Zoekfilters
› Management algemeen (7)
› Psychologie algemeen (4)
› Filosofie algemeen (3)
» Toon alle opties (4)
Studieboeken (34)
Een overzicht van studieboeken die relevant zijn binnen het onderwijs.
morgen verzonden
Supervisiekunde
meerperspectivisch
2015 || Paperback || Marjo Boer e.a. || Vakmedianet || met inkijkexemplaar
Supervisie is een vak in ontwikkeling. Het boek werkt de competentieaspecten van een supervisor uit, beschrijft contexten waarin supervisie een rol speelt, verheldert wat mensen doen die met leren bezig zijn (leeractiviteiten) en wat een begeleider van leerprocessen kan bieden (krachtige leeromgevingen). Supervisie wordt gepositioneerd ten opzichte van andere begeleidingsvormen in termen van keuzes op een reeks van spanningsvelden.
Ook supervisoren onderling verschillen in hun keuzes die zij...
morgen verzonden
Onmetelijke eenzaamheid
eenzaamheid als mogelijkheid tot zelfwording en zinvinding
2014 || Paperback || Ton Jorna e.a. || Eburon || met inkijkexemplaar
Eenzaamheid is een onderwerp dat veel mensen raakt en het wordt daarom gezien als een maatschappelijk probleem: als een gemis aan relaties en aan kwaliteit in relaties. In het kader daarvan worden allerlei eenzaamheidsprogramma's uitgevoerd. Maar bieden deze wel soelaas? En zo ja, hoe lang duurt dat dan?
'Onmetelijke eenzaamheid' benadert eenzaamheid vanuit een ander oogpunt en beschouwt het meer als een existentiële realiteit. Wat doet het bestaan met mensen en wat is de betekenis van deze ...
morgen verzonden
Narratieve begeleidingskunde / druk 1
hoe het gebroken verhaal professioneel te waarderen
2009 || Paperback || H. Banning e.a. || Boom
De mens is een verhalend wezen. Dit bedoelen de auteurs met narrativiteit. De levens- en ervaringsverhalen van mensen zijn constructies. Ze zijn de uiting van hun subjectieve beleving. Hierdoor kunnen die verhalen zowel de werkelijkheid vertekenen als de verteller zelf in een verstarde positie houden. Soms kan de verteller ook meer willen zeggen dan hij feitelijk uit. Het ontrafelen van ervaringsverhalen en het opsporen van breuken en inconsistenties kunnen belangrijk zijn voor beroepskrachte...
morgen verzonden
De familieziel
hoe je geschiedenis je kan helpen op je levenspad
2022 || Paperback || Kitlyn Tjin A Djie e.a. || Bert Bakker
In de jaren zeventig keerden Nederlanders hun familie de rug toe, omdat we bevrijd wilden worden van knellende banden en dwingende waarden. Tegenwoordig is er echter weer volop aandacht voor families. Families dragen immers wijsheid in zich die kan helpen op je levenspad, en bij je familie en haar geschiedenis kun je steun vinden in moeilijke omstandigheden en in tijden van kwetsbaarheid.Maar hoe mobiliseer je deze familiewijsheid? Cruciaal is dat je inzicht krijgt in de manier waarop je fami...
morgen verzonden
De rijkdom van ervaringen
theorie en praktijk van empirisch fenomenologisch onderzoek
2004 || Paperback || I. Maso e.a. || Boom
In dit boek wordt aan de hand van voorbeelden beschreven hoe we met behulp van de empirisch fenomenologische methode ons in onze eigen ervaringen en die van anderen kunnen verdiepen waardoor niet alleen een veranderingsproces bij onszelf op gang komt, maar waardoor we ook nog eens voor de wetenschap bruikbare kennis genereren. Het boek geeft inzicht in de aspecten van de methode - de fenomenologische en eidetische reductie en het gebruik van literatuur - en de wijze waarop die methode kan wor...
morgen verzonden
Je Binnenste Buiten: Professionele identiteit in organisaties / Druk 1
Over professionele identiteit in organisaties
2015 || Paperback || Manon C.P. Ruijters || Vakmedianet || met inkijkexemplaar
In een omgeving waar..
* veranderingen elkaar in hoog tempo opvolgen en diepgaand van aard
* dynamiek en ontwikkelingen grilliger en onvoorspelbaarder worden
* het aantal samenwerkingsrelaties toeneemt
* alles sneller, beter, scherper en steeds vaker 'anders' moet
* de druk op 'professionalisering' en 'professionaliteit' nog steeds stijgt
* leren en ontwikkelen geen uitstapje meer is
..is het belangrijk te weten wat je basis is, waar je van bent, waar je in gelooft, wat onvervreemdbaar van jou is e...
morgen verzonden
Tussen de regels
een esthetische beschouwing over geweld van organisatie
2011 || Paperback || Mieke Moor || BoekWerkUtrecht
Tussen de regels is een gewaagd boek over de relatie tussen kunst en werk. Het werpt een ongewone blik op organisatie en werk en confronteert de lezer met het onalledaagse denken van de filosofie. Het boek is niet alleen bedoeld voor organisatieprofessionals die kritisch staan ten opzichte van de gangbare organisatie- en managementliteratuur, maar voor iedereen die geïnteresseerd is in het dubbele verlangen van de mens om 'in control' én vrij te zijn.
Wie kent niet de ervaring overweldigd t...
morgen verzonden
Dynamisch begeleiden / druk 1
in supervisie en coaching
2007 || Paperback || F. van Gorkum || Boom
De auteur wil met zijn boek een bijdrage leveren aan de kwalitatieve ontwikkeling binnen supervisie. Hij gaat in op weerstand en wrijving in de begeleiding en laat zien hoe het mogelijk is om slechte patronen te doorbreken. Ook behandelt de auteur de transparantie van de begeleider en toont hij aan dat de begeleider door transparant te zijn heel dicht bij zichzelf en de lerende kan blijven.
Dit is een boek voor professionals die zich verder willen kwalificeren, zoals supervisoren en coaches.
Een kwestie van verschil
Conflict hantering en onderhandeling in een configuratieve integratietheorie
2007 || Paperback || H.J. van Dongen || Eburon Uitgeverij
Recente ontwikkelingen in de organisatietheorie, de sociale wetenschappen en de filosofie komen hier bij elkaar in een theorie, die een geheel nieuw licht werpt op de praktijk van de organisatieadviseur en de manager. De veelvormigheid van conflict en onderhandeling vraagt om een benadering waarin de meest voor de hand liggende valkuilen en blunders worden voorkomen.
Dit boek is bestemd voor zowel professionele conflicthanteerders als voor degenen die – om welke redenen dan ook – geïnter...
Onuitputtelijk is de waarheid
2002 || Paperback || O. Duintjer || Damon B.V., Uitgeverij
Levensbeaming is de eerste aanduiding van het leerproces dat in dit boek filosofisch wordt omschreven. Minachting of verwaarlozing van delen van de werkelijkheid (zoals materie, lichaam, gevoel, verstand) is evenzeer een karikatuur van spiritualiteit als exclusivistische verabsolutering van enig deel van de werkelijkheid (eigen volk of klasse; een heilig boek of instituut; markt, mode, media). Levensbeaming, niet in de zin van berusting of van alles toejuichen wat er gebeurt. Maar eerder zoal...