Zoekfilters
› Journalistiek (10)
› Communicatiekunde alge... (5)
› Mens en maatschappij a... (3)
» Toon alle opties (8)
› Christelijke Hogeschoo... (29)
› Hogeschool Utrecht (18)
› Windesheim (9)
» Toon alle opties (5)
Studieboeken (43)
morgen verzonden
Interviewen in de praktijk / Druk 3
interviewers, geinterviewden en het interview
2013 || Paperback || Dick van der Lugt || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Interviewen in de praktijk behandelt alle aspecten van een goed interview en de kwaliteiten waarover de interviewer moet beschikken. Interviewen in de praktijk is bestemd voor studenten aan de hbo- en wo- opleidingen voor journalistiek.
morgen verzonden
Handboek verhalende journalistiek / Druk 2
2021 || Paperback || Henk Blanken e.a. || Atlas Contact || met inkijkexemplaar || ook als eBook
Kranten en tijdschriften kunnen zich in het internettijdperk niet meer onderscheiden met nieuws dat kort, snel, mobiel, amusant en ook nog gratis moet zijn, maar wél met eigen verhalen die grondig zijn onderzocht en bovenal meeslepend geschreven.
In het Handboek verhalende journalistiek maken Henk Blanken en Wim de Jong beginnende en gevorderde journalisten vertrouwd met de technieken van de literaire non-fictie. Beide auteurs putten niet alleen uit hun lange ervaring als journalist en doce...
morgen verzonden
Lezen, weten en niet vergeten / Druk 6
2017 || Paperback || Mark Tigchelaar || Spectrum || met inkijkexemplaar
Informatie sneller opnemen, verwerken en onthouden.
Tijdens het lezen denk je vaak aan andere dingen en kom je er halverwege de pagina achter dat je eigenlijk geen idee meer hebt wat je net hebt gelezen. Herkenbaar? Je bent niet de enige. Daarnaast lezen we vaak alleen nog maar scannend een artikel of slaan soms stukken tekst over, omdat we simpelweg te langzaam lezen. We missen hierdoor informatie. Wat voor effect heeft dit op ons werk en onze studie? Op een bepaalde manier worden we weer a...
morgen verzonden
De journalist als zzp'er / Druk 1
2015 || Paperback || Yolan Witterholt || Boom
Vaste banen met contracten voor onbepaalde tijd zijn een zeldzaamheid aan het worden, ook in de journalistiek. Maar dat is niet de enige reden waarom steeds meer (bedrijfs)journalisten een eigen onderneming beginnen; de vrijheid van het freelance bestaan trekt ze aan. Voor jezelf beginnen is lang niet eenvoudig, want de concurrentie is moordend. Je moet de zaken dus praktisch aanpakken wil je bedrijf van de grond komen en overeind blijven.
Wil jij ook een journalistieke onderneming beginnen e...
morgen verzonden
Zo doe je een onderzoek / Druk 4
2021 || Paperback || Roel Grit e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
- Praktisch to-do-boek voor het doen van onderzoek in het HO;
- voorzien van 8-stappenplan voor het (zelfstandig) voorzien van theoretische en praktische ondersteuning per stap;
- voorzien van uitgebreide website met ondersteunende hulpmiddelen, begeleidende uitlegvideo’s en voorbeelden.
Organisaties laten geregeld onderzoeken uitvoeren om nieuwe inzichten te ontwikkelen of bestaande kennis te evalueren. Het kan voor afgestudeerden van een hogeschool of universiteit dan ook relevant zijn om...
morgen verzonden
De nieuwsfabriek / Druk 1
hoe media ons wereldbeeld vervormen
2013 || Paperback || Rob Wijnberg || De Bezige Bij
Journalistiek is verworden tot een ordinaire nieuwsfabriek, waar kijkcijfers, lezersaantallen, advertentie-inkomsten en winstgevendheid gelden als onbetwiste graadmeters voor succes. De bedoeling is om burgers permanent gebiologeerd te houden met spectaculaire, vermakelijke of anderszins aandachttrekkende berichten, niet om inzicht te kweken in de wereld om ons heen. Van genociden in Afghanistan tot de nieuwste haardracht van Gordon: alles wordt zonder enige maatstaf van publiek belang de eth...
morgen verzonden
Sociale kaart van Nederland / Druk 2
over instituties en organisaties
2013 || Paperback || Jan Willem Duyvendak e.a. || Boom
De Nederlandse samenleving maakt een periode van ingrijpende verandering door. Althans zo lijkt het. Het omroepbestel moet op de schop, de oordelen van rechters worden in twijfel getrokken, de burger ervaart een diepe kloof met de politiek, de kranten weten zich niet meer van hun voortbestaan verzekerd en de kerken zijn leeggelopen.
De uitgave Sociale kaart van Nederland plaatst deze maatschappelijke ontwikkelingen in perspectief. Hoe is daarbij de relatie tussen private en publieke partijen?...
Global Journalism / 1st edition
Understanding World Media Systems
2021 || Paperback || Daniela V. Dimitrova || Rowman & Littlefield
Global Journalism: Understanding World Media Systems provides an overview of the key issues in global journalism today and traces how media systems have evolved over time in different world regions. Taking into account local context as well as technological change across media industries, the book lays down the foundation for today's journalism students learning about the practice, growth and impact of global media. It offers an up-to-date, thorough overview of media developments in all world...
morgen verzonden
Journalistieke cultuur in Nederland / Druk 1
Herziene editie
2019 || Paperback || Jo Bardoel e.a. || Amsterdam University Press || met inkijkexemplaar
De journalistiek is in crisis. Krantenlezers lopen weg, televisiekijkers kijken anders en internet en sociale media verbinden alles en iedereen. En de gebruiker kiest zijn eigen weg. In deze veranderende mediawereld moet de journalistiek zich opnieuw uitvinden. De toekomst is aan journalisten die in de nieuwe, vloeibare wereld creatieve innovatie kunnen koppelen aan slim ondernemerschap.
'Journalistieke cultuur in Nederland' blikt in een volledig vernieuwde uitgave voor- en achteruit. De disr...
morgen verzonden
Handboek Journalistiek / Druk 7
2022 || Paperback || Nico Kussendrager e.a. || Noordhoff || met inkijkexemplaar || ook als eBook
• Standaardwerk voor de journalistiek;
• uitgebreid en met geheel nieuwe opzet;
• voorzien van vele praktijkvoorbeelden, oefeningen en dilemma’s.
Handboek Journalistiek is sinds 1992 een standaardwerk voor journalistieke opleidingen. Het is geschreven met het oog op alle media: print, online, radio- en televisie. Stap voor stap maken studenten kennis met de verschillende fases van het journalistieke proces. Aan de hand van veel praktijkvoorbeelden, oefeningen en dilemma’s leren ze w...