Zoekfilters
Resultaten (15)
morgen verzonden
Een familie is geen kudde
Een multidisciplinaire studie naar de praktijk, beleving en sociaaljuridische context van solidariteit binnen Familie 2.0
2024 || Paperback || Sofie Vanassche e.a. || Maklu, Uitgever
Binnen het SBO-project Family Solidarity 2.0 onderzochten we vier jaar lang de normen, verwachtingen en billijkheid van solidariteit in diverse familievormen. We gebruikten hierbij het concept ‘Familie 2.0’ om te verwijzen naar de grote diversiteit aan gezinsvormen die vandaag bestaat, en waarbij bloedverwantschap en wettelijke verbintenissen niet langer de enige of dominante criteria voor integratie en lidmaatschap vormen.Hoewel de traditionele familie die gebaseerd is op bloedverwantsch...
morgen verzonden
Sporen van Reggio / Druk 3 (Heruitgave)
Een introductie in de Sporen-pedagogiek
2024 || Paperback || Margot Meeuwig e.a. || Uitgeverij SWP
‘SPOREN is de naam van onze interpretatie en vertaling van de Reggio Emilia-benadering voor de Nederlandse context.’
Vanaf zijn geboorte is ieder kind competent, krachtig en intelligent en beschikt over wel honderd talen om met zijn omgeving te kunnen communiceren. Kinderen groeien op in een gemeenschap van mensen en vanaf het allereerste moment zijn zij gericht op interactie en communicatie met de mensen in hun omgeving. Ze zijn nieuwsgierig en leergierig en ze benaderen hun wereld met a...
Het gezin is dood - Leve het gezin / Druk 2
Van verdeelde naar gedeelde opvoedingsverantwoordelijkheid
2024 || Paperback || Michel Vandenbroeck e.a. || Gompel & Svacina
Dit boek gaat over de vraag hoe we de verantwoordelijkheid over de opvoeding in onze samenleving delen. En dus over interventies in de gezinsopvoeding. De gezinspedagogiek is vaak een wetenschap geweest die ouders wantrouwde en met opgeheven vingertje zei wat deugde en niet deugde. Ook initiatieven die zeggen te ‘empoweren’ of ‘krachtgericht’ te werken, zijn soms in hetzelfde betweterige bedje ziek. Gezinsondersteuning kan gezien worden als een gedeelde opvoedingsverantwoordelijkheid,...
morgen verzonden
Muziekkriebels / Druk 4 (Heruitgave)
250 muziekactiviteiten voor kinderen van 0 tot 10 jaar
2024 || Paperback || Hermien Wiechers || SWP
Ga samen met de kinderen op ontdekkingsreis in de wereld van muziek. Met de 250 muziekactiviteiten uit dit boek ben je wel even onderweg, zeker als je er ook nog de speciaal gecomponeerde muziek van Erik van der Wurff bij afspeelt. De activiteiten zijn voor kinderen van 0 tot 10 jaar.
Ook muzikale aspecten zoals stemexpressie, dansen en instrumentengebruik komen op een overzichtelijke en heldere manier aan de orde en verschillende thema's zoals de muziekhoek, jaargetijden en vieringen hebben ...
morgen verzonden
Onderwijs op koers houden
Een pedagogisch-didactisch kompas
2024 || Paperback || Fred Janssen e.a. || SWP
Iedereen wil goed onderwijs voor alle leerlingen. Maar vanaf dit punt lopen de meningen enorm uiteen. Het ontbreekt aan een gedeeld beeld van goed onderwijs dat als kompas kan fungeren. Hierdoor is het onderwijs op drift geraakt. Steeds wisselende maatschappelijke opdrachten, eenzijdige theorieën en particuliere opvattingen zorgen voor onproductieve debatten en voortdurende koerswijzigingen. Goed onderwijs heeft uiteraard vele gezichten, maar er zijn ook voorwaarden waaraan iedere uitwer...
morgen verzonden
Ik kan dat niet! zegt mijn kind
Omgaan met faalangst bij kinderen
2024 || Paperback || Marc Litière || Lannoo
'Ik kan dat niet!' 'Ik durf dat niet!' 'Ik wil dat niet!'
Het zijn woorden die alle kinderen wel eens in de mond nemen. Vaak hebben dergelijke uitspraken een signaalfunctie. Ze kunnen erop wijzen dat je kind faalangst heeft, of andere problemen op school. Je kunt maar beter niet antwoorden met ontwijkende dooddoeners als 'Die angst groeit er wel uit', of: 'Ik was vroeger ook zo'. In dit veelgebruikte boek laat Marc Litière zien hoe je beter kunt kijken en luisteren naar je kind en zo de oorz...
morgen verzonden
Anders denken over leren
Bij de student beginnen
2024 || Paperback || Wolter te Riele || Uitgeverij West
Wolter te Riele (Tilburg, 1942) is afgestudeerd als onderwijssocioloog. Hij heeft achtereenvolgens gewerkt als docent aan de universiteit, als projectleider in het club- en buurthuiswerk, als zzp’er onder de titel “Ik lees voor u” en als secretaris van visitatiecommissies in het hoger beroepsonderwijs. Naast zijn werk is hij vrijwilliger geweest als voorzitter van een buurthuisbestuur, als bestuurslid en voorzitter bij de stichting Maatschappelijke Dienstverlening aan Doven (Madido) en ...
morgen verzonden
Eigen-aardig opvoeden (Heruitgave)
met de persoonlijkheid van je kind als uitgangspunt
2024 || Paperback || Paul D. Tieger e.a. || Uitgeverij Thema
'Hoeveel kinderen je ook hebt, ieder kind is uniek. Dat weet elke ouder. Met je dochter kun je bijvoorbeeld goed onderhandelen over het opruimen van haar kamer, terwijl je zoontje juist duidelijke regels nodig heeft. Of je ene kind is gewoon niet te stoppen, terwijl het andere het liefst rustig met een boek op de bank zit.
Om recht te doen aan de eigenaardigheden en speciale persoonlijkheidskenmerken van je kind(eren) is het belangrijk dat je als ouder of verzorger je opvoeding daarop afste...
morgen verzonden
Slim Jong Kind
Over de ontwikkeling van het kinderbrein en het belang van de rijke leeromgeving
2024 || Paperback || Betsy van de Grift || ProBook B.V. || met inkijkexemplaar
Jonge kinderen slim? Maar ze kunnen toch heel veel nog niet?
Wat veel mensen niet weten is hoe, vooral in de eerste 6 à 7 jaar er zich enorme ontwikkelingen afspelen die vanuit het kinderbrein worden aangestuurd. In een vaste -voor alle kinderen dezelfde- volgorde werkt het brein razendsnel aan de ontwikkeling van de hersenen en het ‘aan de praat krijgen’ van alle functies. En het kind zelf wordt erop uitgestuurd om alle ervaringen op te doen die het brein precies dan nodig heeft.
Die on...
morgen verzonden
Werken met een persoonlijk pedagogisch plan in de gastouderopvang
2024 || Paperback || Josette Hoex e.a. || SWP
Wat zijn belangrijke ervaringen voor kinderen? Wat kan ik daar als gastouder aan bijdragen? Hoe zet ik mijn mogelijkheden in voor een goed aanbod? Wat moet ik hierover afstemmen en uitwisselen met de ouders? En met welke vragen en zorgen kan ik bij het gastouderbureau terecht?
In deze uitgave staat informatie over de manier waarop een gastouder staat informatie over de manier waarop een gastouder met pedagogische vragen kan omgaan.
Het helpt om een eigen pedagogisch werkplan te maken: een pla...