Zoekfilters
Studieboeken (42)
morgen verzonden
Honderduit!
Handreiking voor doelgericht en creatief werken aan mondelinge taalvaardigheid.
2019 || Paperback || Jack Duerings e.a. || Expertisecentrum Nederlands
Handreiking voor doelgericht en creatief werken aan mondelinge taalvaardigheid.
In het boek Honderduit! presenteren we krachtige routines waarmee je doelgericht aan mondelinge vaardigheden kunt werken van groep 1 tot en met 8 in het (speciaal) basisonderwijs. Dit nieuwe routineboek is vergelijkbaar met het succesvolle Op Woordenjacht in zijn opbouw en praktische insteek. Een routine in Honderduit! is een verzameling van mogelijke activiteiten rondom de verschillende doelen in het mondelinge t...
Doe meer met data
Leerlingenpopulatie als sleutel voor beter onderwijs
2024 || Paperback || Vivian van Alem e.a. || Instondo
Iedere school verzamelt - al dan niet gedwongen - steeds meer informatie. Maar zijn alle verzamelde data ook echt relevant en toepasbaar? En helpen ze jullie om je onderwijs beter af te stemmen op de leerlingen?
Ook van jullie school wordt wettelijk een samenhangend curriculum verwacht dat past bij de leerlingenpopulatie. Maar hoe ziet die leerlingenpopulatie van jouw school er eigenlijk uit? Kom je verder dan wat kengetallen en een schoolweging? Dat is hard nodig, want een scherp beeld van j...
morgen verzonden
In goede handen / Druk 1
handboek voor levensbeschouwelijke communicatie en identiteit
2014 || Hardcover || Jos van Remundt || Koninklijke Van Gorcum
Ik heb in vele organisaties gewerkt. Telkens was en is mijn verbazing groot: hoe kan het dat mensen zich zo opsluiten in hun eigen hokje, hun eigen gelijk. Iedere poging om jonge mensen te leren dat de wereld groter is dan hun eigen denkraam, heeft mijn warme ondersteuning. Ik ben ervan overtuigd, dat In Goede Handen een bijdrage levert aan het vergroten van het wereldje van onze schoolkinderen. Zodat zij nieuwsgierig kunnen worden naar de levensbeschouwing van anderen in plaats van daar bang...
morgen verzonden
Sociaal functioneren van kinderen op de basisschool
2019 || Paperback || Francine Jellesma || SWP || met inkijkexemplaar
Kinderen in Nederland brengen vanaf hun vierde tot en met ongeveer hun twaalfde een groot deel van hun tijd door op de basisschool. Daar zitten ze in een klas samen met een groep andere kinderen en voor
velen is dit acht jaar lang dezelfde groep. Een groot deel van de sociaal-emotionele ontwikkeling vindt dus plaats in deze setting.
In dit boek behandelt Francine Jellesma alle aspecten van deze ontwikkeling: relaties met leeftijdsgenoten, de band en interacties met de leerkracht, de emotio...
morgen verzonden
Omgaan met HOOGGEVOELIGHEID op school
2019 || Paperback || Suzanne van Assenbergh || Instondo
Er is veel te doen rond het thema hooggevoeligheid of hoogsensitiviteit. Dat is niet voor niets. Het komt namelijk vaker voor dan je denkt: een op de vijf mensen blijkt hooggevoelig. Als leerkracht krijg je hier dus geregeld mee te maken. Daarom is het nodig om meer over hooggevoeligheid te weten en vooral: weten hoe je ermee om kunt gaan. Wat betekent het voor je handelen in de klas? Met welke interventies of aanpassingen maak jij het verschil voor deze kinderen?
In deze publicatie laat de au...
morgen verzonden
OMGAAN MET SCHEIDING OP SCHOOL
|| Paperback || Pieter Stoop || Instondo
In een schoolklas zitten gemiddeld drie leerlingen die opgroeien in een stiefgezin, twee in een één-oudergezin en één kind groeit op met een zogenaamd co-ouderschap. Juist de leerkracht is voor kinderen die te maken hebben met het verlies van een veilige, stabiele thuissituatie dé steunfiguur die het wezenlijke verschil kan maken tussen het kwijtraken van de weg of het zicht houden op een nieuwe toekomst. School is voor deze kinderen de aangewezen plek om te worden (h)erkend in hun verdr...
morgen verzonden
De 10 principes van de intern begeleider
Een verdieping op De Toekomst van de Intern Begeleider
2022 || Hardcover || Luc F. Greven || Instondo
Scholen zoeken nog steeds naar de ideale positie van
de intern begeleider. Al 10 jaar lang en dat is een goede
gewoonte. Dat denken over de beste plek voor de IB’er
moet namelijk samen op gaan met het denken over de
ontwikkeling van de school. Doordat het onderwijs zich
blijft ontwikkelen, zal ook de intern begeleider blijven
meebewegen. Het is een mooi fenomeen: zonder dat er wet
of regelgeving aan te pas komt. Geen reuzenstappen, geen
kanteling, maar geleidelijk en aanhoudend.
Het zijn va...
morgen verzonden
Denk na en doe: werken met denkinstrumenten
2024 || Paperback || Jan de Bas e.a. || Instondo
Veel onderwijsprofessionals hebben een gebrek aan tijd. Andere zien soms door de bomen het bos niet meer. En kwaliteiten worden niet altijd voldoende benut. Denk na en doe: werken met denkinstrumenten bevat tools die je kunt inzetten in gesprekken met leerlingen en ouders, en tijdens vergaderingen met collega's. De denkinstrumenten bieden inzichten en concrete manieren om doelgericht om te gaan met zowel eenvoudige als complexe vraagstukken.
Deze tools - zoals bijvoorbeeld de hamer en de spi...
morgen verzonden
TIBtools Zet in op de ontwikkeling van cognitieve functies!
2020 || Paperback || Emiel van Doorn e.a. || Instondo
Cognitieve functies zijn de bouwstenen die leerlingen nodig hebben om te kunnen denken en handelen. Niet alleen op cognitief, maar ook op emotioneel en sociaal niveau. De kwantiteit en kwaliteit van hun cognitieve functies beïnvloedt in
sterke mate het functioneren van leerlingen, zowel op school als daarbuiten. Voorbeelden van cognitieve functies zijn: nauwkeurig zijn, gegevens verzamelen, relaties leggen, classificeren, plannen en veronderstellingen maken.
Leerlingen ontwikkelen de cogniti...
morgen verzonden
Werk doelgericht met niveauverschillen
2023 || Paperback || Marcel Peters e.a. || Instondo
Doelgericht werken is een term die steeds vaker voorkomt in de onderwijspraktijk. Basisscholen maken deze ontwikkeling door om zo goed mogelijk te kunnen omgaan met niveauverschillen. Omgaan met niveauverschillen wordt als één van de moeilijkste onderdelen van het vak beschouwd. In deze TIBtool worden vijf stappen voor het werken in de korte handelingsgerichte cyclus uitgelegd. IB’ers en leerkrachten vinden er praktische tips, formats, (praktijk)voorbeelden en handvatten om doelgericht te...