Resultaten (13)
morgen verzonden
Blended learning
De toekomst is digitaal
2020 || Paperback || Tobe Baeyens || Politeia
Er zijn oneindig veel vragen waarop we het antwoord niet weten. Maar één ding weten we wel: de toekomst is digitaal. Computers en smartphones maken nieuwe innovatieve werkvormen mogelijk, waardoor technologie tegenwoordig ook op een succesvolle manier in het onderwijs kan ingezet worden.
In dit boek wordt stap voor stap uitgelegd hoe je aan de slag kan gaan met blended learning door online doelstellingen, opdrachten en activiteiten op elkaar af te stemmen. Er wordt besproken hoe digitaal le...
morgen verzonden
ICT op school
het integreren en implementeren van toepasbare technologie
|| Paperback || Ken Barrix || Politeia
Onderwijsinnovatie gaat steeds meer gepaard met ICT. Scholen ervaren deze veranderingsprocessen - het samenspel van de menselijke factor en het materiële aspect van ICT -, vaak als erg complex. Bovendien worden de maatschappelijke verwachtingen rond digitalisering groter, groeit het aanbod aan digitale inhoud exponentieel en gaan de verdere ontwikkelingen van hard- en software in hoog tempo door. De integratie en implementatie van toepasbare technologie veronderstelt een dynamische aanpak di...
morgen verzonden
De creatieve performer
improvisatie, compositie en artisticiteit in praktijklessen dans en beweging
2021 || Paperback || Ivan Schauvliege || Politeia
Creatief aan het werk gaan met dans en beweging vraagt een groot aandeel spontaniteit, authenticiteit en intuïtie. Het is een werk dat de performer als persoon aanspreekt en ontwikkelt. Sommige performers vinden de weg daarnaartoe zonder problemen, anderen ondervinden soms moeilijkheden om met de creatieve kant van hun discipline om te gaan. Het trainen van een veelzijdige performer vraagt naast het technische werk ook aandacht voor die zoektocht.
‘De creatieve performer’ is een handboek...
morgen verzonden
De beste lezers zitten in mijn klas!
12 kenmerken van begrijpend lezen
2022 || Paperback || Pedagogische Begeleidingsdienst Basisond || Politeia
Uit het internationaal vergelijkende onderzoek PIRLS 2016 blijkt dat Vlaanderen relatief zwak scoort voor begrijpend lezen in het vierde leerjaar, in vergelijking met eerdere resultaten en in vergelijking met andere landen.
Uit ander onderzoek blijkt dat leerkrachten een aanzienlijke bijdrage kunnen leveren aan de leerlingenprestaties op het vlak van begrijpend lezen. Maar leraren die het verschil willen maken moeten beschikken over de kennis van effectieve leesdidactiek en de wijze waarop da...
morgen verzonden
Vlaamse toetsen
waar vandaan en waar naartoe?
2022 || Paperback || Luc De Man e.a. || Politeia
Als het over taboes in onderwijs ging, stond het thema ‘centrale toetsen’ lange tijd steevast op nummer één. Het haalde niet altijd een diepgaand discours, want er waren te veel hardnekkige drempels om te overbruggen. Zo waren argumenten als het gevaar voor ‘teaching to the test’, ‘momentopnames’ en ‘staatspedagogiek’ veelgehoorde argumenten om centrale toetsen in te voeren.
Met dit themanummer wil de redactie van ‘Beleid voeren in het onderwijs’ bijdragen aan het debat ...
morgen verzonden
Lean in het onderwijs
efficiënt, foutloos en klantgericht werken binnen de schoolorganisatie
|| Paperback || Hans Crampe || Politeia
De enerverende zoektocht naar een projector die niet op de afgesproken plaats is opgeborgen, vier handtekeningen nodig hebben voor een simpele aanvraag, bergruimtes volstouwen met spullen die nooit meer gebruikt worden, chaos die ontstaat wanneer een collega onverwacht uitvalt. Allemaal handelingen in je schoolorganisatie die energie en tijd opslorpen maar geen enkele toegevoegde waarde hebben.
Pure verspilling dus. LEAN in het onderwijs:
Biedt een antwoord op inefficiënte manieren van werke...
morgen verzonden
Veerkrachtig voor de klas
oplossingsgericht werken met je sterktes
|| Paperback || Annick Jehaes || Politeia
Leerkrachten die een goed beeld hebben over zichzelf en hun functioneren, staan veerkrachtiger voor de klas. Ze zijn minder snel uitgeblust, hebben meer zelfvertrouwen, energie en werkplezier.
Door te reflecteren over de verschillende lagen van hun persoonlijkheid kunnen leerkrachten hun loopbaan waarderend in kaart brengen en achterhalen wat zij wensen voor hun toekomst in het onderwijs.
In Veerkrachtig voor de klas overloopt Annick Jehaes de diverse facetten van het leerkrachtenbestaan en p...
morgen verzonden
Professionalisering op school (Heruitgave)
2020 || Paperback || Andries Valcke e.a. || Politeia
Hogere verwachtingen op het vlak van leerlingenuitkomsten (via het R-OK), in combinatie met snelle technologische en onderwijskundige vernieuwingen, hebben een diepe impact op het lerarenberoep. Ook de school zelf als leef- en werkomgeving is voortdurend in beweging. Komt daar nog de superdiverse sociaal-culturele achtergrond van de leerlingen bij.
Hoe kun je een beleid voeren dat voor elk personeelslid in de school zin heeft, maar uiteindelijk de resultaten van de leerling ten goede komt? Ee...
morgen verzonden
Een job bij de politie / Druk 8
een praktische gids om je voor te bereiden op de selectieproeven
2024 || Paperback || Nathalie Adam e.a. || Politeia
Wil jij graag bij de politie komen werken? Dan weet je vast dat daar een strenge selectie aan voorafgaat. In het boek Een job bij de politie helpen we jou om inzicht te verkrijgen in de selectieprocedure. Zo kom je te weten hoe de verschillende selectieproeven eruit zien en krijg je bovendien tal van praktische tips. Een job bij de politie is jouw uitgelezen kans om goed voorbereid aan de testen te beginnen!
In dit boek krijg je een unieke inkijk in het politielandschap en leer je aan de hand...
morgen verzonden
De directeur vandaag
perspectieven in schoolleiderschap
2020 || Paperback || Luc De Man e.a. || Politeia
Directeur zijn van een school vergt specifieke vaardigheden en een grote dosis veerkracht. Veel leidinggevenden van te veel scholen haken af en schoolbesturen vinden slechts moeizaam nieuwe directeurs. Het woord ‘directeurscrisis’ wordt steeds vaker in de mond genomen. Een paradigmashift naar een andere invulling van het concept ‘schoolleiding’ lijkt dus onafwendbaar. Dit vraagt niet enkel kennis van wat mogelijk is binnen de huidige regelgeving maar ook moed om de stereotype beelden ...