Zoekfilters
Studieboeken (11)
vandaag verzonden
De school midden in de maatschappij
Hoe bouw je samen een een stevige pedagogische basis?
2025 || Paperback || Anja Verwoerdt e.a. || ACCO Uitgeverij b.v.
De school representeert als geen andere plek de maatschappij: ze staat er middenin.
Via de leerlingen komen armoede, discriminatie, zorgen rond het klimaat, toenemende
prestatiedruk en de invloed van sociale media de school in. Al deze aspecten spelen een
cruciale rol in het leven van kinderen en jongeren.
Schoolteams werken met hun leerlingen hard in het aangaan van deze uitdagingen, maar
staan steeds meer onder druk. Bij toenemende problemen is de stap naar individuele
ondersteuning of jeug...
vandaag verzonden
Alles over dyspraxie
bij Developmental Coordination Disorder (DCD)
2025 || Hardcover || Kathy Hoopmann || Uitgeverij Pica
Alles over dyspraxie sluit aan bij de succesvolle boekenreeks van Kathy Hoopmann, met bestsellers als Alle katten hebben autisme en Alle honden hebben ADHD. De innemende teksten en kleurrijke foto’s laten zien hoe mensen met dyspraxie bij DCD de wereld ervaren. Het boek brengt op sympathieke en humoristische wijze in beeld welke uitdagingen zij en hun dierbaren kunnen tegenkomen, maar benadrukt ook de positieve kenmerken die hen zo speciaal maken.
vandaag verzonden
Omgaan met dood in de klas
2025 || Paperback || Jos van den Brand || ACCO Uitgeverij b.v.
Een ingrijpende gebeurtenis als de dood heeft een grote impact op leerlingen én leraren. Elke
situatie is uniek en elk kind reageert anders op verlies en de heftige gevoelens die daarbij komen
kijken. Hoe kun je dan als leraar zo compleet mogelijk ondersteuning bieden aan de specifieke
leerling, maar ook aan de klas als geheel?
In Omgaan met dood in de klas maakt auteur Jos van den Brand beginnende en ervaren leraren
vertrouwd met de pedagogiek van de dood. Aan de hand van praktijkverhal...
vandaag verzonden
Hulpwaaier TOS / Druk 8
Tips en strategieën bij de hand
2025 || Loose-leaf || Jet Isarin || Uitgeverij Pica
Ongeveer 5 procent van de kinderen heeft een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Kinderen met een TOS hebben een normale intelligentie, maar veel moeite met het uiten en begrijpen van taal. Kinderen die de taal niet goed beheersen kunnen informatie minder goed verwerken en onthouden en hebben daardoor moeite met leren. Ook kunnen ze vaak niet goed verwoorden wat ze voelen en denken en slecht begrijpen wat een ander bedoelt; hierdoor zijn ze sociaal-emotioneel kwetsbaar.
De Hulpwaaier TOS is een n...
Handboek voor leraren
2025 || Paperback || René van Kralingen e.a. || Boom
Dit handboek bevat de basis die je nodig hebt om een succesvolle leraar te worden. Gedegen kennis van didactiek, de doelgroep, het onderwijssysteem en – bovenal - inzicht in wie je wilt worden als leraar helpt je om in het werkveld onmiddellijk en intuïtief juist te handelen.
Dit boek bestaat uit dertien hoofdstukken, verdeeld over vijf delen. Deel A gaat in op de rol die jij als leraar vervult, deel B bespreekt het werken met groepen. In Deel C wordt het Nederlandse onderwijssysteem bespr...
Coach je onderwijscollega
Praktische gids
2025 || Paperback || Johan Dehandschutter e.a. || Pelckmans
Hoe kun je je collega’s helpen zich goed te voelen op school? Met peptalk of welgemeende adviezen kom je niet ver, daar haken ze snel op af. Coach je onderwijscollega legt je haarfijn en in klare taal uit hoe het dan wel kan. Dit boek beschrijft vaardigheden, technieken, modellen en strategieën die daarbij van pas komen. Concrete ervaringen van collega’s illustreren de tekst. Duidelijke grafieken, tabellen en voorbeelddialogen verhelderen de meer theoretische fragmenten. De schrijvers he...
Feedback in de klas
Verborgen leerkansen voor leerlingen in het basisonderwijs van 6-12 jaar
2025 || Paperback || Stijn Vanhoof e.a. || Lannoo Campus
Veel leraren zullen het herkennen: je spendeert dagen en avonden aan verbeterwerk en het geven van feedback. Toch merk je bij een nieuwe opdracht dat de feedback weinig of geen effect had op je leerlingen. Waar loopt het verkeerd? De reeks Feedback in de klas brengt je naar de essentie en maakt van feedback een wezenlijk onderdeel van je lesaanpak. Omdat er nood is aan uiteenlopende voorbeelden over hoe je de ideeën kan toepassen bij leerlingen van verschillende leeftijden, zijn er twee edit...
Feedback in de klas
Verborgen leerkansen voor voor leerlingen en studenten vanaf 12 jaar
2025 || Paperback || Stijn Vanhoof e.a. || Lannoo Campus
Veel leraren zullen het herkennen: je spendeert dagen en avonden aan verbeterwerk en het geven van feedback. Toch merk je bij een nieuwe opdracht dat de feedback weinig of geen effect had op je leerlingen. Waar loopt het verkeerd? De reeks Feedback in de klas brengt je naar de essentie en maakt van feedback een wezenlijk onderdeel van je lesaanpak. Omdat er nood is aan uiteenlopende voorbeelden over hoe je de ideeën kan toepassen bij leerlingen van verschillende leeftijden, zijn er twee edit...
Motiverend lesgeven. Hoe? Zo!
14 elementen die je als docent moet toepassen
2025 || Paperback || Pepijn Dousi e.a. || Lannoo Campus
Gemotiveerde leerlingen verwerken leerstof grondiger, zitten beter in hun vel en hebben een kleinere kans op schooluitval. Leerlingen zijn echter niet altijd gemotiveerd en de redenen hiervoor zijn divers. Het gedrag van docenten tijdens de les blijkt een belangrijke én ontwikkelbare factor te zijn. Dit boek beschrijft hoe je als docent verschillende elementen in de kop, de romp en de staart van je les praktisch en evenwichtig kan inzetten. Met als belangrijkste doel: de kwaliteit van de mot...
Instroom zonder uitstroom
Hoe je met goede begeleiding bijdraagt aan het behoud van startende leraren
2025 || Paperback || Marjolein Mantelaers || Boom
Als we startende leraren en zij-instromers in het diepe gooien, laten we dat dan in ieder geval doen met een goede, stevige zwemband: een goed inductietraject met oog voor maatwerk, ruimte voor groei en de mogelijkheid om fouten te maken en hier van te leren.
In dit boek vind je praktische tips voor het ontwikkelen én implementeren van een inductietraject voor alle startende leraren binnen de school. Met aandacht voor de behoeften en visie van alle betrokkenen laat Marjolein Mantelaers zien...