Zoekfilters
Resultaten (11)
morgen verzonden
Programmatisch toetsen
Voorbeelden en ervaringen uit de praktijk
2021 || Paperback || Liesbeth Baartman e.a. || Boom
Binnen het beroepsonderwijs is steeds meer belangstelling voor programmatisch toetsen. Dat is een toetsconcept waarin toetsen en leren geïntegreerd zijn en de competentieontwikkeling van de student centraal staat. Gedurende de opleiding wordt continu informatie over het leerproces van de student verzameld, de zogeheten datapunten. Hiermee kunnen opleiders het leerproces monitoren en bijsturen. Feedback en de ontwikkeling van zelfregulatie staan centraal. Zo krijgen studenten de benodigde tij...
morgen verzonden
Studiesucces bevorderen: het kan en is niet moeilijk
Bewezen rendementsverbeteringen in het hoger onderwijs
2014 || Paperback || Henk van Berkel e.a. || Boom
De studierendementen in het hoger onderwijs staan onder druk. Studenten doen veel langer over hun studie dan zou moeten. In dit boek zijn onderzoeken samengebracht die zich richten op studiesucces. Aan bod komen de volgende vragen: welke maatregelen kunnen opleidingen nemen om hun studierendement te verhogen en welke evidentie is er? Hoe kan het dat er nog steeds sprake is van een rendementsprobleem terwijl we er eigenlijk al zoveel van weten. In Studiesucces bevorderen: het kan en is niet mo...
morgen verzonden
Innovatief onderwijs ontwerpen / Druk 2
De ontwerpprincipes van het 4CID-model
2017 || Paperback || Bert Hoogveld e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Het nieuwe boek Innovatief onderwijs ontwerpen laat zien hoe vanuit het 4CID-model effectief complexe taken in het onderwijs gemaakt kunnen worden. Deze wetenschappelijk onderbouwde methode is steeds gangbaarder bij instellingen die hun onderwijs beroepsgerichter willen (her)ontwerpen.
Waarom kiezen voor Innovatief onderwijs ontwerpen?
* zorgt voor een goede verbinding van theorie en de praktijk;
* praktische voorbeelden verduidelijken de toepassing van het model;
* helder en overzichtelijk gestr...
morgen verzonden
De docent als coach in het hoger onderwijs
in het hoger onderwijs
2006 || Paperback || Karin Scarger e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
In het huidige onderwijs wordt van docenten meer verwacht dan inhoudelijke deskundigheid: zij zijn steeds vaker coach. Coach bij actief en zelfstandig leren, coach bij zelfreflectie en studieloopbaan-begeleiding, coach bij het bespreken van portfolio's en persoonlijke ontwikkelingsplannen.
Coachen van studenten is niet gemakkelijk. Hoe laat je studenten reflecteren? Wat doe je als studenten ongemotiveerd zijn? Hoe voer je een slechtnieuws-gesprek? Hoe stimuleer je evenwichtige participatie in ...
morgen verzonden
Kwaliteit van toetsing onder de loep
Handvatten om de kwaliteit van toetsing in het hoger onderwijs te analyseren, verbeteren en borgen
2015 || Paperback || Dominique Sluijsmans e.a. || Maklu, Uitgever
Kwaliteit van toetsing is een actueel en relevant onderwerp in het hoger onderwijs. De eisen die aan deze kwaliteit worden gesteld zijn terecht hoog: toetsing moet immers leiden tot zorgvuldige beslissingen over studenten. Het is echter een complexe taak voor opleidingen om deze toetskwaliteit te garanderen. Dit betekent dat de kwaliteit van de gebruikte toetsen, het toetsprogramma, het toetsbeleid, de toetsorganisatie en de toetsdeskundigheid van betrokkenen bij toetsing op orde moet zijn. H...
morgen verzonden
Onderwijs en onderzoek van eigen makelij / Druk 4
Onderzoek met en door leraren
2015 || Paperback || Petra Ponte || Boom
Onderwijs en onderzoek van eigen makelij gaat over actieonderzoek met en door leraren in de eigen schoolpraktijk. In dit boek wordt antwoord gegeven op de vraag wat actieonderzoek is en hoe het uitgevoerd kan worden. Verder komt aan de orde waarom en wanneer leraren ervoor kunnen kiezen om actieonderzoek uit te voeren. Een en ander wordt rijkelijk geïllustreerd aan de hand van voorbeelden uit de praktijk.
Het boek betreft een grondige herziening van de eerste druk van 'Onderwijs van eigen mak...
morgen verzonden
33 tips voor hbo-didactiek
Adviezen uit onderzoek en onderwijs
2021 || Paperback || Wessel Peeters e.a. || Boom
Studenten in het (hoger) beroepsonderwijs worden geacht om steeds zelfstandiger te leren. De begeleiding van dat proces vraagt van docenten tact en de juiste didactische vaardigheden. Hoe kun je als docent studenten goed helpen met leren?
33 tips voor hbo-didactiek helpt zowel de beginnende als gevorderde docent die studenten voorbereidt op de beroepspraktijk. Het bevat 33 unieke tips voor effectieve didactiek. Iedere tip start met een beknopte samenvatting van de belangrijkste wetenschappe...
De docent als coach in het hoger onderwijs (e-book)
2006 || E-book via Bookshelf || Karin Scarger e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar
In het huidige onderwijs wordt van docenten meer verwacht dan inhoudelijke deskundigheid: zij zijn steeds vaker coach. Coach bij actief en zelfstandig leren, coach bij zelfreflectie en studieloopbaan-begeleiding, coach bij het bespreken van portfolio's en persoonlijke ontwikkelingsplannen.
Coachen van studenten is niet gemakkelijk. Hoe laat je studenten reflecteren? Wat doe je als studenten ongemotiveerd zijn? Hoe voer je een slechtnieuws-gesprek? Hoe stimuleer je evenwichtige partic...
Juridisch Vademecum Examencommissies Hoger Onderwijs
Thematisch commentaar bij uitspraken van het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs
2020 || Paperback || Pieter Huisman || Sdu
Examencommissies in het hoger onderwijs hebben een centrale rol in de borging van toetsing en examinering in het hoger onderwijs. Leden van de examencommissies worden geacht op de hoogte te zijn van de toepasselijke wetgeving in het hoger onderwijs, zoals de WHW (de wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderwijs), maar ook de uitspraken van het centrale rechtscollege, het CBHO (College van Beroep voor het Hoger Onderwijs).
Dit boek is een beknopt naslagwerk waarin de wetgeving en d...
morgen verzonden
Leren (en) doceren in het hoger onderwijs / Druk 4
2020 || Paperback || Linda van der Grijspaarde e.a. || Boom
In Leren (en) doceren in het hoger onderwijs staat de dagelijkse praktijk van de docent centraal. De docent vervult een cruciale rol in de onderwijsleersituatie. Ongeacht de onderwijswerkvorm (college, werkgroep, practicum) van de docent wordt gevraagd om het onderwijs zodanig vorm te geven dat een maximaal leerresultaat bij de student wordt bereikt.
In vier thema’s behandelen de auteurs een aantal didactische onderwerpen: het leren van studenten (bevorderen), onderwijs ontwerpen, onderwijs...