Zoekfilters
Onderwijskunde (13)
Cyclisch onderwijs ontwerpen / Druk 2 (e-book)
in vijf stappen naar passende leeractiviteiten
2017 || E-book via Bookshelf || Anouke Bakx e.a. || Coutinho
Als leerkracht sta je voor de uitdagende taak om je leerlingen voor te bereiden op de toekomst. Vanwege de aanhoudende stroom van onderwijsvernieuwingen, razendsnelle technologische ontwikkelingen en eisen van ouders moeten leerkrachten hun manier van werken steeds veranderen. Maar hoe doe je dat?
Cyclisch onderwijs ontwerpen (voorheen Opbrengstgericht onderwijs ontwerpen) leert je hoe je je leeractiviteiten zo kunt inrichten dat je optimaal inspeelt op de verschillen tussen leerlingen en de ...
Talentbegeleiding bij laagbegaafde jongeren (e-book)
Hoe jij als pedagogisch professional het verschil maakt
2017 || E-book via Bookshelf || Simon Klein || Coutinho
Iedereen heeft talent! Ook jongeren met een laag IQ zijn ergens goed in. Opvoeders en begeleiders staan voor de uitdaging om dat talent aan de oppervlakte te krijgen en het verder te helpen ontwikkelen, zodat deze jongeren betere kansen krijgen in de maatschappij. Laagbegaafde jongeren hebben een IQ van 70 - 90 en volgen regulier onderwijs, meestal de laagste niveaus van het vmbo en het mbo. Deze groep jongeren mist vaak de vaardigheden om zich zelfstandig te kunnen redden en wordt daardoor ...
Onderwijs met ICT (e-book)
leren en lesgeven met technologie
2014 || E-book via Bookshelf || Erik Bolhuis e.a. || Coutinho
Op welke manier kun je technologie en ICT inzetten als hulpmiddel bij het leren, het lesgeven en het organiseren van je onderwijs? 'OnderWijs met ICT' geeft (aankomende) leraren een antwoord op deze vraag in de vorm van inzichten, achtergronden en ideeën. Daarmee leren zij de juiste afwegingen te maken bij het gebruik van technologie en ICT op school. De auteurs leggen de nadruk op de didactische toepassingen, waarmee het boek aansluit op de Kennisbasis ICT.
'OnderWijs met ICT' begint met e...
Talentgerichte ontwikkeling op de basisschool (e-book)
een dynamische visie op leren en onderwijzen
2017 || E-book via Bookshelf || Herman Veenker e.a. || Coutinho
Kinderen zijn vaak grenzeloos nieuwsgierig. Ze zijn onderzoekend, stellen vragen waarop je als volwassene soms ook het precieze antwoord niet weet en ze proberen vol enthousiasme de wereld om zich heen te begrijpen. Bovendien lijken ze van nature of uit ervaring al heel veel verschijnselen te kunnen 'onderzoeken' en 'oplossen'. Het is de vraag of wij, volwassenen, ons wel genoeg bewust zijn van wat kinderen eigenlijk allemaal doen en zeggen. Herkennen we hun nieuwsgierigheid als (exact) reden...
Seksuele vorming en diversiteit / Druk 1 (e-book)
Inclusieve burgerschapsvorming op school
2019 || E-book via Bookshelf || Mathieu Heemelaar || Coutinho
Scholen hebben de taak te zorgen voor een sociaal veilig klimaat in en om de school en aandacht te besteden aan seksuele vorming, seksuele diversiteit en genderdiversiteit. Uit onderzoek van de onderwijsinspectie in het po en vo blijkt dat scholen over het algemeen weliswaar aandacht schenken aan deze onderwerpen, maar vaak beperkt in omvang en weinig planmatig gestuurd. De politiek geeft duidelijk richting: op basis van de uitkomsten zullen de kerndoelen in 2019 worden aangescherpt. De kenn...
Praktijk wijzer basisonderwijs (e-book)
snel en doeltreffend handelen
2013 || E-book via Bookshelf || Joke Gerritsen e.a. || Coutinho
De maatschappelijke en politieke druk om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, stijgt. Tegelijkertijd wordt de schoolomgeving complexer en hebben leerkrachten minder tijd om zich te verdiepen in situaties. Geen wonder dat er behoefte is aan praktische, snel toegankelijke informatie over een breed scala aan onderwerpen rond het lesgeven op de basisschool. 'Praktijk wijzer basisonderwijs' is de eerste uitgave in Nederland die daarin voorziet.
'Praktijk wijzer basisonderwijs is' een hulp...
Kiezen voor het jonge kind / Druk 2 (e-book)
Handboek voor het werken met jonge kinderen
2019 || E-book via Bookshelf || Helma Brouwers || Coutinho
De inzichten op het gebied van goed onderwijs aan het jonge kind zijn aan veranderingen onderhevig. Onderwijskundig en pedagogisch onderzoek wijst uit dat we jonge kinderen niet moeten testen, en dat een strikt programmagerichte werkwijze niet past bij deze leeftijd. Een meer spelgericht curriculum, met aandacht voor autonomie en eigen initiatief van kinderen, blijkt meer perspectief te bieden, mits goed begeleid door deskundige leerkrachten en pedagogisch medewerkers. Kiezen voor het jonge k...
Opbrengstgericht leren, meer dan presteren (e-book)
een integrale aanpak van OGW en HGW
2014 || E-book via Bookshelf || Bram de Muynck e.a. || Coutinho
Opbrengstgericht en handelingsgericht werken (OGW en HGW) zijn de afgelopen jaren in hoog tempo doorgevoerd in scholen met als doel de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Als leraar wil je niet dat deze manieren van werken tot gevolg hebben dat je juist minder goed aan kunt sluiten bij de onderwijs- en zorgbehoeften van je leerlingen. Dit boek laat zien hoe OGW en HGW elkaar positief kunnen beïnvloeden. Dat leidt tot een aanpak die zowel leerlinggerichtheid als een brede vorming bevor...
De pedagogisch sensitieve leraar (e-book)
Werken aan brede opbrengsten
2015 || E-book via Bookshelf || Anouke Bakx || Coutinho
Al enige tijd benadrukt onder andere het ministerie van OCW de kwaliteit van de leraar en het realiseren van hoge(re) leeropbrengsten door leerlingen. Een positief pedagogisch klimaat draagt bij aan goede leeropbrengsten. De pedagogisch sensitieve leraar maakt écht het verschil, maar hoe? Dit boek helpt (toekomstige) leerkrachten om het onderwijs en het pedagogisch klimaat zo in te richten, dat goede onderwijsopbrengsten optimaal gestimuleerd worden. De pedagogisch sensitieve leraar is gebas...
Lessen in orde / Druk 4 (e-book)
Handboek voor de onderwijspraktijk
2022 || E-book via Bookshelf || Peter Teitler e.a. || Coutinho
Een fijne sfeer op school en in de klas is een voorwaarde voor goed onderwijs. Lessen in orde laat zien hoe (toekomstige) docenten een vriendelijke en veilige omgeving kunnen creëren waarin leerlingen optimaal kunnen leren. Het praktische handboek maakt ze bewuster van de eigen rol bij het ontstaan van bepaald gedrag van leerlingen en reikt instrumenten aan om lessen in orde te krijgen en te houden.
Net als de vorige edities, bestaat deze vierde, herziene uitgave uit vijf met elkaar samenhan...