Zoekfilters
Resultaten (17)
maandag verzonden
Handleiding video-interactiebegeleiding in de kinderopvang
2017 || Paperback || Josette Hoex e.a. || SWP
Video-interactiebegeleiding wordt in het werkveld kinderopvang veelvuldig toegepast. Met name als instrument om het vakmanschap in de pedagogische omgang met kinderen te professionaliseren en om het pedagogisch klimaat van de leefomgeving van het kind te optimaliseren. Deze handleiding beschrijft de toepassing van video-interactiebegeleiding in het peuterwerk en de kinderopvang.
Het kind en zijn ontwikkeling staat altijd centraal bij video-interactiebegeleiding. Op grond van een methodische b...
maandag verzonden
Overprikkeling voorkomen / Druk 4
vaardigheden en technieken voor (jong)volwassenen met autisme (ASS) en/of ADHD
2017 || Paperback || Barbara de Leeuw || SWP || met inkijkexemplaar
In deze 4e druk is nu ook extra aandacht voor onderprikkeling en hoe hiermee om te gaan.
Een groot deel van de mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) en/of AD(H)D kampen gedurende hun hele leven met een overgevoeligheid voor prikkels. Overgevoeligheid kan leiden tot serieuze lichamelijke en/of psychische klachten, zoals vermoeidheid, labiliteit, hoofdpijn, paniekaanvallen en in ergere gevallen burn-out of hartklachten. Welke klachten dat zijn en welke situaties aanleiding tot overprikke...
maandag verzonden
Cultuurpedagogiek, onderwijspolitiek en de staat van het onderwijs
2017 || Paperback || Jan Dirk Imelman e.a. || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
Al een halve eeuw kent ons land een politiek gedirigeerde geschiedenis van onderwijsvernieuwingen die qua omvang haar weerga niet heeft. Hoewel de Tweede Kamer in 2008 erkende dat ze tot dan toe vaak ondoordacht en te voortvarend 'vernieuwd' had, is ook daarna nog niets veranderd aan de Haagse regeldrift. Het meest recent getuigt hiervan het advies van het door de overheid ingestelde Platform Onderwijs2032. Dit verscheen op het moment dat de auteurs de laatste hand legden aan cultuurpedagogie...
maandag verzonden
ALLES WENT, OOK EEN ADOLESCENT (POD)
wegwijzer bij het opvoeden van jongeren
2017 || Paperback || Theo Compernolle e.a. || Lannoo
Opvoeden doe je nooit alleen. Door de jaren heen is deze handleiding tot de ‘psychologie van de adolescent’ onmisbaar gebleken voor ouders, leerkrachten en hulpverleners die dag in dag uit werken aan hun relatie met jongeren van 12 tot 18 jaar. Dit boek is een goudmijn vol praktische informatie over de aanpak van jongeren: voor als het goed gaat, maar ook voor wanneer het fout dreigt te lopen. Het boek besteedt dan ook ruime aandacht aan allerlei gedragsproblemen. De vier auteurs helpen a...
maandag verzonden
Eigenwaardig opvoeden met het B-tree model
2017 || Paperback || Judith van Gent || Salta Publishing || met inkijkexemplaar
Vol vertrouwen opgroeien!
Hoe mooi zal het zijn als elk kind opgroeit met het volste vertrouwen in zichzelf, de ander en de wereld. Maar hoe doe je dat, in een wereld vol beweging?
Wil jij...
- het allerbeste voor een kind;
- iets meegeven wat écht waardevol is;
- bijdragen aan een mooie, liefdevolle wereld?
Dan gaat opvoeden met het B-tree groeimodel je zeker helpen!
Het B-tree model geeft inzicht in het groeiproces van een kind en benadrukt het belang van een goede basis. Als de basis goed...
maandag verzonden
Ontmoeten is simpel… maar niet altijd gemakkelijk
een rijk inspiratieboek over sociale steun en diversiteit
2017 || Paperback || Naomi Geens e.a. || SWP
Wat is het verschil tussen een koffieklets organiseren en gezinnen zich écht thuis laten voelen in je organisatie? Waarom zou je inzetten op die vele kleine dagelijkse ontmoetingen tussen gezinnen? En hoe doe je dat nu?
Ontmoetingskansen creëëren tussen diverse gezinnen is mogelijk, het is zelfs wenselijk, maar het gaat niet altijd vanzelf. Hoe dat komt, leggen we uit in dit boek. De metafoor van de koffie illustreert hoe 'eenvoudig complex' inzetten op ontmoeting is. Een expert in koffie ...
maandag verzonden
Inleiding in de pedagogiek, deel 1 - Thema's en basisbegrippen
2020 || Paperback || P. Smeyers e.a. || Boom
Opvoeding, onderwijs, jeugdcriminaliteit - iedereen heeft er een mening over. Op feesten en partijen, in de politiek en in de media worden we om de oren geslingerd met oneliners en verdraaide uitkomsten van empirisch onderzoek.
Voorbij de oneliners
Het is belangrijk om te praten over pedagogische thema's. Nóg belangrijker is het om verder te kijken dan wat de krant, radio, tv en internet roepen. Complexe pedagogische onderwerpen vragen om echte aandacht op basis van goede informatie. Allee...
maandag verzonden
De Nederlandse kinderopvang in wetenschappelijk perspectief
2017 || Paperback || Marleen Groeneveld e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
De Nederlandse kinderopvang is een belangrijk opvoedmilieu voor vele kinderen in de voorschoolse periode en de schoolse periode. Recent wetenschappelijk onderzoek naar de Nederlandse en buitenlandse kinderopvang heeft ons meer geleerd over de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang, de effecten van kinderopvang op de ontwikkeling van kinderen en de professionalisering van de sector.
In dit boek vatten verschillende auteurs van de Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden, Universitei...
maandag verzonden
Lokaal Jeugdbeleid en Jeugdhulp
2017 || Paperback || René Clarijs || SWP
De Nederlandse jeugdsector is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Het meest verstrekkende besluit was wel dat de regie van alle taken in het jeugddomein bij gemeenten kwam te liggen. Na de overdracht van deze regie, de transitie, kan er de komende jaren meer aandacht komen voor de inhoudelijke veranderingen, de transformatie. De punten op de horizon in dezen zijn door de wetgever vastgesteld, maar hoe bestuur en beleid daar komen, is een vraag voor de komende jaren. De Jeugdwet, die met ...
maandag verzonden
Lesson study: een praktische gids voor het onderwijs
een praktische gids voor het onderwijs
2017 || Paperback || Siebrich de Vries e.a. || Maklu, Uitgever
Lesson Study is een effectieve benadering voor onderwijsprofessionalisering die in Nederland snel aan populariteit wint. Het is een werkwijze waarbij docenten in teamverband een cyclus doorlopen om het leren van leerlingen te verbeteren. De cyclus bestaat uit de volgende stappen:
-Oriënteren en doelen stellen.
-Ontwerpen van de onderzoeksles met een didactiek om alle leerlingen te bereiken.
-Geven van de eerste onderzoeksles.
-Nabespreken van de eerste onderzoeksles.
-Herzien en nogmaals gev...