Zoekfilters
Resultaten (14)
morgen verzonden
Hulpwaaier TOS / Druk 3
tips en strategieën bij de hand
2017 || Loose-leaf || Jet Isarin || Uitgeverij Pica
Ongeveer 5 procent van de kinderen heeft een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Kinderen met een TOS hebben een normale intelligentie, maar veel moeite met het uiten en begrijpen van taal. Kinderen die de taal niet goed beheersen kunnen informatie minder goed verwerken en onthouden en hebben daardoor moeite met leren. Ook kunnen ze vaak niet goed verwoorden wat ze voelen en denken en slecht begrijpen wat een ander bedoelt; hierdoor zijn ze sociaal-emotioneel kwetsbaar.
De Hulpwaaier TOS is een n...
morgen verzonden
Hulpwaaier voor het coachen van kinderen / Druk 2
oplossingsgericht werken met kinderen en jongeren in vier stapen, voor coaches, therapeuten en leraren
2017 || Loose-leaf || Corry Wolters || Uitgeverij Pica
We zijn als ouders, hulpverleners, leerkrachten en kindercoaches vaak geneigd om eerst alles over een probleem te willen weten, in de hoop dat we dan vanzelf tot een oplossing komen. Maar vaak is er geen causaal verband tussen een probleem en een mogelijke oplossing. Oplossingen vinden we door bijvoorbeeld aan het kind te vragen (of door te observeren) wat eerder succesvol verliep, of door samen de gewenste toekomst te ontwerpen, of door samen te ontdekken welke talenten het kind al in huis h...
morgen verzonden
Sociale veiligheidslessen in PBS
preventie van pesten bij kinderen en jongeren
2017 || Paperback || Rob Horner e.a. || Uitgeverij Pica
De aanpak van pesten is belangrijk en actueel. Zó belangrijk, dat de Nederlandse overheid er veel aan gelegen is dat scholen de sociale veiligheid voor hun leerlingen kunnen waarborgen. Per 1 augustus 2015 erkent de onderwijswet dat sociale veiligheid een voorwaarde is voor leren en opgroeien van leerlingen. De Wet sociale veiligheid regelt drie concrete verplichtingen:* voeren van sociaal veiligheidsbeleid;* coördineren van het beleid ten aanzien van pesten en fungeren als aanspreekp...
morgen verzonden
De eerste stap - Handboek voor de ouders
2019 || Paperback || Hill M. Walker e.a. || Uitgeverij Pica
De Eerste Stap® is een vroeg interventieprogramma voor jonge kinderen met gedragsproblemen. De primaire doelen van het programma zijn:
Kinderen leren hoe ze met anderen moeten omgaan (andere kinderen, leerkrachten, gezinsleden).
Kinderen leren aanwijzingen, instructies en opdrachten te begrijpen en op te volgen om vervolgens een betere werkhouding te ontwikkelen.
Kinderen leren om goede keuzes te maken.
Het programma kent een klassencomponent waarbij in de klas met het kind wordt...
morgen verzonden
Het verwende kind-syndroom
Jongens en meisjes verwaarloosd door verwenning
2017 || Paperback || Willem de Jong || Uitgeverij Pica
Waarom verwennen ouders? Welke negatieve gevolgen heeft problematische verwenning? Wat zijn de gevolgen in het onderwijs? Hoe keer je het tij?
Problematisch verwende kinderen krijgen te veel, te snel en te lang. Ze krijgen materiële zaken of doen ervaringen op die niet bij hun leeftijd, hun interesses en hun talenten passen. Bij problematische verwenning is er sprake van grenzeloosheid en toegeeflijkheid van de kant van de ouders, waardoor de gezonde ontwikkeling van het kind in gevaar komt....
morgen verzonden
Veranderend toezicht
werken aan wederzijds vertrouwen tussen school en inspectie
2017 || Paperback || Gérard Zeegers || Uitgeverij Pica
Per augustus 2017 verandert de manier waarop de Onderwijsinspectie toezicht houdt. Met het nieuwe toezicht sluit de inspectie zoveel mogelijk aan op de eigen ambities van besturen en scholen; zij krijgen de eindverantwoordelijkheid voor het formuleren van hun eigen onderwijskwaliteit.Met de nieuwe wettelijke kaders ontstaat ruimte. Ruimte om zélf goed onderwijs vorm te geven en daar op eigen wijze verantwoording over af te leggen. Het geeft schoolbestuurders, schoolleiders en leraren tegelij...
morgen verzonden
Wiebelen en friemelen Hulpkaarten
2016 || Postcard book or pack || Monique Thoonsen e.a. || Uitgeverij Pica
Als aanvulling op het boek Wiebelen en friemelen in de klas zijn er nu deze handige hulpkaarten van Monique Thoonsen en Carmen Lamp, met strategieën die leerlingen zelfstandig of samen met de leerkracht kunnen gebruiken.
In de set vind je prachtig geïllustreerde kaarten:
• 20 kaarten met activerende strategieën (rood)
• 20 kaarten met kalmerende strategieën (blauw)
• 15 kaarten om klassikaal uit te voeren
Met meer dan 20 nieuwe strategieën!
morgen verzonden
De eerste stap - Handboek voor de coach
samenwerken aan positief gedrag bij jonge kinderen
2019 || Paperback || Hill M. Walker e.a. || Uitgeverij Pica
De Eerste Stap® is een vroeg interventieprogramma voor jonge kinderen met gedragsproblemen. De primaire doelen van het programma zijn:
Kinderen leren hoe ze met anderen moeten omgaan (andere kinderen, leerkrachten, gezinsleden).
Kinderen leren aanwijzingen, instructies en opdrachten te begrijpen en op te volgen om vervolgens een betere werkhouding te ontwikkelen.
Kinderen leren om goede keuzes te maken.
Het programma kent een klassencomponent waarbij in de klas met het kind wordt...
morgen verzonden
Mentorlessen
leren voor het voortgezet onderwijs
2017 || Paperback || Inge Verstraete e.a. || Uitgeverij Pica
Om lessen over leren-leren effectief en praktisch vorm te geven, bevat Mentorlessen 20 concrete lesbrieven en wordt de inzet van een leerlogboek besproken. De mentorlessen zijn gericht op het aanleren van algemene leerstrategieën en inzichten die de leerling ondersteunen in het leerproces. In de lessen worden de basisprincipes van het leren-leren bijgebracht en geoefend. De leerling wordt zich tijdens de lessen bewust van de effecten van zijn aanpak en wordt ondersteund hoe hij zijn leren no...
morgen verzonden
De eerste stap - Onderhoudsgids
samenwerken aan positief gedrag bij jonge kinderen
2019 || Paperback || Hill M. Walker e.a. || Uitgeverij Pica
De Eerste Stap® is een vroeg interventieprogramma voor jonge kinderen met gedragsproblemen. De primaire doelen van het programma zijn:
Kinderen leren hoe ze met anderen moeten omgaan (andere kinderen, leerkrachten, gezinsleden).
Kinderen leren aanwijzingen, instructies en opdrachten te begrijpen en op te volgen om vervolgens een betere werkhouding te ontwikkelen.
Kinderen leren om goede keuzes te maken.
Het programma kent een klassencomponent waarbij in de klas met het kind wordt...