Zoekfilters
› Hogeschool Utrecht (5)
› Fontys Hogescholen (2)
› ITV Hogeschool voor To... (2)
Studieboeken (17)
ALLES KLA(A)R?
Valse vrienden tussen het Duits en het Nederlands
2014 || Paperback || Erlijn van Genuchten || Kemper Conseil Publishing || met inkijkexemplaar
Alles kla(a)r? is hét naslagwerk om Nederlanders die Duits spreken en Duitsers die Nederlands spreken te behoeden voor uitglijders. Tussen beide talen bestaan namelijk veel woorden die (bijna) precies hetzelfde geschreven of uitgesproken worden, maar iets heel anders betekenen. Zulke woorden staan bekend als valse vrienden, afkomstig van het Engelse 'false friends'. Als je denkt dat bijvoorbeeld bellen, Kleinkind en Winkel in beide talen wel hetzelfde zullen betekenen, zit je er nietsvermoed...
Tekstanalyse / Druk 5
Methoden en toepassingen
2023 || Paperback || Joyce Karreman e.a. || Koninklijke Van Gorcum
Sluit deze tekst wel aan bij de gestelde doelen? Hoe samenhangend is de tekst? Welke overtuigingsmiddelen worden ingezet? Is de argumentatie wel aanvaardbaar? Wanneer wordt informatie een verhaal? Hoe conventioneel is deze tekst? Al dit soort vragen komen aan bod in Tekstanalyse.
Dit handboek behandelt zes methoden waarmee teksten geanalyseerd en geëvalueerd kunnen worden: functionele analyse, coherentieanalyse, retorische analyse, argumentatieanalyse, narratieve analyse en genreanalyse. Dez...
15 Eeuwen Nederlandse taal
15 eeuwen ontwikkeling en beinvloeding
2019 || Paperback || Nicoline van der Sijs || Sterck & De Vreese || met inkijkexemplaar
Hoe ontstond het Nederlands uit het Indo-Europees? Hoe belangrijk was het contact met sprekers van andere talen, dialecten of groepstalen? Waarom leren we op school dat hij vindt met dt moet, maar ik vind met een d? 15 eeuwen Nederlandse taal beschrijft de evolutie van de Nederlandse taal. Ieder hoofdstuk begint met een korte beschrijving
van de taalcontacten in een bepaalde periode en de belangrijkste maatschappelijke veranderingen in die tijd. Daarna
lezen we hoe klanken, vormen, woordvormi...
Contrastieve Grammatica Engels
2014 || Paperback || Marina Bouckaert-den Draak e.a. || Acco || met inkijkexemplaar
Deze uitgave biedt een revisieprogramma Engels waarin alle gangbare onderwerpen aan bod komen, zoals woordsoorten, werkwoordstijden en de lijdende vorm. Het materiaal is vooral geschikt voor Nederlandstalige studenten aan hogescholen en universiteiten die in de toekomst de taal gaan onderwijzen in het secundair onderwijs. De uitgave gaat van start met de theoretische basiskennis zoals die op middelbare scholen aan bod komt.
Het spreekt voor zich dat de gedetailleerde achtergrond voor scholi...
Taal in actie
Hoe mensen communiceren met taal
2000 || Paperback || H. Houtkoop e.a. || Coutinho
Taal in actie is een compleet en verhelderend overzicht van de verschillende benaderingen binnen het onderzoeksterrein van taal in gesprekken. In dit boek staat de vraag centraal hoe mensen taal gebruiken om te communiceren. De afgelopen decennia is binnen de filosofie, de sociologie, de antropologie, de psychologie en de taalwetenschap de vraag gesteld hoe mensen het voor elkaar krijgen dat ze elkaar begrijpen terwijl hun taalgebruik vaak zo onprecies lijkt.
In Taal in actie worden in acht h...
Lexicon van de gebarentaalwetenschap / druk 1
2009 || Paperback || J. Nijen Twilhaar || Tricht, Uitgeverij Van
'Actieve hand, complexe beweging, dominantieconditie, fonotaxis, gebonden morfeem, hanteerclassifier, lexicaal gebaar, niet-manuele modificeerder, orale component, pro-drop, enzovoort, termen waarvan u de betekenis vindt in dit woordenboek van de gebarentaalwetenschap.Dit boek is het eerste lexicon van gebarentaalwetenschap, in Nederland en wereldwijd. Het Lectoraat Dovenstudies van de Faculteit Educatie van de Hogeschool Utrecht heeft, met vereende krachten een meesterwerk tot stand gebracht...
Taalkunde voor de tweede fase van het vwo
2009 || Paperback || H. Hulshof e.a. || Amsterdam University Press || met inkijkexemplaar
Taalkunde is maatschappelijk en cultureel relevante kennis. Het boek Taalkunde voor de tweede fase van het VWO verschilt qua inhoud en doelstelling van de gangbare leergangen voor het schoolvak Nederlands. De inhoud is, anders dan in die leergangen gebruikelijk is, uitsluitend gericht op taalkunde. De belangrijkste deelgebieden daarvan worden in ee
Nederlands van Middeleeuwen tot Gouden Eeuw / Druk 2
cursus Middelnederlands en Vroegnieuwnederlands
2011 || Paperback || Marijke Mooijaart e.a. || Vantilt, Uitgeverij
Deze tweede, herziene druk van Nederlands van Middeleeuwen tot Gouden Eeuw biedt een praktische cursus Middelnederlands en Vroegnieuwnederlands. In het grammaticadeel worden de belangrijkste taalkenmerken van deze historische taalfasen en de achtergronden daarvan duidelijk uitgelegd. Gebruikers maken kennis met spelling- en klankvariatie in oudere teksten, de nominale
flexie, het werkwoordelijk systeem, negatie, woordvolgordeverschijnselen, specifieke constructies
en bijzonderheden van het lexi...
Effectief en Creatief Schrijven
hoe technische en creatieve vaardigheden kunnen leiden tot een goed verhaal en een boeiend rapport
2015 || Paperback || Job Creyghton || Kemper Conseil Publishing || met inkijkexemplaar
Een boeiend rapport en een vlot geschreven verslag lezen heel wat makkelijker dan een droge opsomming van feiten en gebeurtenissen. Dat weet iedereen. Maar niet iedereen weet hoe je vlot en boeiend moet schrijven. Daar gaat dit boek over.
Durf en verbeelding kun je leren door creatieve vermogens te stimuleren.
Zo komt er meer variatie en originaliteit in je teksten. Maar het schrijven van
een interessant en effectief stuk vraagt ook om kennis en vooral techniek. De technische kant van het sch...
A study of Syntax
2021 || Paperback || Marina Bouckaert-den Draak e.a. || Acco
A Study of Syntax beschrijft hoe binnen de Engelse taal woorden samen woordgroepen en
zinnen vormen. Het boek bevat gedetailleerde analyses, uitgebreide toelichtingen, voorbeeldzinnen
en praktische oefeningen. Het is dan ook onmisbaar voor studenten Engels die zinsbouw
volledig willen doorgronden.
In plaats van te kiezen voor een benadering waarbij zinnen worden opgebouwd vanuit woordsoorten,
is in A Study of Syntax gekozen voor een opzet waarbij de zin zelf het startpunt is.
Het is dus niet ...