Nieuwe drukken (17)
Een overzicht met nieuwe drukken van studieboeken die relevant zijn binnen het hoger onderwijs.
maandag verzonden
Basisboek sociaal werk / Druk 5
Activeren, ondersteunen en verbinden
2024 || Paperback || Marcel Spierts e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
De sociaal werker houdt zich bezig met sociaal gedrag en sociale verhoudingen. Omdat sociaal werk zo’n breed domein is, kun je als sociaal professional in zeer veel verschillende beroepen en functies aan de slag. In welke functie je ook belandt, altijd combineer je de specifieke functie-eisen met het brede kennis- en toepassingsdomein van sociaal werk.
Basisboek sociaal werk legt een eerste fundament om het (ver-)bindende tussen de beroepen en functies vorm te geven. In dit boek gaan we nie...
Gezondheidspsychologie met MyLab / Druk 5
2024 || Paperback || Val Morrison e.a. || Pearson Benelux B.V. || met inkijkexemplaar
Gezondheidspsychologie behandelt uiteenlopende onderwerpen die met de psychologische aspecten van gezondheid en ziekte te maken hebben, zoals (on)gezond gedrag, stress, preventie, pijn- en ziektebeleving, de invloed van ziekte op de omgeving en interventies op het gebied van de gezondheidszorg. De auteurs bieden een brede benadering van gezondheid, ziekte en de zorgpraktijk, waarbij het begrijpen van het gedrag rond gezondheid en ziekte centraal staat.
Het boek is overzichtelijk opgebouwd ron...
maandag verzonden
Ethiek in sociaal werk met MyLab / Druk 5
2024 || Paperback || Jacquelien Rothfusz || Pearson Benelux B.V. || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Sociaal werkers en pedagogen verlenen hulp en diensten aan mensen die kwetsbaar zijn. Hierbij spelen normen en waarden een grote rol. Ethiek in sociaal werk behandelt de belangrijkste ethische begrippen en legt de relatie met de verschillende beroepscodes in het sociaal werk.
Aan de hand van morele vragen vanuit de beroepspraktijk bieden we studenten handvatten om hun normatieve professionaliteit en professionele wijsheid als sociaal werker te ontwikkelen. De ethische basiskennis is, meer dan...
maandag verzonden
Psychische aandoeningen / Druk 2
Psychopathologie vanuit herstelperspectief
2024 || Paperback || Will van Genugten e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Talloze mensen kampen met een psychische aandoening, waardoor ze de greep op hun leven kunnen verliezen. De diversiteit aan cliënten en de wijze waarop ze zich staande houden in het leven, vraagt voor elk van hen een uniek hulpverlenings-traject. (Aankomende) professionals in de ggz, ervaringsdeskundigen en familie-leden kunnen het herstelproces ondersteunen. Psychische aandoeningen voorziet hen in de kennis – gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, praktijkervaring en persoonlijke ervar...
maandag verzonden
Groepsdynamica / Druk 3
Werken in en met groepen
2024 || Paperback || Monique Bekker || Boom || met inkijkexemplaar
Groepsdynamica is de wetenschappelijke studie van het gedrag van mensen in groepen. Daarnaast is het een algemeen gebruikte term voor de processen die zich in groepen afspelen en de interventies die je er als deelnemer of begeleider op kunt uitvoeren. In Groepsdynamica wordt uitgebreid aandacht besteed aan de ontwikkeling die groepen doormaken vanaf de vorming van een groep.
Aan de orde komt wat de impact is van groepsdynamica op mensen die een groep begeleiden of er (professioneel) deel van ...
maandag verzonden
Observeren en rapporteren met MyLab / Druk 4
2024 || Paperback || Smadar Celestin-Westreich e.a. || Pearson Benelux B.V. || met inkijkexemplaar
Observeren en rapporteren behandelt de essentiële kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het deskundig observeren volgens het FACE®-model (Faciliteren van de Afstemming van Cognities en Emoties). Dit model gaat uit van de systematische afstemming van het eigen denken en voelen op het professionele handelen. Toepassing van dit model helpt de eigen vaardigheden als observator te ontwikkelen.
Deel I begeleidt de student op het leerpad van ‘alledaags’ naar professioneel observeren. In d...
maandag verzonden
Psychosociale gespreksvoering / Druk 3
De kunst van het observatief luisteren
2024 || Paperback || Markus van Alphen || Boom || met inkijkexemplaar
In de hulpverlening zijn goede gespreksvaardigheden essentieel om volledig te begrijpen met welk probleem je cliënten worstelen. Beheers je de kunst van observatief luisteren, dan achterhaal je meer dan alleen het gedrag en de ideeën die je cliënten erop nahouden: ook hun emoties die eraan ten grondslag liggen en daarmee begrijp je ook hun beleving. De kunst van observatief luisteren is gebaseerd op kennis over emoties. Het Dynamisch Driehoeksmodel Situatie-Emotie-Gedrag verklaart hoe emot...
maandag verzonden
Methodisch handelen inzichtelijk / Druk 4
2024 || Paperback || Jos Kuiper e.a. || Boom || met inkijkexemplaar
Methodisch handelen lijkt een eenvoudig aan te leren basisvaardigheid voor professionals in het sociale domein. Maar de schijnbare eenvoud van het methodisch werken is bedrieglijk. Methodisch handelen inzichtelijk biedt de student stap voor stap inzicht in het concept van methodisch handelen. Door de vele praktische voorbeelden, opdrachten en oefeningen wordt duidelijk wat methodisch handelen precies is.
Theorie wordt wel aangereikt, maar dient niet voortdurend als leidraad. Door de behandeli...
maandag verzonden
De gereedschapskist van de sociaal werker / Druk 6
Multimethodisch sociaal werk
2024 || Paperback || Herman de Mönnink || Boom
Armoede, eenzaamheid, mantelzorgstress, ziekte, scheiding, overgewicht, discriminatie, spanningen in de buurt, organisatie of in de zorg: het zijn allemaal stresssituaties waar je als sociaal werker beroepsmatig mee te maken krijgt. De vraag voor de sociaal werker in alle takken van het beroep is: Hoe belanden mensen in de stress en hoe help je ze er weer uit? Een stevig kennisfundament is hierbij onmisbaar voor elke sociaal werker. De 20 basismethoden sociaal werk in ‘De gereedschapskist v...
maandag verzonden
Werken met doelgroepen in de sociaaljuridische dienstverlening met MyLab / Druk 3
2024 || Paperback || Deleaan Ruitenberg e.a. || Pearson Benelux B.V. || met inkijkexemplaar
Hoe je als dienstverlener werkt, hangt af van factoren als je beroepsrol, je persoonlijke werkwijze, en richtlijnen en beleid van de organisatie. Door de tijd heen zien we dat de rollen en focus zijn veranderd: als SJD’er geef je steeds minder enkel specifiek juridisch advies, maar word je steeds meer een begeleider die langdurig met dezelfde cliënt te maken heeft. Met dit boek krijg je de unieke mogelijkheid om de specifieke doelgroepen van de SJD’er te leren kennen.
Aan de hand van tal...