Zoekfilters
Studieboeken (26)
vandaag verzonden
Interviewen in de praktijk / Druk 3
interviewers, geinterviewden en het interview
2013 || Paperback || Dick van der Lugt || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Interviewen in de praktijk behandelt alle aspecten van een goed interview en de kwaliteiten waarover de interviewer moet beschikken. Interviewen in de praktijk is bestemd voor studenten aan de hbo- en wo- opleidingen voor journalistiek.
vandaag verzonden
Handboek verhalende journalistiek / Druk 2
2021 || Paperback || Henk Blanken e.a. || Atlas Contact || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Kranten en tijdschriften kunnen zich in het internettijdperk niet meer onderscheiden met nieuws dat kort, snel, mobiel, amusant en ook nog gratis moet zijn, maar wél met eigen verhalen die grondig zijn onderzocht en bovenal meeslepend geschreven.
In het Handboek verhalende journalistiek maken Henk Blanken en Wim de Jong beginnende en gevorderde journalisten vertrouwd met de technieken van de literaire non-fictie. Beide auteurs putten niet alleen uit hun lange ervaring als journalist en doce...
vandaag verzonden
Lezen, weten en niet vergeten / Druk 6
2017 || Paperback || Mark Tigchelaar || Spectrum || met inkijkexemplaar
Informatie sneller opnemen, verwerken en onthouden.
Tijdens het lezen denk je vaak aan andere dingen en kom je er halverwege de pagina achter dat je eigenlijk geen idee meer hebt wat je net hebt gelezen. Herkenbaar? Je bent niet de enige. Daarnaast lezen we vaak alleen nog maar scannend een artikel of slaan soms stukken tekst over, omdat we simpelweg te langzaam lezen. We missen hierdoor informatie. Wat voor effect heeft dit op ons werk en onze studie? Op een bepaalde manier worden we weer a...
vandaag verzonden
De journalist als zzp'er / Druk 1
2015 || Paperback || Yolan Witterholt || Boom
Vaste banen met contracten voor onbepaalde tijd zijn een zeldzaamheid aan het worden, ook in de journalistiek. Maar dat is niet de enige reden waarom steeds meer (bedrijfs)journalisten een eigen onderneming beginnen; de vrijheid van het freelance bestaan trekt ze aan. Voor jezelf beginnen is lang niet eenvoudig, want de concurrentie is moordend. Je moet de zaken dus praktisch aanpakken wil je bedrijf van de grond komen en overeind blijven.
Wil jij ook een journalistieke onderneming beginnen e...
vandaag verzonden
De nieuwsfabriek / Druk 1
hoe media ons wereldbeeld vervormen
2013 || Paperback || Rob Wijnberg || De Bezige Bij
Journalistiek is verworden tot een ordinaire nieuwsfabriek, waar kijkcijfers, lezersaantallen, advertentie-inkomsten en winstgevendheid gelden als onbetwiste graadmeters voor succes. De bedoeling is om burgers permanent gebiologeerd te houden met spectaculaire, vermakelijke of anderszins aandachttrekkende berichten, niet om inzicht te kweken in de wereld om ons heen. Van genociden in Afghanistan tot de nieuwste haardracht van Gordon: alles wordt zonder enige maatstaf van publiek belang de eth...
vandaag verzonden
Sociale kaart van Nederland / Druk 2
over instituties en organisaties
2013 || Paperback || Jan Willem Duyvendak e.a. || Boom
De Nederlandse samenleving maakt een periode van ingrijpende verandering door. Althans zo lijkt het. Het omroepbestel moet op de schop, de oordelen van rechters worden in twijfel getrokken, de burger ervaart een diepe kloof met de politiek, de kranten weten zich niet meer van hun voortbestaan verzekerd en de kerken zijn leeggelopen.
De uitgave Sociale kaart van Nederland plaatst deze maatschappelijke ontwikkelingen in perspectief. Hoe is daarbij de relatie tussen private en publieke partijen?...
morgen verzonden
Journalistieke cultuur in Nederland / Druk 1
Herziene editie
2019 || Paperback || Jo Bardoel e.a. || Amsterdam University Press || met inkijkexemplaar
De journalistiek is in crisis. Krantenlezers lopen weg, televisiekijkers kijken anders en internet en sociale media verbinden alles en iedereen. En de gebruiker kiest zijn eigen weg. In deze veranderende mediawereld moet de journalistiek zich opnieuw uitvinden. De toekomst is aan journalisten die in de nieuwe, vloeibare wereld creatieve innovatie kunnen koppelen aan slim ondernemerschap.
'Journalistieke cultuur in Nederland' blikt in een volledig vernieuwde uitgave voor- en achteruit. De disr...
morgen verzonden
Handboek voor onderzoeksjournalisten / Druk 1
Van vermoeden tot verhaal
2022 || Hardcover || Luuk Sengers || Bertram + de Leeuw Uitgevers BV
Hoe onderzoek je een vermoeden? Hoe verwerk je een berg droge feiten tot een overtuigend verhaal?
Dit officiële handboek van de Nederlands-Vlaamse Vereniging van Onderzoeksjournalisten behandelt de internationaal vermaarde Story-Based Inquiry methode: een snelle en effectieve manier om journalistiek onderzoek te organiseren en uit te voeren. Daaromheen behandelen de auteurs de sociale, psychologische, juridische, financiële, ethische en maatschappelijke aspecten van onderzoeksjournalistiek.
Het boek is rijk aan praktische tips, concrete stappenplannen, handige checklisten en sprekende voorbeelden uit Vlaamse en Nederlandse media. Veel adviezen zijn nooit eerder opgeschreven of gepubliceerd. De auteurs zijn praktiserende onderzoeksjournalisten of op een andere manier bij het dagelijks werk van onderzoeksjournalisten betrokken. De meesten hebben bovendien didactische ervaring...
morgen verzonden
Hosselen, harken en andere handigheden / Druk 1
Survivalgids voor freelance journalisten
2019 || Paperback || Bureau Wibaut || Gennep B.V., Uitgeverij Van
Hoe word je freelance journalist en hoe houd je het leuk? Freelancen als journalist betekent al lang niet meer alleen stukjes schrijven en die verkopen. Het is een vak, waarbij ondernemerschap, kritisch en inhoudelijk denken en creativiteit hand in hand gaan. In dit boek lees je hoe 25 freelance journalisten het aanpakken.
morgen verzonden
Deskresearch met MyLab / Druk 3
informatie zoeken en kritisch beoordelen
2020 || Paperback || Maarten van Ven e.a. || Pearson Benelux B.V. || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Deskresearch is een handleiding voor het zoeken en kritisch verwerken van informatie.
Door middel van een stappenplan, de Big 6, wordt de lezer begeleid bij het doen van literatuuronderzoek en het vinden van de juiste informatie. Elk hoofdstuk gaat in op een specifieke fase van het zoeken naar en verwerken van informatie: van het formuleren van een goede zoekvraag tot het evalueren van de kwaliteit van de rapportage.
In deze derde editie is speciale aandacht besteed aan het actualiseren van d...