Zoekfilters
› Fontys Hogescholen (2)
› Hogeschool Inholland (2)
› Hogeschool KPZ (2)
» Toon alle opties (2)
Resultaten (57)
maandag verzonden
Onderzoek in het VO doe je zo
Een praktijkboek voor docenten
2024 || Paperback || Ton Kallenberg || Boom
Als docent in het voortgezet onderwijs wil je goed onderwijs verzorgen en stel je jezelf dagelijks vragen. Variërend van het niveau van de individuele leerling, de groep, de klas, én de school. Daarbij wordt doorlopend een beroep gedaan op je professionaliteit. Als professional kijk je met een onderzoekende houding naar het onderwijs(leer)proces: door open en nieuwsgierig te zijn, door te onderzoeken, door je kennis te delen, door iets nieuws te durven toepassen (en dit alles op een methodi...
maandag verzonden
Zoek het even lekker zelf uit
Uitdagende opdrachten om te leren plannen
2019 || Paperback || Harrie Meinen || Boom || met inkijkexemplaar
Intelligente en (hoog)begaafde kinderen vervelen zich regelmatig op school. Met de extra opdrachten in dit boek zoeken leerlingen van groep 7 en 8 het even lekker zelf uit. Ze ontwerpen een doolhof, leren Japans rekenen en knutselen tangramdieren. Aan de hand van meer dan 40 vrolijke, uiteenlopende opdrachten trainen ze belangrijke executieve functies.
Leren plannen
Intelligente kinderen krijgen naast de reguliere lesstof vaak aanvullende en moeilijkere lesstof aangeboden. Deze opdrachten heb...
maandag verzonden
Mentor voor het voortgezet onderwijs / Druk 2
gids voor een aanpak met visie
2008 || Paperback || M. Groothuis e.a. || Boom
Mentoren in het voortgezet onderwijs vragen zich vaak af hoe ze het beste invulling kunnen geven aan hun taak als leerlingbegeleider. Vanuit een duidelijke en expliciete visie op onderwijs en leerlingbegeleiding geven de auteurs handvatten voor de praktijk.
Door de herkenbare praktijksituaties en de verwijzingen naar relevante literatuur en websites is dit boek een must voor elke (beginnende) mentor. Niet alleen (aanstaande) mentoren in het voortgezet onderwijs, maar ook docenten-in-opleiding,...
maandag verzonden
Krachtgericht coachen / Druk 2
Een aanpak voor diepgaand leren en effectief functioneren
2021 || Paperback || Fred Korthagen e.a. || Boom || ook als eBook
Hoe kun je als coach het beste halen uit mensen? Hoe kun je ervoor zorgen dat er een duurzame ontwikkeling ontstaat waarin zij hun potentieel optimaal inzetten en hun idealen bereiken? Dit op de coachingspraktijk gerichte boek beschrijft een effectieve coachingsmethode, gericht op het optimaal benutten van het ‘psychologisch kapitaal’ van mensen.
In Krachtgericht coachen worden elementen uit verschillende benaderingen gecombineerd tot een aanpak die diepgaand leren en effectief functioner...
maandag verzonden
Het begeleiden van praktijkonderzoek - Een praktische handleiding / Druk 1
een praktische handleiding
2015 || Paperback || Nel Verhoeven || Boom || met inkijkexemplaar
In deze uitgave vindt u informatie over de belangrijkste begeleidingsmodellen, de verschillende rollen die een begeleider kan spelen, de mate van systematiek in de aanpak en de communicatie tijdens het project. Het constructivisme is daarbij de leidraad. Verder wordt een aantal praktische zaken besproken zoals de planning, het intakegesprek, de begeleidingsbijeenkomsten en de beoordeling. Er wordt zowel op individuele begeleiding van studenten als op groepsbegeleiding ingegaan.
Website met ve...
maandag verzonden
Effectief opleiden voor praktijkopleiders / druk 3
1999 || Paperback || T. Rijkers || Boom
Opleiden op de werkplek vraag om deskundige praktijkopleiders. De Wet Educatie en Beroepsonderwijs geeft daartoe stimulerende impulsen. Dit boek beschrijft het proces van opleiden in de praktijk. De auteur behandelt daarbij zes stappen: introduceren, voorbereiden, instrueren, beoordelen, begeleiden en toetsen van deelnemers. Daarnaast komen onderwerpen als gedrag, rolgedrag, motivatie, communicatie en gespreksvoering uitgebreid aan de orde.
Het boek is bestemd voor praktijkopleiders, leermeest...
maandag verzonden
Mediation op school - Aan de slag met 21e-eeuwse vaardigheden
Aan de slag met 21e-eeuwse vaardigheden
2017 || Paperback || Michiel Hulsbergen e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Ruzie tussen leerlingen is zo slecht nog niet. Door leerlingen zelf te laten bemiddelen, ontwikkelen ze 21st century skills zoals creatief denken en inlevingsvermogen.
Mediation door leerlingen
In Mediation op school wordt de docent stap voor stap meegenomen in het leerlingmediation-proces. Aan de hand van oefeningen, praktische tips en casussen leert de docent hoe hij de leerling tot mediator kan opleiden. Per klas selecteert de docent een aantal leerlingmediators die zorgen voor een betere sa...
maandag verzonden
Trainingskaarten set 2 Zelfregulerend leren met effectieve leerstrategieën
2023 || Postcard book or pack || Pieternel Dijkstra e.a. || Boom
Iedere leerling heeft de potentie het beste uit zichzelf te halen, of zij of hij nu bovengemiddeld, gemiddeld of benedengemiddeld presteert. Om leerlingen van alle niveaus te helpen hun beste prestaties te leveren, kun je leerstrategieën inzetten om zelfregulerend te leren. In het boek Zelfregulerend leren beschrijven Pieternel Dijkstra, Petra Bunnik en Aimee Greveling veertien effectieve leerstrategieën.
Met de Trainingskaarten set 2 Zelfregulerend leren met effectieve leerstrategieën wor...
maandag verzonden
Rijke taal in het vo
Taaldidactiek voor het (voorbereidend) middelbaar beroepsonderwijs
2023 || Paperback || Erna van Koeven e.a. || Boom
Rijke taal (v)mbo slaat een brug tussen theorie en praktijk en laat je zien hoe je duurzaam, betekenisvol taal- en leesonderwijs geeft, zodat elke leerling zijn taalbasis kan vergroten. De auteurs onderbouwen hun beweringen met wetenschappelijke bronnen.
maandag verzonden
Spelen serieus nemen
Rijke spelsituaties creëren in groep 1 t/m 8
2023 || Paperback || Louise Berkhout || Boom
Met Spelen serieus nemen willen we laten zien dat spelen in groep 1 t/m 8 een waardevolle plaats in het curriculum kan innemen en niet beperkt hoeft te zijn tot de jongste groepen of het speelkwartier. Het boek heeft als doel kennis over spelen naar voren te brengen en op te roepen tot een speelse houding bij de leerkracht. Bij elk hoofdstuk zijn aandachtspunten geformuleerd.
Spelen is van belang voor de fysieke, emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling. Als het om jonge kinderen gaat, ...