Zoekfilters
Studieboeken (22)
Basisboek wiskunde / Druk 2
2009 || Paperback || Jan van de Craats e.a. || Pearson Benelux B.V. || met inkijkexemplaar
Basisboek wiskunde legt de basis voor de wiskunde die op universiteiten en hogescholen gebruikt wordt bij studierichtingen in techniek, informatica, bètavakken, economie, bedrijfskunde, medische vakken en aanverwante disciplines. Centraal staat het aanleren van die wiskundige vaardigheden die studenten in deze disciplines moeten beheersen: rekenvaardigheid, formulevaardigheid, werken met functies en grafieken en vaardigheid in differentiëren en integreren.
In deze nieuwe editie hebben de aut...
Wijze Lessen
12 bouwstenen voor effectieve didactiek
2019 || Paperback || Tim Surma e.a. || Ten Brink Uitgevers || met inkijkexemplaar
Welke bouwstenen voor effectieve lessen kunnen docenten in het VO gebruiken en hoe pas je ze toe in de dagelijkse lespraktijk?
Dagelijks geven duizenden leraren het beste voor zichzelf in de klas. Hoewel het takenpakket van de leraar heel divers is, blijft het geven van een goede les de kern van het vak. Zes auteurs uit Nederland en Belgie met ruime ervaring in onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek presenteren in dit boek de meest recente wetenschappelijke inzichten op het vak van leren en ...
Handboek taalgericht vakonderwijs / Druk 4
2020 || Paperback || Maaike Hajer e.a. || Coutinho || ook als eBook
De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de maatschappij aan hen stelt. Ook in hun toekomst is het immers essentieel dat leerlingen op niveau kunnen redeneren en formuleren, in hun vak en daarbuiten.
Een taalgerichte vakdidactiek helpt leraren om hun onderwijs op hoog niveau te blijv...
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding / Druk 6
Een praktijkgericht boek
2021 || Paperback || Jacob de Wilde e.a. || Coutinho || ook als eBook
In de adolescentie stellen jongeren vragen als ‘Wie ben ik?’, ‘Wat kan ik?’ en ‘Wat wil ik?’ Door de vele invloeden waar jongeren vandaag de dag mee te maken krijgen, zijn het vinden van de antwoorden op deze vragen en daarmee het actief vormgeven van een eigen identiteit van groot belang. Om adolescenten hierin te kunnen begeleiden, is het nodig dat professionals die met hen werken goed inzicht hebben in dit proces.
Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding beschrijft de ont...
Korte lontjes !
99 tips voor het omgaan met jongeren in de klas
2016 || Paperback || Hans Kaldenbach || Prometheus || met inkijkexemplaar
Een kort lontje kan geen kritiek verdragen. Waarom zegt u dat? U moet u altijd mij hebben. Ze reageren vaak explosief als u ze aanraakt: Raak me niet aan, wat raak jij me aan!! Ze ontkennen dat ze iets gedaan hebben, ook als u het duidelijk hebt gezien. Na een brutale opmerking: Ik vind dat toch? Als ik het vind, mag ik het toch zeggen?
Hoe kunt u korte lontjes corrigeren zonder dat u in oeverloze 'discussies' terechtkomt? Wat doet u na een woedend raak me niet aan? Hoe kunt u na een diefstal...
Effectief leren / Druk 5
De docent als regisseur
2020 || Paperback || Sebo Ebbens e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Effectief leren, de docent als regisseur reikt toekomstige leerkrachten instrumenten aan die ervoor zorgen dat lesgeven onder regie van de docent resulteert in effectief leren. Het boek bespreekt uitgebreid de instructiestrategieën ‘directe instructie’ en ‘samenwerkend leren’. Ook de kracht van ‘activerende didactiek’ komt uitvoerig aan de orde. Verder is er veel aandacht voor de ontwikkeling van een goed leerklimaat en het stellen van vragen. Het boek zit boordevol praktijkvoorb...
Leefwerelden van jongeren / Druk 3
Thuis, school, media en digitale cultuur
2019 || Paperback || Joke Hermes e.a. || Coutinho || ook als eBook
In welke werelden bewegen jongeren zich? Waar hechten zij waarde aan? Wat betekenen sociale media voor hen en hoe maken zij er gebruik van? Leefwerelden van jongeren gaat over het dagelijkse leven van jongeren: thuis, op school, met hun vrienden en als grootgebruikers van media en digitale cultuur. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van jongeren, zichtbaar gemaakt via voorbeelden en illustraties uit (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek, berichtgeving in de (sociale) media e...
Voorbereiden en ontwikkelen van wiskundeonderwijs
voor de lerarenopleiding - Leren effectief lesgeven
2015 || Paperback || Theo van den Bogaart e.a. || Ten Brink Uitgevers
Dit boek slaat een brug tussen leren op het instituut (cursussen wiskunde en wiskundedidactiek) en leren op de stageschool (het verzorgen van wiskundelessen).
- Een wiskundeles voorbereiden
- Voorbereiden van een lessenreeks
- Wiskundedidactisch praktijkonderzoek
Enerzijds zijn er de cursussen wiskunde en wiskundedidactiek van de lerarenopleiding en anderzijds is er het verzorgen van de lessen op de werkplek. Dit boek slaat een brug tussen deze twee. Het boek ondersteunt de voorbereiding, uit...
Statistiek om mee te werken / Druk 10
2017 || Paperback || Arie Buys || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Het beheersen van een aantal onderwerpen uit wiskunde en statistiek is essentieel bij tal van opleidingen en beroepen. Statistiek om mee te werken brengt de student voldoende kennis, inzicht en vaardigheden bij om zelfstandig statistische analyses uit te kunnen voeren en resultaten van derden te kunnen beoordelen. Bij dit boek hoort een uitgebreid opgavenboek.
Waarom kiezen voor Statistiek om mee te werken?
* volledige beschrijving van de benodigde statistiek voor economische, sociale en exact...
Actief en samenwerkend leren / Druk 5
De docent als begeleider
2022 || Paperback || Michel van Ast e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Goed onderbouwde theorie, voorzien van veel praktijkvoorbeelden;
- volop concrete suggesties voor de praktijk.
Leren en lesgeven zijn idealiter gericht op wendbaar gebruik. Actief en samenwerkend Leren ondersteunt docenten (in opleiding) bij het goed onderbouwd in de praktijk brengen van samenwerkend leren, werken met betekenisvolle leertaken en zelfstandig werken en leren.
Deze nieuwe editie is ontstaan door samenvoeging van de twee boeken Samenwerkend leren en Actief leren. Daardoor is er...