Studieboeken (13)
maandag verzonden
GEDRAGSPROBLEMEN IN DE KLAS IN HET BASISONDERWIJS - Werkboek
2017 || Paperback || Anton Horeweg || Lannoo || met inkijkexemplaar
Dit praktische werkboek is te gebruiken bij het succesvolle handboek 'Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs'. Het bevat casussen, oefeningen, verwijzingen naar video's en praktische schema's die helpen om de tekst uit het handboek nog beter te kunnen begrijpen en direct in de klassenpraktijk te kunnen toepassen. Met dit werkboek leer je planmatiger te kijken naar de problemen die je kunt tegenkomen in de klas en te reflecteren op je eigen rol in de klas. Het boek biedt de kennis o...
maandag verzonden
Vooruit
themaboek Oefenen met creatief denken
2017 || Paperback || Els Schrover e.a. || Wolters Kluwer Nederland B.V.
Vooruit Themaboek: Oefenen met creatief denken is specifiek bedoeld voor deze categorie leerlingen. Dit zeer praktische lesmateriaal daagt hen uit om creatief te (leren) denken. Wie creatief denkt, is in staat om problemen op te lossen vanuit verschillende invalshoeken. Soms betekent dat inzoomen op een probleem, soms juist uitzoomen. Maar ook vrij kunnen associëren hoort daarbij. Én het besef dat je soms (op tijd) moet samenwerken om een probleem op te lossen in plaats van je dat in je een...
maandag verzonden
Een goede les
Leren met meer effect
2017 || Paperback || Maurice van Werkhooven e.a. || Coutinho || ook als eBook
Wat werkt wel en wat niet tijdens lesgeven in het voortgezet en beroepsonderwijs? Waardoor gaan leerlingen 'aan'? Wat zet ze bij de start van de les aan tot denken? Hoe verloopt de les als de leraar het doel van de les met passie brengt? Wat is voor leerlingen het belang van hogere-orde-denken en hoe geef je dat vorm? Moeten alle leerlingen hetzelfde huiswerk maken? Wat geef je jouw leerlingen naast kennis van zaken nog meer mee?
Een goede les biedt handvatten om rijke lessen voor te bereide...
maandag verzonden
Intervisie in het onderwijs Een goudmijn
een goudmijn
2017 || Paperback || Alice de Groot e.a. || Ten Brink Uitgevers
Intervisie in het onderwijs: Een goudmijn is de opvolger van de intervisietopper Een pot met goud. Het was tijd voor een update. Uiteindelijk is het gewoon een heel nieuw boek geworden.
De titel: Een goudmijn is gebaseerd op de enthousiaste uitroep van een deelnemer aan een intervisiebijeenkomst. In dit boek wordt het enthousiasme zichtbaar en voelbaar. De factoren die het succes van een intervisietraject beïnvloeden, worden uiteengezet op een praktische manier. Met de beschreven werkvormen ...
maandag verzonden
Leerbereidheid van leerlingen aanwakkeren. Principes die motiveren, inspireren en werken
principes die motiveren inspireren en werken
2017 || Paperback || Jan Vanhoof e.a. || Acco
De bereidheid van leerlingen om te leren is al decennia lang de focus van veel en gedegen onderzoek. De aanpak van onderzoekers heeft echter niet altijd bijgedragen tot de transfer van deze inzichten naar de onderwijspraktijk. Die kloof wordt in dit boek gedicht. Het geeft een overzicht van wat er over leerbereidheid geweten is en vertaalt dit in concrete tips voor onder meer leerkrachten, leerlingbegeleiders en schoolleiders. Een verdieping in het boek maakt de lezer vertrouwd met verschille...
