Zoekfilters
› Social Work (5)
› Toegepaste Psychologie (4)
› Ad Pedagogisch Educati... (2)
» Toon alle opties (2)
› Saxion (4)
› Hogeschool Utrecht (3)
› Christelijke Hogeschoo... (2)
› Hogeschool Rotterdam (2)
Studieboeken (74)
Een overzicht van studieboeken die relevant zijn binnen het onderwijs.
vandaag verzonden
Neuropsychologische diagnostiek - de klinische praktijk
de klinische praktijk
2014 || Paperback || Marc Hendriks e.a. || Boom
Neuropsychologische diagnostiek is een zoektocht naar verklaringen voor cognitieve of emotionele klachten en stoornissen. Die verklaringen worden vooral gezocht in de hersenen, maar er is ook oog voor psychologische, psychiatrische, somatische en andere, meer alledaagse invloeden. In deze volledig herziene editie is, naast de noodzakelijke actualisatie, de structuur van het boek verhelderd. Het geheel is verlevendigd door de toevoeging van casusbeschrijvingen vanuit de patiëntenzorg.
Marc He...
vandaag verzonden
Handboek voor gz-psychologen
2020 || Paperback || Anja Greeven e.a. || Boom
Veel patiënten met angstgerelateerde problematiek hebben baat bij exposure, maar lang niet alle therapeuten voeren deze therapievorm uit, of ze passen hem niet adequaat toe, waardoor therapiesucces uitblijft.
De schijnbaar eenvoudige theorie en praktijk van exposure is bedrieglijk. Dit boek faciliteert therapeuten in het beter begrijpen en uitvoeren van een interventie die niet alleen bij de patiënt soms spanning oproept, maar ook bij henzelf. Exposure aan exposure. Met als doel zowel effec...
vandaag verzonden
Verlamd van angst - Wat seksueel misbruik met je doet
herstellen na seksueel misbruik
2017 || Paperback || Agnes van Minnen || Boom
Waarom heb ik niet geschreeuwd? Waarom heb ik me niet verzet? Waarom heb ik niemand iets verteld? Waarom deed ik wat de dader vroeg? Waarom ging ik keer op keer terug?
Veel vrouwen - en mannen - die slachtoffer zijn van seksueel misbruik kampen met deze vragen en durven zich uit schaamte niet uit te spreken, zelfs niet tegenover vrienden of hulpverleners. In het taboedoorbrekende boek Verlamd van angst wordt precies uitgelegd welke instinctieve overlevingsreacties (zoals verlammen, vluchten, v...
morgen verzonden
Ik ben oké (handleiding)
Een cognitief gedragstherapeutische training voor kinderen met een negatief zelfbeeld
2020 || Paperback || N.S. Martel e.a. || Boom
Altijd worden buitengesloten door leeftijdgenoten, denken dat je niet de moeite waard bent of dat je nooit iets goed doet. Dit soort gedachten belemmeren het dagelijks functioneren van een kind. Ik ben oké is een 10 sessies tellend protocol voor kinderen met een negatief zelfbeeld. Het protocol kan zowel poliklinisch, in
dagbehandeling als bij residentiële opname worden gebruikt en is bedoeld als individuele training voor kinderen in de leeftijd van 9 tot 13 jaar. Ik ben oké bestaat uit ee...
morgen verzonden
Vraagbaak psychose en schizofrenie
Heldere antwoorden op veelgestelde en moeilijke vragen
2020 || Paperback || Lieuwe de Haan || Boom
Toegankelijke en betrouwbare kennis
Als je een probleem hebt, is het prettig om er veel over te weten. Soms kan dat confronterend zijn, maar het geeft ook grip. Voor patiënten en hun naasten is het lastig om toegankelijke en betrouwbare kennis te vinden over psychose en schizofrenie. Er zijn boeken voor professionals, er zijn heel veel wetenschappelijke publicaties, en er is een berg informatie te vinden op het internet. Maar al deze informatie is veelal óf te specialistisch, te uitgebreid ...
morgen verzonden
Kwetsbaar en krachtig
Een nieuw evenwicht vinden in je leven
2024 || Paperback || Ernst Bohlmeijer e.a. || Boom
We willen graag bijzonder zijn, een groots en meeslepend leven leiden. We willen geen beperkingen en klachten ervaren. Maar op een dag merken we dat dit een illusie is. We proberen vaak aan een beeld te voldoen van hoe we vinden dat we moeten zijn. Maar wat gebeurt er wanneer we niet langer naja¬gen wat er niet is en uitgaan van wat er wel is? Wat gebeurt als we ‘gewoon’ een tijdje zijn wie we zijn zonder dat we onszelf proberen te verbeteren.
Eigenlijk is er niet zoveel nodig om het goe...
morgen verzonden
Ontwikkelingsdiversiteit bij kinderen / Druk 1
Een benadering vanuit de positieve psychologie
2020 || Paperback || Jan Willem de Graaf e.a. || Boom
Ontwikkeling kent een sterke mate van variatie. Soms zijn verschillen in de ontwikkeling van kinderen al direct na de geboorte zichtbaar, soms openbaren ze zich pas op latere leeftijd. In de aanpak van kinderen die zich anders ontwikkelen wordt vaak uitgegaan van het deficiet-model: er wordt gekeken naar hun afwijkingen ten opzichte van de norm.
Ontwikkelingsdiversiteit bij kinderen wil een brug slaan tussen het wetenschappelijk onderzoek enerzijds en het werkveld anderzijds, waarbij gebruik ...
morgen verzonden
Psychische klachten in de huisartsenpraktijk
werken met het kop-model
2018 || Paperback || Paul Rijnders, e.a. || Boom
Maar liefst een op de drie volwassen patiënten die op het spreekuur van de huisarts verschijnen, heeft last van psychische klachten. Psychische klachten in de huisartsenpraktijk biedt snel zicht op klachten en geeft een totaaloverzicht met het KOP-model.
Het boek biedt een praktisch werkmodel voor huisarts en praktijkondersteuner om zich in relatief korte tijd een beeld te vormen van de ernst van de klachten en een behandeltraject uit te zetten. Het boek is gebaseerd op het KOP-model, dat ui...
morgen verzonden
Circulaire zorg
Van JIM-aanpak naar een nieuwe kijk op jeugdhulpverlening
2021 || Paperback || Suzanne de Ruig e.a. || Boom
JIM: Een nieuwe kijk op de jeugddhulpverlening
De JIM-aanpak is overal te vinden: op school, in de buurt, in jeugdzorg en in de ggz. Minderjarige vluchtelingen hebben een JIM, net als zwerfjongeren, pleegkinderen en jongeren met een (verstandelijke) beperking. Sinds de verschijning van De JIM-aanpak in 2016 werken steeds meer mensen met JIM (Jouw Ingebrachte Mentor). Ruim veertig instellingen zijn inmiddels getraind in deze nieuwe benadering. Circulaire zorg laat zien waar JIM nu staat en wel...
morgen verzonden
Mediërend Leren (herziening)
2019 || Paperback || Floor van Loo e.a. || Boom
Iedereen heeft ruimte om zich (verder) te ontwikkelen. Ongeacht je intelligentie of je beperking. Mediërend Leren gaat uit van dit principe en geeft leerkrachten, begeleiders en hulpverleners een fris perspectief op opvoeden, begeleiden en onderwijzen. De auteurs bepleiten dat er oog moet zijn voor het samenspel van kwaliteiten en gebreken in ieder individu. Vestig de aandacht niet alleen op de stoornis of het ‘etiket’, maar begeleid de cliënt of leerling zo dat hij ruimte, energie en d...