wordt, maar op sommige momenten kan het ook voelen alsof je wordt tegengewerkt. Diagnoses en de daarbij behorende ‘etiketjes’ openen deuren die anders gesloten blijven.
Aan de andere kant worstelen scholen met de problematiek rondom leerlingen die om uiteenlopende redenen thuisblijven. Docenten en zorgcoördina...
Spelenderwijs het probleem ontrafelen
2023 || Paperback || Ellen Hollink-Wolda || SWP || met inkijkexemplaar
Ellen Hollink-Wolda werkte jarenlang als schoolmaatschappelijk werker op drie basisscholen in een achterstandswijk in Rotterdam en met kinderen van vluchtelingen en migranten. Veel van deze kinderen komen uit sociaal zwakke, taalarme milieus en de leefomstandigheden van deze gezinnen zijn zwaar. Werkend met deze kinderen merkte Ellen dat de gangbare gespreksmethode niet functioneerde door het ontbreken van een toereikende woordenschat. Gaandeweg ontwikkelde zij een eigen methode door bestaand...
Vertrouwen in je klas
emotionele veiligheid op de basisschool met TA
2016 || Paperback || Theo van der Heijden e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
Een vertrouwensrelatie tussen kinderen en leerkrachten is de basis voor een veilig leerklimaat. Dit is het uitgangspunt van het boek Vertrouwen in je klas.
Centraal staan de psychologische processen die spelen in de interacties tussen leerkracht en kind, tussen leerkracht en ouders, tussen kinderen onderling en tussen leerkrachten onderling. Als leerkrachten meer zicht hebben op deze processen en bereid zijn hier bij zichzelf naar te kijken, kan het vertrouwen in zichzelf, het vertrouwen in d...
Beelddenker in het voortgezet onderwijs
2016 || Paperback || Tineke Verdoes || SWP || met inkijkexemplaar
In Beelddenker in het voortgezet onderwijs, geeft Tineke Verdoes pubers in de onderbouw van het voortgezet onderwijs inzicht in hun beelddenkende puberbrein. Ze gaat in op sterke en zwakke kanten van een beelddenker, informatie- en prikkelverwerking bij het leren en hoe je weet of je een beelddenker bent. Het boek staat vol informatie afgewisseld met herkenbare, uit het puberleven gegrepen voorbeelden. En natuurlijk tal van praktische oplossingen voor plannen en tijd maken voor je huiswerk, ...
Reisgids zelfregulerend leren
2020 || Paperback || Mirjam Zwaan || SWP
Hoe kunnen leerlingen actief en met plezier leren? Een manier is om leerlingen en hun leerkrachten inzicht te geven in zelfregulerend leren. Leerlingen ontwikkelen vaardigheden waardoor ze meer grip krijgen op het leren en ontdekken wat hen motiveert in het leerproces. Binnen zelfregulerend leren zijn verschillende soorten strategieën te onderscheiden. Het gaat om cognitieve, metacognitieve en organisatiestrategieën en daarnaast metacognitieve kennis en motivatie.
In deze handleiding wordt ...
Een andere kijk op scholen
2020 || Paperback || Nathalie van Kordelaar e.a. || SWP
Een grotere rol voor de leerling zelf.
Opbouwen van vertrouwen.
Vanuit visie, met een meer filosofische, holistische blik naar onderwijs kijken.
Dit zijn kreten die de auteurs aan het hart gaan en die de basis vormen voor dit boek. Hiermee willen zij een bijdrage leveren aan het vormgeven van een nieuw, niet meer knellend onderwijssysteem door opnieuw naar het instituut school te kijken. Een kijk vanuit de voordelen: hoe zou je die voordelen optimaal kunnen vormgeven? Een kijk vanuit de lee...
Het begint met kijken en luisteren / druk 1
een praktische theorie voor onderwijs aan jonge kinderen
2011 || Paperback || Jenthe Baeyens || SWP
Jonge kinderen staan op een heel eigen wijze in de wereld. Ze zijn nieuwsgierig en vol verwondering. Door te spelen en te onderzoeken, in een actieve interactie met andere kinderen en volwassenen, verwerven ze nieuwe inzichten en vaardigheden en leren ze zichzelf en de wereld om hen heen steeds beter kennen en begrijpen.In dit boek staat de eigenheid van jonge kinderen centraal. Een eigenheid die vooral is te herkennen in de nieuwsgierigheid en verwondering die peuters en kleuters laten zien ...
Vier wegen naar motivatie
Werkboek motiveren is te leren
2023 || Paperback || Dirk van der Wulp e.a. || SWP
“Ze doen helemaal niks”
“Het zit er wel in, maar het komt er niet uit”
Herken je dit? Wil je weten hoe je jouw leerlingen meer kunt motiveren?
Als je leerlingen niet gemotiveerd zijn is het hard werken voor de leraar. Je hebt het gevoel dat je voortdurend loopt te trekken terwijl de leerlingen lekker meeliften. Dat is zonde van jouw energie en jammer voor de leerlingen. Wat kun je doen?
Dit werkboek begint met een overzicht van wat werkt om mensen te motiveren en hoe je dat motiveren ...