maandag verzonden
Dysartrie en verbale apraxie - DYVA-onderzoek / Druk 4
beschrijving. onderzoek, behandeling
2017 || Paperback || R. Dharmaperwira-Prins || Pearson Benelux B.V. || met inkijkexemplaar
Dysartrie en verbale apaxie - Dyva onderzoek behandelt de actuele ontwikkelingen op het gebied van de classificatie, het onderzoek naar en de behandeling van de spraakstoornissen dysartrie en apraxie. Er worden verschillende soorten dvsartrieën onderscheiden, die elk hun eigen kenmerken en oorzaken hebben. Een uitgebreide classificatie geeft daarvan een helder overzicht. Vervolgens komt het logopedisch onderzoek aan de orde en wordt in het bijzonder aandacht besteed aan een specifieke onderz...
maandag verzonden
Duurzaam pionieren in het onderwijs
leren, innoveren en cocreëren van binnenuit
2017 || Hardcover || Mieke Haverkort-de Vreede || Politeia
De vernieuwingsvraagstukken en uitdagingen waar we als school, onderwijsteam en professionals mee te maken hebben, nemen toe in complexiteit. Hoe kunnen we deze uitdagingen het hoofd bieden? Hoe kunnen we werkelijke innovatie en diepgaande verandering in het onderwijs mogelijk maken? En op welke manier kunnen we dat doen, zonder dat we de fouten uit het verleden herhalen?
'Duurzaam pionieren in het onderwijs' nodigt uit om op een authentieke en betekenisvolle manier bij te dragen aan de trans...
maandag verzonden
Activerende en passende werkvormen
naar meer variatie en motivatie in de les. werken aan 21ste eeuwse vaardigheden
2017 || Paperback || Carel van den Burg e.a. || CPS Uitgeverij || met inkijkexemplaar
Op de meeste scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland staat het activeren en motiveren van leerlingen hoog op de onderwijsagenda. Tevens vindt men dat meer variatie in de les hoognodig is. Docenten zien zelf ook in dat dit een belangrijk onderwerp is. Uit leerlingenenquêtes blijkt vaak dat leerlingen het onderwijs als saai en weinig uitdagend ervaren. Bij de inspectie is het een belangrijk onderdeel uit het waarderingskader. Maar... hoe doe je dit in de praktijk? In dit boek bieden we ...
maandag verzonden
Stap voor stap (0-6 jaar)
Een stappenplan om ouders met jonge kinderen te begeleiden bij opvoedingsvragen
2017 || Paperback || Bertil Uittenbogaard e.a. || SWP
De Stap-voor-stapmethode is een handige en efficiënte werkwijze om ouders te ondersteunen bij de opvoeding van hun kinderen. Een beroepskracht (bijvoorbeeld een leraar, maatschappelijk werker of sociaal-pedagogisch hulpverlener) geeft deze ondersteuning door het stellen van vragen en het ordenen van informatie. Het gaat dan niet om intensieve hulpverlening bij ernstige problemen, maar om ondersteuning bij vaak voorkomende probleemsituaties in de dagelijkse praktijk van het omgaan met kinderen.
In het algemeen zullen bij lichte pedagogische problemen twee gesprekken van een uur voldoende zijn om ouders zoveel steun te bieden dat ze de opvoeding weer aankunnen. Zo kan een niet-gespecialiseerde beroepskracht - na zich in deze methode te hebben ingewerkt - in korte tijd preventieve steun bieden bij een breed spectrum aan opvoedingsprobleme...
maandag verzonden
SEL
sociaal-emotioneel leren als basis
2017 || Paperback || Kees van Overveld || Uitgeverij Pica
Het is belangrijk dat scholen zich nadrukkelijker gaan richten op sociaal-emotioneel leren (SEL), als tegenhanger van het schoolse leren. Want door SEL leer je omgaan met jezelf en de ander. Leerlingen die hun eigen emoties begrijpen en zich kunnen inleven in de ander, zullen bijvoorbeeld minder snel geneigd zijn anderen te kwetsen of pijn te doen. Wanneer kinderen leren conflicten op te lossen en op hun eigen gedrag te reflecteren, kunnen zij beter relaties onderhouden.
Hierdoor werkt SEL pre...