Zoekfilters
Resultaten (27)
Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0
|| Paperback || Peter de Vries || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Onderzoek laat zien dat leerlingen zich beter ontwikkelen en betere resultaten halen als hun ouders betrokken zijn bij school. Ouderbetrokkenheid is dus een belangrijk thema. Het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 helpt scholen en leraren om de samenwerking met ouders vorm te geven op een manier die bij de school past. Het beschrijft de rol van ouders op school en geeft uitleg over hun gedrag. Ook bevat het veel voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk en praktische tips over uiteenlopend...
Motivatie is een werkwoord
2018 || Paperback || Alexander Minnaert e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Motivatie van leerlingen is op scholen bijna dagelijks een onderwerp van gesprek. Misschien juist omdat het zo ongrijpbaar is. Motivatie verschilt van moment tot moment, hangt af van verschillende factoren en is een continue uitdaging. Bijna iedere ongemotiveerde leerling is meestal wel gemotiveerd te krijgen, maar het is onvoldoende je daarvoor alleen op de leerling te richten. De leerling, de leraar en de hele
school moeten continu aan motivatie werken. Daarover gaat dit boek Motivatie is e...
Grijp de rekenkansen
de referentieniveaus rekenen in het voortgezet onderwijs
2012 || Paperback || Ria Brandt-Bosman e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
De invoering van de referentieniveaus heeft grote consequenties voor het voortgezet onderwijs. Vanaf 2014 maken leerlingen een rekentoets die meetelt in de zak/slagingsregeling. Hoe bereidt u leerlingen hierop voor? Hoe zorgt u dat zij hun rekenvaardigheden behouden en uitbreiden?
Dit boek geeft handvatten op het gebied van didactiek, instructie en organisatie van rekenen in het voortgezet onderwijs. Een handig katern laat bovendien zien hoe leerlingen op de basisschool hebben leren rekenen.H...
Leeskilometers maken op school
aanpak vrij lezen
2013 || Paperback || Lucia Fiori e.a. || CPS Uitgeverij
Is lezen iets wat moet? Of iets wat mag? Plezier in lezen is het beste startpunt voor leerlingen om veel leeskilometers te gaan maken en zo hun leesvaardigheid bijna moeiteloos te verbeteren. In de aanpak Vrij lezen staat leesplezier centraal. Scholen die deze aanpak hebben ingevoerd, zien de leesmotivatie van hun leerlingen opvallend toenemen. In Leeskilometers maken op school wordt stap voor stap beschreven hoe u de aanpak Vrij lezen op school kunt invoeren, inclusief inspirerende ervarings...
Coachen op de zes rollen van de leraar (Heruitgave)
2022 || Paperback || Guido van den Brink || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Dit boek gaat over effectief leraargedrag en coaching. Beide zijn aan te leren. Dit boek helpt leraren en coaches om de essentie van hun werk zichtbaar te maken in de coachrelatie. Effectief leraargedrag is beschreven in de rollen van de leraar: gastheer, presentator, didacticus, pedagoog, afsluiter en coach. De coach van de leraar krijgt vragen en praktische invalshoeken aangereikt om de leraar te helpen reflecteren. Omdat gedrag wortelt in overtuigingen, wordt ook besproken hoe je kunt coac...
Lesson study als effectieve vorm van teamleren
2016 || Paperback || Henk Logtenberg e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Herziene editie met nieuwe praktijkervaringen en voorwoord van Makoto Yoshida, de grondlegger van Lesson StudyWerkdruk verminderen en professonaliseren met teamlerenLesson Study is een specifieke vorm van teamleren die over de hele wereld zijn waarde heeft bewezen. Ook in Nederland ontdekken steeds meer scholen de methode en de meerwaarde van Lesson Study. Een belangrijk aspect van Lesson Study is de inzetbaarheid bij de individuele professionalisering van de leerkracht. Het gehele team leert...
Kom maar op met je feedback
feedback leren geven en ontvangen in het onderwijs
2017 || Paperback || Anne Arink e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Kom maar op met je feedback gaat over feedback in een professionele context en hoe het je kan helpen in het onderwijs effectiever en gelukkiger te worden. Het geeft inzicht en handvatten om beter te worden in het geven en ontvangen van feedback, gericht op professionele groei en cultuurversterking in de school. Het helpt je effectiever te worden in je vak als leidinggevende, leraar, begeleider, onderwijsassistent of op welke andere plek in de school dan ook. We kiezen daarbij allerlei invalsh...
De zes rollen van de leraar in de praktijk
De basis op orde voor ontwerpen en geven van effectief, eigentijds onderwijs
2022 || Paperback || Bert Moonen e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
De kern van het werk van de leraar is het ontwerpen van onderwijs. De uitvoering van dat onderwijs is te vatten in zes rollen: Gastheer, Presentator, Didacticus, Pedagoog, Afsluiter en Leercoach. Inzicht in deze rollen en reflecteren op hoe je deze beheerst, biedt leraren handvatten om de basis op orde te bréngen en/of te hóuden. Het bewust beheersen van deze basis van effectief leraargedrag is voorwaardelijk voor verdere professionele groei. Met dit boek ondersteunt CPS leraren om die basi...
vandaag verzonden
De leercoach: De zesde rol van de leraar / Druk 2 (Heruitgave)
De zesde rol van de leraar
2022 || Paperback || Ariena Verbaan e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Wat is zelfregulerend leren en zelfregulatie nu eigenlijk? Waarom is het belangrijk? En hoe begeleid je je leerlingen actief bij het ontwikkelen van hun executieve functies, het aanleren van leerstrategieën en zelfregulerende vaardigheden op weg naar eigenaarschap van hun leerproces? Hierom draait deze uitgave ‘De leercoach’.
Begeleiden naar zelfregulerend leren is één van de meest onderbouwde en doeltreffende interventies die een leraar kan inzetten om jongeren te leren zelfstandig hu...
Gouden regels voor een sterke school editie VO
2013 || Paperback || Gert-Jan Bos e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Hoe haalt uw school het beste uit de leerlingen? Hoe wordt uw school sterk(er)?
Dit boek presenteert vijf gouden regels voor een sterke school. Deze gouden regels geven, op een toegankelijke manier, inzicht in de factoren die cruciaal zijn voor schoolsucces in het voortgezet onderwijs. De kernboodschap is: zet het leren van de leerlingen centraal in alles wat op uw school gebeurt. En betrek daarbij iedereen in de school, op alle niveaus.
De vijf gouden regels zijn:
Werk integraal en toon l...