Zoekfilters
Orthopedagogiek (13)
morgen verzonden
Theory of Mind gevoelens, gedachten en intenties. ToM-training voor kinderen met een auditieve beperking
ToM-training voor kinderen met een auditieve beperking
2019 || Paperback || Evelie Wesselink e.a. || Maklu, Uitgever
De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met een auditieve beperking is de laatste decennia meer onder de aandacht gekomen van professionals. Bij dove en slechthorende kinderen verloopt deze ontwikkeling vaak anders dan bij goedhorende kinderen. Dit heeft gevolgen voor de deelname aan sociale situaties en de aansluiting bij leeftijdsgenoten. De problemen die worden ervaren staan vaak in relatie met de ontwikkeling van een Theory of Mind (ToM). Kinderen met een auditieve beperking hebbe...
morgen verzonden
Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden
Een overzicht van de wetenschappelijke kennis
2019 || Paperback || Willy de Heer || Eburon || met inkijkexemplaar
In Nederland zijn er alleen al in het basisonderwijs ruim 30.000 kinderen die zeer makkelijk kunnen leren. Hierdoor passen zij niet goed in het bestaande onderwijssysteem. Als het onderwijs aan deze kinderen niet aan hun leerbehoeften wordt aangepast, kunnen zij leer- en gedragsproblemen krijgen. Deze problemen komen tot uiting in onderpresteren, belemmeringen in de ontwikkeling, blijvend motivatieverlies, verveling, sociale en emotionele problemen, depressie of andere psychische stoornissen.
...
morgen verzonden
Handboek Jeugdhulpverlening
2021 || Paperback || Hans Grietens e.a. || Acco || met inkijkexemplaar
In een context van toenemende intersectorale en interdisciplinaire samenwerking signaleren de auteurs bij diverse beroepsgroepen (o.a. orthopedagogen, psychologen, maatschappelijk werkers, opvoeders en contextbegeleiders, artsen, sociaal verpleegkundigen, onderwijskundigen, leerkrachten) de behoefte aan een boek dat op een snelle en bevattelijke manier informatie biedt over de verschillende problemen die bij kinderen en jongeren voorkomen en dat inzicht geeft in de pedagogische vragen die dez...
morgen verzonden
Kop-Serie Orthopedagogiek. Ontwikkelingen, theorieën en modellen: een inleiding / Druk 6
ontwikkelingen, theorieen en modellen - een inleiding
2019 || Paperback || A.J.J.M. Ruijssenaars e.a. || Maklu, Uitgever
Over het boek:
Dit boek biedt de lezer een recent overzicht van opvattingen, theorieën en modellen van orthopedagogische hulpverlening en de consequenties daarvan voor de praktijk. Het geeft een beeld van de identiteit van de orthopedagogiek als discipline. Het historisch overzicht van ontwikkelingen in Nederland en Vlaanderen maakt duidelijk welke opvattingen, ook uit andere disciplines, hun stempel hebben gedrukt op de huidige orthopedagogische werkvelden. De rol van theorieën voor de prak...
morgen verzonden
Handboek dyslexie
Theorie en praktijk
2019 || Paperback || Tom Braams || Boom || met inkijkexemplaar
Hoewel er enorm veel onderzoek naar dyslexie wordt gedaan, is de kennis die dit oplevert weinig toegankelijk. Dit leidt ertoe dat er vaak gewerkt wordt op basis van verouderde inzichten en dat veel meningen die over dyslexie te horen en te lezen zijn weinig bijdragen aan beter begrip.
Actuele wetenschappelijke kennis over dyslexie
In dit voor het Nederlandse taalgebied unieke Handboek dyslexie is de actuele wetenschappelijke kennis over dit onderwerp op een overzichtelijke wijze samengevat. D...
morgen verzonden
Dyslectische kinderen leren lezen / Druk 1
Werkvormen voor de behandeling van leesproblemen
2018 || Paperback || Anneke Smits e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Kinderen leren lezen op school. Dat is bij uitstek de plek om hun leesvaardigheid te oefenen. De school draagt ook verantwoordelijkheid als het leesleerproces anders verloopt dan verwacht. Het is belangrijk dat scholen kinderen met leesproblemen signaleren en begeleiden.
Effectieve werkvormen
In Dyslectische kinderen leren lezen wordt een groot aantal concrete werkvormen voor het lezen besproken: voor individuele begeleiding, voor het werken in kleine groepjes en voor klassikaal lezen. Bij a...
morgen verzonden
Het autistische denken
Kijk of er meer aan de hand is – Toolbox
2019 || Wallet or folder || Adi van den Brande || Maklu, Uitgever
Autisme kent een zeer ruime invulling omdat het beschreven wordt als een spectrum. Wat bij het ene kind werkt, werkt bij het andere kind juist omgekeerd. Deze toolbox vraagt om verder te kijken dan het gedrag dat een kind vertoont.
Het doel van deze toolbox is tweeledig:
- Het in kaart brengen van het denkpatroon van een kind wanneer er een vermoeden is van autisme, bijv. bij hoogbegaafdheid.
De toolbox geeft je de mogelijkheid om een eerste screening naar autistisch denken uit te voeren. Aan...
morgen verzonden
Zelfregulatie Trainershandleiding (POD)
Diagnostiek en behandeling van executieve functies bij kinderen
2019 || Paperback || Lannoo || met inkijkexemplaar
Zelfregulatie is een voorwaarde om je als kind te kunnen handhaven: thuis, op school en in sociale situaties. Executieve functies (EF) spelen hierbij een belangrijke rol. Door executieve functies in hun dagelijks leven te trainen krijgen kinderen met EF-problemen, zoals ADHD of autisme, meer vat op hun denken, voelen en gedrag. De Zelfregulatie Trainershandleiding bevat een grondige theoretische achtergrond van EF-problemen, diagnostische aanbevelingen en een handleiding voor het opzetten van...
morgen verzonden
Autisme in het gezin
Het gezin als hefboom voor verandering
2019 || Paperback || Wilfried Peeters || Maklu, Uitgever
Er bestaat niet zoiets als een kind met autisme. Kinderen met autisme groeien op
in gezinnen en autisme raakt via het kind het hele gezin. Hulpverlening die enkel oog heeft voor het kind met autisme, schiet tekort: gedragsveranderingen van het kind met autisme houden geen stand als het gezin niet mee verandert. Sterker nog, omdat het gedrag van ouders, broers en zussen een krachtige invloed
uitoefent op het functioneren en de ontwikkeling van het kind met autisme is
het gezin een belangrijke mot...
morgen verzonden
Ruimte voor dyslexie
2019 || Paperback || Léon Biezeman || Cyclus
Professor Wied Ruijssenaars, in Nederland dé deskundige op het gebied van dyslexie, schrijft in het voorwoord: "Over dyslexie wordt veel geschreven. Maar over mensen met dyslexie bestaat heel weinig literatuur. En boeken die geschreven zijn door mensen met dyslexie zijn een zeldzaamheid. (...) Ik lees een boek nooit in één keer uit. Bij dit gebeurde dat wel. Het is gelukkig een doorleefd verhaal en geen wetenschappelijke studie. (...) Ik ben blij met een boek zoals dit."
Mensen met dyslexie...