Zoekfilters
Pedagogiek (18)
morgen verzonden
Leerboek obstetrie en gynaecologie verpleegkunde / Druk 2
2016 || Paperback || I. Dries e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Het vierdelige Leerboek obstetrie en gynaecologie verpleegkunde behandelt de basiskennis die relevant is voor verpleegkundigen werkzaam binnen de verschillende subspecialismen verloskunde, gynaecologie en voortplantingsgeneeskunde.
Geschreven door zowel artsen als verpleegkundigen, biedt deze reeks verpleegkundigen inzicht in het hoe en waarom van gynaecologisch en obstetrisch verpleegkundig handelen. De onderwerpen die worden besproken hangen samen met de verpleegkundige in...
morgen verzonden
Grote pedagogen in klein bestek / Druk 5
2016 || Paperback || Tom Kroon || SWP
In oude teksten over opvoeding kun je inzichten vinden die naadloos aansluiten bij je eigen ideeën. Soms wekken ze verwondering omdat je je realiseert dat wat nu vanzelfsprekend is ooit gloednieuw was. Maar oude pedagogische inzichten kunnen ook tot nadenken stemmen doordat ze juist haaks staan op alles wat we tegenwoordig vanzelfsprekend vinden. Helaas komen de meeste opvoeders en pedagogische professionals er nauwelijks toe om kennis te nemen van het werk van grote pedagogen. Dat is vooral...
morgen verzonden
Handleiding video-hometraining in gezinnen met complexe problematiek
2020 || Paperback || Marij Eliëns e.a. || SWP
Veel (gespecialiseerde) jeugdzorgorganisaties in Nederland zetten video-hometraining in bij de hulp aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen. Meestal gebeurt dit in combinatie met andere hulp of als onderdeel van een hulpverleningstraject. Video-hometraining kan voor deze gezinnen heel helpend zijn omdat het gericht is op het dagelijkse gezinsleven en omdat het terugkijken van de beelden voor het gezin vaak verhelderend werkt. Deze handleiding is bedoeld voor alle professionals die ...
morgen verzonden
Genetica / Druk 2
2016 || Paperback || E.J.F. Houwink e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
Dacht u vroeger bij ‘genetica’ aan zeldzame ziekten die je in de praktijk zelden of nooit tegenkwam, vandaag de dag blijkt alles een genetische component te hebben: kanker, hart- en vaatziekten, diabetes, depressie, zelfs de gevoeligheid voor infectieziekten.
Daarmee is de vraag naar de rol van genetica in de huisartsenpraktijk zeer actueel. Soms komt een huisarts in aanraking met genetica door een gerichte vraag van de patiënt, voor zichzelf of voor zijn of haar kind: kan ik (kan mijn ki...
morgen verzonden
De staat van de pedagogiek
analytisch,opbrengstgericht en visionair
2016 || Paperback || Willemieke de Jong e.a. || SWP
Onze samenleving ondergaat grote veranderingen die het werk van de pedagoog direct en indirect beïnvloeden. Nieuwe wet- en regelgeving in de jeugdzorg en het onderwijs lijken de invulling van het pedagogisch beroep meer en meer te bepalen. Daarnaast vraagt de staat meer verantwoordelijkheid van de burgers zelf, ook bij de opvoeding van hun kinderen. Goede of slechte ontwikkelingen? Feit is dat de pedagoog zich tot deze ontwikkelingen dient te verhouden. Wat is de staat van de pedagogiek in d...
morgen verzonden
Oogheelkunde / Druk 3
2016 || Paperback || Y.D. van Leeuwen e.a. || Bohn Stafleu van Loghum
De tweede herziene uitgave van het boek Oogheelkunde bevat het 'oogheelkundig verhaal' van klacht naar diagnose en therapie. Aan de hand van casuïstiek wordt vooral het redeneren in beeld gebracht. Hoewel oogheelkunde zeker ook een kijkvak is, is het de logica binnen dit domein die in de medische opleiding te weinig is aangereikt, waardoor voor velen de samenhang tussen klachten, onderzoeksbevindingen en aandoeningen onvoldoende zichtbaar (!) is gebleven.
Behalve dat de tekst is aangepast aan...
morgen verzonden
Orthopedagogisch groepswerk / Druk 5
methodiekgericht werken in de praktijk
2016 || Paperback || A.C. Bruininks || Bohn Stafleu van Loghum
In 'Orthopedagogisch groepswerk' staat het Orthopedagogisch methodiekmodel central. Het model geeft in detail weer waar het bij groepswerk om gaat, ondersteund met vele voorbeelden uit de praktijk van de jeugdzorg. Het model kent diverse toepassingsmogelijkheden waardoor blijvend antwoord gegeven kan worden op vragen van cliënten.
In dit studieboek ligt het accent op het maken van bewuste keuzes - als team en/of organisatie - om zo te komen tot een eigen visie op de hulp aan ...
morgen verzonden
Pleidooi voor het kind
de ontwikkeling centraal
2016 || Paperback || Thom Roozenbeek e.a. || SWP || met inkijkexemplaar
In ieder schoolplan of pedagogisch beleidsplan van een brede school staat 'het kind in zijn ontwikkeling centraal'. Veelal in mooie pedagogisch verantwoorde volzinnen, die het op papier goed doen. De overheid heeft 'de school' en kinddiensten omgevormd tot maatschappelijk dienende instrumenten. Nieuwe instituten, projecten, procedures en financieringsstromen zijn ontstaan. Denk hierbij aan de kinderopvang, het voorschoolse onderwijs, VVE, het Centrum voor Jeugd en Gezin of het inspectiekader.
...
morgen verzonden
Relationele lenigheid
jeugdzorg 3.0 Vakmanschap
2016 || Paperback || Maarten Spaander e.a. || SWP
Het lijkt er steeds meer op dat jeugdhulpverleners, leerkrachten en ouders stoornissen zien in plaats van kinderen. En dat vooral het door de hulpvrager naar voren geschoven probleem moet worden opgelost. Protocollen liggen klaar met praktisch advies. Maar lost dit wel het probleem op of creëert het ook onbedoelde 'ziekmakende' etiketteringen?
Relationele lenigheid laat zien dat een betekenisvolle 'werk'-relatie tussen hulpverlener en hulpvrager van essentieel belang is. Het systeemdenken wa...
morgen verzonden
Wilsopvoeding
2016 || Paperback || Valentin Wember || Pentagon, Uitgeverij
Steiner wilde principieel geen pedagogische recepten. Hij wilde zelfstandige leerkrachten die zelf vanuit een diep inzicht in de menselijke natuur en in het individuele kind alle methoden en leerplaninhouden ontwikkelen. Zijn eigen aanwijzingen vatte Steiner op als basis voor de zelfstandigheid en een onafhankelijk pedagogisch kunstenaarschap. En niet als dogmatische handboeien, maar als bron voor levenslang leren.
”We landen met onze wil in onze organen, we moeten in onze wil zin voor bete...