Studieboeken (21)
Een overzicht van studieboeken die relevant zijn binnen het onderwijs.
morgen verzonden
Stotteren / Druk 3
van theorie naar therapie
2018 || Paperback || Mies Bezemer e.a. || Coutinho || ook als eBook
Stotteren is een complexe communicatiestoornis die niet altijd eenvoudig te verklaren of te behandelen is.
Met de juiste diagnose en therapie is vaak een goed resultaat te behalen. In dit boek worden het ontstaan, de ontwikkeling, de diagnose en behandeling van stotteren besproken bij kinderen, jongeren en volwassenen. Naast de theorie over stotteren, staan twee benaderingen centraal: het Erasmus 4-componentenmodel en het Demands & Capacities model. De aanbevelingen voor diagnostiek en therap...
morgen verzonden
Afasie / Druk 1
2020 || Paperback || Roelien Bastiaanse || Bohn Stafleu van Loghum
Afasie is een taalstoornis ten gevolge van hersenletsel, bijvoorbeeld na een beroerte. Iemand die lijdt aan afasie kan niet meer normaal over zijn taalvermogen beschikken en zal daardoor communicatieproblemen ondervinden die niet alleen grote gevolgen hebben voor de patiënt zelf, maar ook voor zijn omgeving. Verschillende disciplines hebben te maken met afasie. Logopedisten en klinisch linguïsten zijn verantwoordelijk voor de diagnostiek en de therapie. Neurologen en revalidatie-artsen zull...
morgen verzonden
Stemstoornissen: Handboek voor de klinische praktijk / Druk 6
handboek voor de klinische praktijk
2019 || Paperback || Marc De Bodt e.a. || Maklu, Uitgever
Deze herwerkte editie van het boek 'Stemstoornissen' is bedoeld voor logopedisten en NKO-artsen met bijzondere interesse voor het onderzoek en de behandeling van stemstoornissen. Voor studenten biedt dit boek een volledig referentiekader van alle relevante aspecten van de stemzorg. Voor professionelen is het een handig naslagwerk waarvan de volledige inhoud aangepast werd aan het ICF-referentiekader, de actueel geldende internationale richtlijnen en 'best clinical practices'. Een trefwoordreg...
morgen verzonden
Articulatie en fonologische stoornissen / Druk 1
2014 || Paperback || Rik Elen e.a. || Garant
Articulatiestoornissen zijn zeer verscheiden van aard en in graad en vormen een belangrijke groep binnen de aanmeldingen bij logopedisten. Vaak zijn de problemen, zeker bij kinderen, het gevolg van een onvoldoende, niet of foutief leren van de productie van de verschillende spraakklanken of van de betekenisdragende functie ervan.
Daarnaast kunnen articulatiestoornissen ook kaderen in een structureel anatomisch tekort en/of het gevolg zijn van of samengaan met een myofunctionele problematiek. ...
morgen verzonden
Algemene fonetiek / Druk 4
2016 || Paperback || A.C.M. Rietveld e.a. || Coutinho || ook als eBook
Hoe maken mensen spraakklanken, lettergrepen, woorden en zinnen? Wat kan er fout gaan bij het spreken en luisteren, bijvoorbeeld als gevolg van een buitenlands accent of een spraakstoornis? Wat zijn de akoestische eigenschappen van klanken, woorden en zinnen? Welke verschillen in klank, ritme en melodie zijn voor een luisteraar belangrijk, en hoe kunnen we daar achter komen? Hoe kunnen we computers leren spreken en verstaan?
Algemene fonetiek geeft antwoord op deze praktische vragen tegen de...
morgen verzonden
Kinderen met spraakproductieproblemen
fonologische procesanalyse met oefeningen
2003 || Paperback || J. van Borsel || Acco
Kinderen met spraakproductieproblemen hebben het soms moeilijk met de vorming van individuele klanken maar kunnen ook proble-men hebben met het contrasteren en gebruik van klanken bij de opbouw van woorden. Ze laten dan meer algemene foutenpatronen zien. Een manier om deze foutenpatronen op te sporen en te beschrijven is fonologische procesanalyse. Dit boek is bedoeld als een handleiding voor fonologische proces-analyse. Het geeft een overzicht van de belangrijkste fonologische processen die ...
morgen verzonden
Taalstoornissen meertalige kinderen / Druk 3
Diagnose en behandeling
2019 || Paperback || Manuela Julien || Pearson Benelux B.V. || met inkijkexemplaar
Bij de diagnostiek en behandeling van meertalige kinderen is het belangrijk om stil te staan bij de achtergrond van kinderen (en hun ouders). Taalstoornissen bij meertalige kinderen geeft inleidende informatie over de achtergrond van immigranten, de samenstelling van de Nederlandse maatschappij en de normale meertalige taalontwikkeling. Want wie zich als hulpverlener bewust is van verschillen en overeenkomsten, eigen vooroordelen wil ontdekken en onze maatschappij met een andere bril wil beki...
morgen verzonden
Taaldiagnostiek bij kinderen met MyLab
2020 || Paperback || Janneke de Waal-Bogers || Pearson Benelux B.V. || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Kinderen met taalproblemen hebben recht op goede diagnostiek, want dat is de basis voor goede behandeling en begeleiding. In dit boek beschrijven we het complexe proces van deze diagnostiek. Dit doen we vanuit het theoretisch kader over logopedische diagnostiek en het interpreteren van testgegevens bij het gebruik van de CELF-5-NL. Ook gaan we in op complexere situaties: multidisciplinaire diagnostiek en diagnostiek bij meertalige kinderen. Ten slotte zetten we de stap naar het opstellen van ...
morgen verzonden
Praktijkboek broddelen / Druk 1
Succesvol behandeld
2022 || Paperback || Yvonne van Zaalen e.a. || Coutinho || ook als eBook
Mensen die snel, onregelmatig en onverstaanbaar spreken kunnen in voorkomende gevallen gediagnosticeerd worden met broddelen. Zij kunnen communicatieproblemen ervaren, bijvoorbeeld omdat de spreker verkeerd wordt begrepen. Logopedisten kunnen broddelen effectief en succesvol behandelen. Praktijkboek broddelen biedt (toekomstige) logopedisten concrete behandelmethodes en is een rijke inspiratiebron met wetenschappelijk onderbouwd materiaal voor het vaststellen en behandelen van deze wereldwij...
morgen verzonden
Status afasietherapie / 1e herziene editie
Nieuwe gevalsbeschrijvingen uit de klinische praktijk
2022 || Paperback || Philine Berns e.a. || Pearson Benelux B.V. || met inkijkexemplaar
Status afasietherapie. Nieuwe gevalsbeschrijvingen uit de klinische praktijk bevat dertien unieke beschrijvingen van de logopedische interventie bij cliënten met afasie, geschreven door logopedisten en klinisch linguïsten die werkzaam zijn in de klinische praktijk. De uitgave is een vervolg op Status afasietherapie. Gevalsbeschrijvingen uit de klinische praktijk uit 2003. De casuïstiek is gestoeld op de principes van Evidence Based Practice, en geeft inzicht in de keuzes die behandelaren m...