Zoekfilters
› Fontys Hogescholen (2)
› Hogeschool Inholland (2)
› Hogeschool KPZ (2)
» Toon alle opties (2)
Studieboeken (39)
vandaag verzonden
Mentor voor het voortgezet onderwijs / Druk 2
gids voor een aanpak met visie
2008 || Paperback || M. Groothuis e.a. || Boom
Mentoren in het voortgezet onderwijs vragen zich vaak af hoe ze het beste invulling kunnen geven aan hun taak als leerlingbegeleider. Vanuit een duidelijke en expliciete visie op onderwijs en leerlingbegeleiding geven de auteurs handvatten voor de praktijk.
Door de herkenbare praktijksituaties en de verwijzingen naar relevante literatuur en websites is dit boek een must voor elke (beginnende) mentor. Niet alleen (aanstaande) mentoren in het voortgezet onderwijs, maar ook docenten-in-opleiding,...
vandaag verzonden
Spelen serieus nemen
Rijke spelsituaties creëren in groep 1 t/m 8
2023 || Paperback || Louise Berkhout || Boom
Met Spelen serieus nemen willen we laten zien dat spelen in groep 1 t/m 8 een waardevolle plaats in het curriculum kan innemen en niet beperkt hoeft te zijn tot de jongste groepen of het speelkwartier. Het boek heeft als doel kennis over spelen naar voren te brengen en op te roepen tot een speelse houding bij de leerkracht. Bij elk hoofdstuk zijn aandachtspunten geformuleerd.
Spelen is van belang voor de fysieke, emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling. Als het om jonge kinderen gaat, ...
vandaag verzonden
Zelfregulerend leren / 7e herziene editie
Effectiever leren met leerstrategieën
2021 || Paperback || Pieternel Dijkstra || Boom || met inkijkexemplaar
Leren leren is belangrijk. Om optimaal te kunnen leren, moeten leerlingen eerst leren hoe dat moet. Inzicht in leerstrategieën en hoe je deze kunt inzetten vormt daarvoor de basis. Maar als docent heb je het druk en zijn de beschikbare middelen vaak beperkt. Hoe zorg je er dan toch voor dat de individuele capaciteiten van je leerlingen kunnen opbloeien? Het boek Zelfregulerend leren met effectieve leerstrategieën is een must voor iedereen in het onderwijs die warmdraait voor het ideaal van ...
vandaag verzonden
Rijke taal / Druk 6
Taaldidactiek voor het basisonderwijs
2020 || Paperback || Erna van Koeven e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Een groot deel van de lessen op Nederlandse basisscholen gaan over taal: lezen, schrijven, spelling, grammatica, woordenschat, mondelinge communicatie. Toch verliest Nederland al jaren internationaal terrein als het gaat om leesprestaties. En ook de leesmotivatie van Nederlandse leerlingen is significant afgenomen; ze voelen zich weinig betrokken bij het leesonderwijs. Terwijl goed kunnen lezen en schrijven een voorwaarde is voor digitale geletterdheid. En dat is essentieel om te kunnen funct...
vandaag verzonden
Aan de slag met schrijfonderwijs
Over het belang van leren schrijven met de hand
2019 || Paperback || Anneloes Overvelde e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Wie schrijft, die leert! Wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beter en het helpt je bij het lezen, rekenen en spellen. Onderzoek wijst uit dat jonge kinderen die schrijven hun brein ontwikkelen en betere schoolresultaten halen.
Meer kinderen met schrijfproblemen
In het digitale tijdperk lijkt het vanzelfsprekend dat schrijven met de hand overbodig is. Netjes op de lijntjes en leesbaar schrijven lijkt verspilling van tijd en energie. Er wordt dan ook minder geschreven met als ge...
Handboek voor leraren
2025 || Paperback || René van Kralingen e.a. || Boom
Dit handboek bevat de basis die je nodig hebt om een succesvolle leraar te worden. Gedegen kennis van didactiek, de doelgroep, het onderwijssysteem en – bovenal - inzicht in wie je wilt worden als leraar helpt je om in het werkveld onmiddellijk en intuïtief juist te handelen.
Dit boek bestaat uit dertien hoofdstukken, verdeeld over vijf delen. Deel A gaat in op de rol die jij als leraar vervult, deel B bespreekt het werken met groepen. In Deel C wordt het Nederlandse onderwijssysteem bespr...
morgen verzonden
Onderzoek in het VO doe je zo
Een praktijkboek voor docenten
2024 || Paperback || Ton Kallenberg || Boom
Als docent in het voortgezet onderwijs wil je goed onderwijs verzorgen en stel je jezelf dagelijks vragen. Variërend van het niveau van de individuele leerling, de groep, de klas, én de school. Daarbij wordt doorlopend een beroep gedaan op je professionaliteit. Als professional kijk je met een onderzoekende houding naar het onderwijs(leer)proces: door open en nieuwsgierig te zijn, door te onderzoeken, door je kennis te delen, door iets nieuws te durven toepassen (en dit alles op een methodi...
morgen verzonden
Krachtgericht coachen / Druk 2
Een aanpak voor diepgaand leren en effectief functioneren
2021 || Paperback || Fred Korthagen e.a. || Boom || ook als eBook
Hoe kun je als coach het beste halen uit mensen? Hoe kun je ervoor zorgen dat er een duurzame ontwikkeling ontstaat waarin zij hun potentieel optimaal inzetten en hun idealen bereiken? Dit op de coachingspraktijk gerichte boek beschrijft een effectieve coachingsmethode, gericht op het optimaal benutten van het ‘psychologisch kapitaal’ van mensen.
In Krachtgericht coachen worden elementen uit verschillende benaderingen gecombineerd tot een aanpak die diepgaand leren en effectief functioner...
morgen verzonden
Het begeleiden van praktijkonderzoek - Een praktische handleiding / Druk 1
een praktische handleiding
2015 || Paperback || Nel Verhoeven || Boom || met inkijkexemplaar
In deze uitgave vindt u informatie over de belangrijkste begeleidingsmodellen, de verschillende rollen die een begeleider kan spelen, de mate van systematiek in de aanpak en de communicatie tijdens het project. Het constructivisme is daarbij de leidraad. Verder wordt een aantal praktische zaken besproken zoals de planning, het intakegesprek, de begeleidingsbijeenkomsten en de beoordeling. Er wordt zowel op individuele begeleiding van studenten als op groepsbegeleiding ingegaan.
Website met ve...
morgen verzonden
Rijke taal in het vo
Taaldidactiek voor het (voorbereidend) middelbaar beroepsonderwijs
2023 || Paperback || Erna van Koeven e.a. || Boom
Rijke taal (v)mbo slaat een brug tussen theorie en praktijk en laat je zien hoe je duurzaam, betekenisvol taal- en leesonderwijs geeft, zodat elke leerling zijn taalbasis kan vergroten. De auteurs onderbouwen hun beweringen met wetenschappelijke bronnen.