Zoekfilters
› Christelijke Hogeschoo... (2)
› Haagse Hogeschool (HHS... (2)
› Hogeschool Rotterdam (2)
Resultaten (18)
maandag verzonden
De ScheidingsNavigator
de weg door scheidingsprocessen
2015 || Paperback || Jocelyn Weimar e.a. || SWP
De ScheidingsNavigator is bedoeld om u handreikingen te geven om uw cliënten door het gehele scheidingsproces heen te navigeren. Deze handreikingen bestaan uit onder andere een uitgebreide proceskaart waar de processen en de fasen van een "doorsnee" (echt-)scheiding in opgetekend staan, een uitgebreide uitleg over de fasen binnen de processen waar cliënten mogelijk doorheengaan en verschillende modellen die als tools ingezet kunnen worden. De ScheidingsNavigator is een praktisch hulpmiddel ...
vandaag verzonden
Ouderschapsgroei en bufferprocessen / Druk 2
2016 || Paperback || Margreth Hoek e.a. || SWP
Wat maakt dat de ene ouder zich bijna vanzelfsprekend lijkt te ontwikkelen tot een goede opvoeder en dat bij een andere ouder het groeiproces stagneert of vastloopt? Als antwoord op deze vraag ontwikkelde Alice van der Pas het buffermodel. Ouderschapsgroei wordt gestut door vier bufferprocessen: een solidaire samenleving, taakverdeling, meta-positie en 'goede ouder'-ervaringen. Ouderschapsgroei en bufferprocessen bundelt klassiekers uit de themareeks van het tijdschrift Ouderschapskennis waar...
vandaag verzonden
Speels, liefdevol en vakkundig / Druk 3
theorie over ontwikkeling, opvoeding en educatie van jonge kinderen
2015 || Paperback || Elly Singer e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
Vijftig jaar geleden hoorden jonge kinderen thuis bij hun moeder en waren er nauwelijks kindercentra. Ze speelden met broers, zussen of buurkinderen in en rond het huis zonder professionele begeleiding. Lang niet alle kinderen gingen naar de kleuterschool. En niemand had nog gehoord van leerlingvolgsystemen voor peuters en kleuters om hun taal en cognitie te beoordelen met het oog op schoolsucces. Binnen enkele generaties is de opvoeding van jonge kinderen diepgaand veranderd. Genetisch veran...
maandag verzonden
Beoordelingsschaal Pedagogische Kwaliteit (0-2)
leer- en leefomgeving voor babys en dreumesen
2015 || Paperback || Thelma Harms e.a. || SWP
De Beoordelingsschaal pedagogische kwaliteit. Leer- en leefomgeving voor baby's en dreumesen is ontwikkeld om zicht te krijgen op de mate waarin de baby- of dreumesgroep een veilige, gezonde en stimulerende omgeving biedt voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen. Het is de Nederlandse vertaling van de Infant/Toddler Environment Rating Scale - Revised Edition (ITERS-R). De schaal bevat items met indicatoren op zeven verschillende kwaliteitsniveaus (variërend van onvoldoende kwaliteit...
maandag verzonden
Groepswerk met jongeren in de wijk
2015 || Paperback || Jolanda Sonneveld e.a. || SWP
Groepswerk met jongeren is effectiever dan 1-op-1-begeleiding. Maar ondanks een lange traditie in het werken met groepen jongeren is de systematische methodiekontwikkeling ervan tot nu toe beperkt gebleven. Het vertalen van de theorie over groepswerk en over groepsdynamica naar praktische handelingskennis voor het begeleiden van groepen jongeren in de leeftijd van 10 tot en met 23 jaar, blijkt lastiger dan gedacht.
Dit boek bundelt wat de afgelopen decennia is geschreven over de betekenis en...
maandag verzonden
Handboek Marietje Kessels project / druk 1
weerbaarheidsvergroting bij kinderen van 10 tot 13 jaar
2015 || Paperback || Betty-Ann Blommers e.a. || SWP
Het Marietje Kessels Project is in 1990 in Tilburg van start gegaan als een weerbaarheidsproject voor kinderen van groep 7 en 8 van de basisschool. Het project bestaat uit een reeks van twaalf seksespecifieke lessen. Het doel van het project is het vergroten van de weerbaarheid van kinderen. Om zo de kans te verkleinen dat zij slachtoffer worden van machtsmisbruik en/of zichzelf schuldig (gaan) maken aan grensoverschrijdend gedrag. Vormen van machtsmisbruik die in de training aan de orde kome...
maandag verzonden
Houvast
contactgericht spelen en leren met kinderen in het autistisch spectrum
2017 || Paperback || Anneke Groot || SWP
Houvast laat je zien wat er nodig is om met kinderen met autisme contact te maken en hoe je aan kunt sluiten op hun prikkelverwerking. Waarom werkt het om met deze kinderen mee te spelen in hun spel en op hun voorwaarden? Dat biedt houvast en daar liggen de mogelijkheden om hun kwaliteiten en leervermogen te ontwikkelen.Het boek gaat uitgebreid in op prikkelverwerkingsproblemen en dyspraxie, waardoor het deze kinderen vaak niet lukt te laten zien dat ze iets wel begrijpen. Ze hebben moeite om...
maandag verzonden
Competentiegericht begeleiden van kwetsbare mensen
methodeboek maatschappelijke opvang
2018 || Paperback || Marianne Haspels e.a. || SWP
De maatschappelijke opvang is sterk in ontwikkeling. Er is steeds meer aandacht voor methodisch werken met kwetsbare mensen. Dat wil zeggen het effectief samenwerken met de cliënt aan zijn perspectief, om zo zelfstandig mogelijk te kunnen leven. De vraag is hoe doe je dat dan? Hoe versterk je de krachten van de kwetsbare mensen in de opvang en hoe creëer je en benut je kansen?
Dit vraagt om competenties van de professional. Met dit methodeboek willen wij hulpverleners die werken met kwetsb...
maandag verzonden
De veldgids 'Iedereen aan boord!'
hoe ga ik te werk als passend onderwijs niet vanzelf spreekt? Ruggensteunen voor rondom de klas
2015 || Paperback || Jos van der Horst e.a. || SWP
In 2014 schreven Jos van der Horst en Bart van Kessel het boek 'Iedereen aan boord!', voor alle professionals die in klas, school, of samenwerkingsverband passend onderwijs proberen te realiseren voor kinderen voor wie dat niet vanzelfsprekend is. Over de uitdagingen die dit met zich meebrengt en de idee
maandag verzonden
Beoordelingsschaal Pedagogische Kwaliteit (2-4)
leer- en leefomgeving voor peuters en kleuters
2015 || Paperback || Thelma Harms e.a. || SWP
Het kinderopvangveld is doordrongen van het belang van goede pedagogische kwaliteit en kinderopvangorganisaties onderzoeken steeds meer hoe ze cyclisch aan kwaliteit kunnen werken. Pedagogisch medewerkers spelen als direct verantwoordelijken voor het primaire proces in de groep een belangrijke rol als het gaat om kwaliteitsverbetering. Van hen wordt verwacht dat ze kritisch naar hun eigen praktijk kijken en zich actief afvragen wat ze nodig hebben om de dagelijkse ervaringen van de kinderen i...