Monografieën (kunst) (27)
maandag verzonden
Gaby Bovelander - Wie licht blijft zien, loopt nooit in duisternis
2021 || Hardcover || Lies van der Beek || VanSpijk || met inkijkexemplaar
Na haar jeugd doorgebracht te hebben in Indonesië waar ze van 1942 tot 1945 in Japanse interneringskampen verbleef, woonde Gaby Bovelander (1931-2020) vanaf 1946 op Kasteel Staverden bij Elspeet. In 1953 voltooide zij de kunstacademie in Arnhem, afdeling Monumentale Kunst en Glas-in-Lood. Bovelander voerde veel opdrachten uit voor wandschilderingen in scholen en fabrieken, sgraffiti en wandkleden. In 1965 verhuisde zij naar Hoog Soeren.
Het jaar erop nam zij het initiatief om in Apeldoorn ...
maandag verzonden
Panamarenko
2021 || Hardcover || Jo Coucke e.a. || Hannibal Books || met inkijkexemplaar
Panamarenko – de kunstenaar, de man en de mens – in woord en beeld
“Mijn werk wordt gezien als jongenswetenschap, omdat er geen benaming voor is. Maar als kinderdromen nu eens volwassen worden, in hun eigen recht? Als je ze kunt uitvoeren, met steeds meer ervaring en training – wat krijg je dan? Dan krijg je… Panamarenko!”
— Panamarenko
Panamarenko (1940-2019) is een van de meest tot de verbeelding sprekende beeldende kunstenaars aller tijden. Hij is zowel uitvinder als bouwer v...
maandag verzonden
Mayer van den Bergh
The story of Henriëtte and Fritz Mayer van den Bergh
2021 || Hardcover || Ulrike Muller || Hannibal || met inkijkexemplaar
The Museum Mayer van den Bergh in Antwerp is
a house full of art. Intriguing art that inspires
wonder and emotion. Today, the museum is internationally
renowned as the home of Pieter Bruegel
the Elder’s famous painting Mad Meg. To loyal fans,
it is a cherished, well-kept secret. Visitors always
marvel at how so much beauty was gathered in one
place. Who amassed this unique collection? And
how and why was this museum established?
The museum is a monument to two people:
Henriëtte Mayer van d...
maandag verzonden
Strook
2021 || Hardcover || Strook De Croock e.a. || Hannibal Books || met inkijkexemplaar
Kunstenaar Stefaan De Croock (1982), alias Strook, gooit internationaal hoge ogen met zijn gelaagde collages, sculpturen en installaties. Zijn centrale thema kan teruggebracht worden tot ‘tijd’, en dat is zichtbaar in de ruwe, gepatineerde grondstoffen die hij kiest voor zijn werken. Heel vaak is dat hout. “Oude, verweerde materialen hebben in mijn ogen iets magisch. Er gaat een bepaalde spontaniteit van uit die onmogelijk te recreëren is. De kleuren, de verf, het reliëf… Ze vormen ...
maandag verzonden
’t Zal schoon zijn als het af is
2021 || Hardcover || Adriaan van den Hoof || Hannibal Books
De hilarische voorstellingen van Adriaan Van den Hoof voor het eerst op papier
“Adriaan Van den Hoof komt qua afkomst niet alleen uit Leuven, hij komt ook uit De Kakkewieten. Ze waren de nieuwe lichting die de Beastie Boys, Lionel Richie, ‘The Final Countdown’, Shakespeare, de Oude Grieken, Paul van Ostaijen en vooral zichzelf mixten. Ze bevolkten El Tattoo del Tigre, de Jos Bosmans Show en Mag ik u kussen? en werden een frisse windstoot op scènes, televisieschermen en festivals.”
...
maandag verzonden
De Dame met de Eenhoorn
De loutering van de ziel op weg naar het hogere
2021 || Hardcover || Béatrice Arki || Adventum
In een klein museum in Parijs hangt een reeks van zes wandtapijten: De Dame met de Eenhoorn. Deze middeleeuwse schat prikkelt al eeuwenlang de verbeelding.
In deze rijk geïllustreerde uitgave onderzoekt de schrijfster, die zich lang en intensief met de wandkleden heeft beziggehouden, de betekenis van de voorstellingen op de kleden. Haar ontdekking is dat de wandkleden het verhaal vertellen van een inwijdingsweg - een loutering van de ziel.
maandag verzonden
Joost de Jonge - Water on Water
Painted Poetry & Painterly Poetics. An Ekphrastic Notion. Volume III
2021 || Hardcover || Joost de Jonge || VanSpijk
With Water on Water, the last of three publications, Dutch artist Joost de Jonge brings his decade-long project, “Painted Poetry & Painterly Poetics – an ekphrastic notion,” to a thunderous conclusion. The weighty volume, brimming with writing from around the globe and rich in the work of de Jonge himself, investigates and celebrates that “ekphrastic notion” by surveying possibilities for cross-disciplinary influence and address.
So much work in multi- and intermedia, from the Wagne...
maandag verzonden
Frans Huysmans en de Bergense School
2022 || Hardcover || Jan van der Lubbe e.a. || VanSpijk
Wie aan de Bergense School denkt, zal niet direct op de naam Frans Huysmans (Utrecht 1885-Zwolle 1954) komen. Toch kennen velen zijn bekendste schilderijen met als titel ‘Feest in de Rustende Jager’, de twee indrukwekkende figuurstukken uit 1914. De één bevindt zich in de collectie van het Stedelijk Museum Alkmaar, de ander in die van het Singer Laren. De schilderijen zijn veelvuldig afgebeeld in boeken over de Bergense School en over de opkomst van het expressionisme in Nederland. Toch...
maandag verzonden
Willem van de Velde & Zoon
2021 || Hardcover || Jeroen van der Vliet || Thoth, Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Rond 1600 bloeide in de Noordelijke Nederlanden de handel en scheepvaart als nooit tevoren. Deze bedrijvigheid van schepen op het water en in de vele havens vormde een nieuwe, onuitputtelijke inspiratiebron voor schilders die de zee als onderwerp kozen. Onder deze zeeschilders bevonden zich vader en zoon Willem van de Velde. Ruim vijftig jaar lang werkten zij nauw samen, eerst vanuit hun Amsterdamse winkel en vanaf 1672 aan het hof van de Engelse koningen Charles II en James II. Met hun oog v...
maandag verzonden
bewustzijn van schijn
2021 || Hardcover || Marjolijn van den Assem || Lecturis
Een brief die Friedrich Hölderlin als reisverslag aan een vriend schreef, werd door Marjolijn van den Assem 350 keer met een kroontjespen overgeschreven. Ze keek met hem mee naar het landschap zoals hij het beschrijft en leefde zich in in de oproep waarmee hij zijn brief besluit: ‘Schrijf me toch snel. Ik heb je zuivere tonen nodig. De ziel die heerst onder vrienden, het ontstaan van gedachten in gesprek en brief zijn voor kunstenaars onontbeerlijk.’
Marjolijn van den Assem schrijft in h...