Zoekfilters
› Journalistiek (7)
› Communicatiekunde alge... (4)
› Management algemeen (2)
» Toon alle opties (2)
Studieboeken (29)
maandag verzonden
Handboek verhalende journalistiek / Druk 2
2021 || Paperback || Henk Blanken e.a. || Atlas Contact || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Kranten en tijdschriften kunnen zich in het internettijdperk niet meer onderscheiden met nieuws dat kort, snel, mobiel, amusant en ook nog gratis moet zijn, maar wél met eigen verhalen die grondig zijn onderzocht en bovenal meeslepend geschreven.
In het Handboek verhalende journalistiek maken Henk Blanken en Wim de Jong beginnende en gevorderde journalisten vertrouwd met de technieken van de literaire non-fictie. Beide auteurs putten niet alleen uit hun lange ervaring als journalist en doce...
maandag verzonden
De journalist als zzp'er / Druk 1
2015 || Paperback || Yolan Witterholt || Boom
Vaste banen met contracten voor onbepaalde tijd zijn een zeldzaamheid aan het worden, ook in de journalistiek. Maar dat is niet de enige reden waarom steeds meer (bedrijfs)journalisten een eigen onderneming beginnen; de vrijheid van het freelance bestaan trekt ze aan. Voor jezelf beginnen is lang niet eenvoudig, want de concurrentie is moordend. Je moet de zaken dus praktisch aanpakken wil je bedrijf van de grond komen en overeind blijven.
Wil jij ook een journalistieke onderneming beginnen e...
maandag verzonden
Methoden voor Journalism Studies / Druk 2
2018 || Paperback || Tom van Hout e.a. || Boom || ook als eBook
In Methoden voor journalism studies staan zes onderzoeksmethoden centraal om journalistiek op een wetenschappelijke manier te bestuderen. Met deze beknopte handleiding leer je zelfstandig een eenvoudig onderzoek opzetten, uitvoeren en verantwoorden.
Het boek bestaat uit drie delen: bevragen, observeren en doorlichten. Van elke activiteit behandelt het een kwalitatieve en een kwantitatieve variant. Achtereenvolgens komen aan bod: focusgroepen, surveys, nieuwsetnografie, experimenteel onderzoe...
maandag verzonden
De nieuwsfabriek / Druk 1
hoe media ons wereldbeeld vervormen
2013 || Paperback || Rob Wijnberg || De Bezige Bij
Journalistiek is verworden tot een ordinaire nieuwsfabriek, waar kijkcijfers, lezersaantallen, advertentie-inkomsten en winstgevendheid gelden als onbetwiste graadmeters voor succes. De bedoeling is om burgers permanent gebiologeerd te houden met spectaculaire, vermakelijke of anderszins aandachttrekkende berichten, niet om inzicht te kweken in de wereld om ons heen. Van genociden in Afghanistan tot de nieuwste haardracht van Gordon: alles wordt zonder enige maatstaf van publiek belang de eth...
maandag verzonden
Sociale kaart van Nederland / Druk 2
over instituties en organisaties
2013 || Paperback || Jan Willem Duyvendak e.a. || Boom
De Nederlandse samenleving maakt een periode van ingrijpende verandering door. Althans zo lijkt het. Het omroepbestel moet op de schop, de oordelen van rechters worden in twijfel getrokken, de burger ervaart een diepe kloof met de politiek, de kranten weten zich niet meer van hun voortbestaan verzekerd en de kerken zijn leeggelopen.
De uitgave Sociale kaart van Nederland plaatst deze maatschappelijke ontwikkelingen in perspectief. Hoe is daarbij de relatie tussen private en publieke partijen?...
maandag verzonden
Journalistieke cultuur in Nederland / Druk 1
Herziene editie
2019 || Paperback || Jo Bardoel e.a. || Amsterdam University Press || met inkijkexemplaar
De journalistiek is in crisis. Krantenlezers lopen weg, televisiekijkers kijken anders en internet en sociale media verbinden alles en iedereen. En de gebruiker kiest zijn eigen weg. In deze veranderende mediawereld moet de journalistiek zich opnieuw uitvinden. De toekomst is aan journalisten die in de nieuwe, vloeibare wereld creatieve innovatie kunnen koppelen aan slim ondernemerschap.
'Journalistieke cultuur in Nederland' blikt in een volledig vernieuwde uitgave voor- en achteruit. De disr...
maandag verzonden
Handboek voor onderzoeksjournalisten / Druk 1
Van vermoeden tot verhaal
2022 || Hardcover || Luuk Sengers || Bertram + de Leeuw Uitgevers BV
Hoe onderzoek je een vermoeden? Hoe verwerk je een berg droge feiten tot een overtuigend verhaal?
Dit officiële handboek van de Nederlands-Vlaamse Vereniging van Onderzoeksjournalisten behandelt de internationaal vermaarde Story-Based Inquiry methode: een snelle en effectieve manier om journalistiek onderzoek te organiseren en uit te voeren. Daaromheen behandelen de auteurs de sociale, psychologische, juridische, financiële, ethische en maatschappelijke aspecten van onderzoeksjournalistiek.
Het boek is rijk aan praktische tips, concrete stappenplannen, handige checklisten en sprekende voorbeelden uit Vlaamse en Nederlandse media. Veel adviezen zijn nooit eerder opgeschreven of gepubliceerd. De auteurs zijn praktiserende onderzoeksjournalisten of op een andere manier bij het dagelijks werk van onderzoeksjournalisten betrokken. De meesten hebben bovendien didactische ervaring...
maandag verzonden
Hosselen, harken en andere handigheden / Druk 1
Survivalgids voor freelance journalisten
2019 || Paperback || Bureau Wibaut || Gennep B.V., Uitgeverij Van
Hoe word je freelance journalist en hoe houd je het leuk? Freelancen als journalist betekent al lang niet meer alleen stukjes schrijven en die verkopen. Het is een vak, waarbij ondernemerschap, kritisch en inhoudelijk denken en creativiteit hand in hand gaan. In dit boek lees je hoe 25 freelance journalisten het aanpakken.
maandag verzonden
Films Maken / Druk 11
Alles over het maken van speelfilms, documentaires en bedrijfsfilms. Van scenario tot montage.
2019 || Paperback || Roemer Lievaart || QQleQ Dramaprodukties || met inkijkexemplaar
Films Maken (11 druk, 2019) is hét boek voor zowel de ambitieuze amateurcineast als de startende professional. Stap voor stap wordt uitgelegd hoe elke camera- positie, elke lamp en elke blik van een acteur je kan helpen om betere films te maken. Alle disciplines worden behandeld: camera, licht, geluid, regie, scenario, productie, opname- leiding, camera-acteren en montage. Naast de theorie helpen de vele praktijktips je op weg om zelf aan de slag te gaan.
Met ruim 45.000 verkochte exemplare...
maandag verzonden
How to Story / 1st edition
Storytelling voor journalisten
2020 || Paperback || Tim Verheyden e.a. || Lannoo || met inkijkexemplaar
Verhalen vertellen is moeilijk. Vreselijk moeilijk. Toch heeft iedereen een verhaal dat, eens je de nodige tips en tricks op zak hebt, in beeld gebracht kan worden. Door hard werk, de juiste keuzes, maar ook door kennis van de opbouw van verhalen kan je de kunst van het storytelling wel degelijk aanleren.Daarom nemen de auteurs van How To Story je mee achter de schermen van het beeldverhaal. Ze geven je de basics van storytelling mee en waarschuwen je voor valkuilen. Maar wat How To Story voo...