Zoekfilters
Studieboeken (19)
morgen verzonden
Een onderzoekende houding / Druk 1
Werken aan professionele ontwikkeling
2016 || Paperback || Maaike van den Herik e.a. || Coutinho || ook als eBook
Het doen van praktijkonderzoek is een vast onderdeel van curricula van lerarenopleidingen en sociale studies. Inmiddels is er ook veel aandacht voor het ontwikkelen van een onderzoekende houding. Hbo-professionals moeten immers kritisch kunnen redeneren en argumenteren, zaken vanuit verschillende perspectieven kunnen bekijken en om kunnen gaan met complexe, soms tegenstrijdige informatie.
Het boek Een onderzoekende houding geeft handvatten voor het aanleren van een onderzoekende houding. Hie...
morgen verzonden
Observeren, registreren, rapporteren en interpreteren / Druk 6
2022 || Paperback || Petra de Bil || Boom
Hét boek voor leren observeren in onderwijs en welzijn.
Is dit kind thuis veilig? Waarom is deze leerling soms zo agressief? Het zijn maar enkele van de vele vragen die leerkrachten en hulpverleners kunnen hebben bij een kind. Observeren en rapporteren zijn daarom belangrijke basisvaardigheden in onderwijs en welzijn. Op grond van observaties en rapportages stel je hulpverleningsplannen bij, verwijs je leerlingen door naar speciaal onderwijs of plaats je kinderen uit huis. De observaties en ...
morgen verzonden
Basisboek Interviewen / Druk 5
Handleiding voor het voorbereiden en afnemen van interwiews
2021 || Paperback || B. Baarda e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Breed inzetbaar, voor uiteenlopende gesprekken en onderwerpen;
- voorkennis niet noodzakelijk;
- praktijkgericht, met veel opdrachten.
Het Basisboek Interviewen leert studenten stapsgewijs interviews opzetten en kritisch kijken naar de eigen interviewvaardigheden. Het gaat zowel in op de voorbereiding als op het afnemen van interviews.
De vele, aansprekende opdrachten maken het mogelijk om zelfstandig aan de slag te gaan met het Basisboek Interviewen. Dankzij het aanvullende materiaal en e...
morgen verzonden
Gespreksvoering voor Sociaal Werkers / Druk 2
2022 || Paperback || Marianne Luitjes e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Biedt de (toekomstige) sociaal werker een brede basis voor effectieve gespreksvoering in uiteenlopende praktijksituaties;
- met tips van communicatiedeskundigen voor gespreksvoering met speciale doelgroepen en medeprofessionals;
- voorzien van veel aansprekende praktijkvoorbeelden en opdrachten die uitnodigen tot kritische zelfreflectie.
Voor sociaal werkers is gespreksvoering een essentieel onderdeel in de omgang met en het begeleiden van cliënten. Gespreksvoering voor Sociaal Werkers bie...
morgen verzonden
De organisatie als hulpmiddel / Druk 6
2017 || Paperback || Klaas Schermer || Bohn Stafleu van Loghum
Dit boek geeft studenten een helder beeld van de structuur en werkwijze van organisaties in de zorg- en welzijnssector. Het is een nuttig hulpmiddel voor hbo-studenten die op stage gaan of hun eerste baan beginnen in deze sector: Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, Sociaal-Pedagogische Hulpverlening, Sociaal-Juridische Dienstverlening, Toegepaste Psychologie, Verpleegkunde, Management in de zorg, Fysiotherapie, Logopedie en andere vormen van hulp- of dienstverlening.Een greep uit de beha...
morgen verzonden
Met nieuwe ogen / Druk 5
Meervoudig kijken en verbinden in het sociale domein
2018 || Paperback || Marian Dries e.a. || Coutinho || ook als eBook
Cultuurverschillen komen niet alleen voor tussen mensen uit verschillende landen of religies, maar ook tussen mensen van verschillende leeftijd, sekse of geaardheid. Om met al deze mensen te kunnen werken, is het belangrijk dat professionals kennis hebben van diversiteitbenaderingen en van superdiversiteit als nieuwe maatschappelijke realiteit. Bovendien moeten ze zich een bepaalde basishouding eigen maken: 'met nieuwe ogen' leren kijken naar hun werkomgeving.
In twee delen beschrijft Met nie...
morgen verzonden
Rapporteren in de hulp- en dienstverlening / Druk 5
2018 || Paperback || Judith ter Horst || Coutinho || ook als eBook
In het verlengde van goede hulpverlening ligt goed rapporteren over cliënten. Een goed rapport is een middel om de hulpverlening vast te leggen en verder te brengen. Het vormt een verantwoording van de gekozen werkwijze en het kan een onderbouwing zijn van keuzes en adviezen. Het is het visitekaartje van de schrijver, van de organisatie die hij vertegenwoordigt en van de beroepsgroep hulp- en dienstverleners als geheel.
In Rapporteren in de hulp- en dienstverlening staat schrijven centraal. ...
morgen verzonden
Reflecteren de basis / Druk 4
Op weg naar bewust en bekwaam handelen
2020 || Paperback || Mirjam Groen || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
De roep om reflectie blijft klinken in alle lagen van de samenleving. Jij draagt daarin als professional een bijzondere verantwoordelijkheid. Van jou wordt voorbeeldgedrag verwacht. Dat vereist dat je kritisch kunt kijken naar je eigen handelen en dat je kunt omgaan met professionele dilemma’s. Dat je kunt reflecteren op eigen professioneel gedrag.
Reflecteren: de basis helpt je om je een reflectieve denkwijze eigen te maken. Het boek geeft je de handvatten om
je reflectievaardigheid te ont...
morgen verzonden
Ontwerpen voor zorg en welzijn / Druk 1
2020 || Paperback || Job van 't Veer e.a. || Coutinho || ook als eBook
Willen we in de nabije toekomst nog goede zorg en ondersteuning bieden, dan zal steeds meer een beroep gedaan moeten worden op de creatieve houding en het ‘out-of-the-box’ denken van (toekomstige) professionals. Zij hebben een belangrijke rol om het werkveld te innoveren. Design thinking is een denk- en werkwijze die hier goed bij past: het kan zorg- en hulpverleners helpen nieuwe ideeën snel concreet te maken en die in co-creatie met de zorg- of hulpvrager te ontwikkelen. Ontwerpen voo...
morgen verzonden
Casemanagement / Druk 10
De methodiek van interdisciplinair samenwerken
2022 || Paperback || Jaap Bruijn e.a. || Koninklijke Van Gorcum || met inkijkexemplaar
Binnen het sociaal werk krijgen hulpverleners vaak te maken met complexe en meervoudige problematiek. Dat vraagt om een integrale en interdisciplinaire aanpak, om zo uiteindelijk te komen tot duurzame verbeteringen voor de cliënt.
Casemanagement is als methodiek uitstekend geschikt voor deze manier van werken; er wordt vraaggestuurd gewerkt en de samenwerking tussen vertegenwoordigers van verschillende beroepsgroepen binnen het sociaal werk staat centraal.
In de vorige druk werd omgevingsger...